M
Vill fästa en fast EKK-kabel (5G1,5mm²) mellan kulodosa på vägg och utanpåliggande takdosa genom utanpåliggande kabelkanal. Det är i torrt utrymme inomhus. Vilken slags kabelkanal är godkänd för "fast installation" då? De flesta vanliga kanaler är ju för lampsladdar.

Tack på förhand.

Kabelns dubbla isolering utgör beröringsskyddet, du kan välja vilken plastkanal du vill.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
E etompau skrev:
Kabelns dubbla isolering utgör beröringsskyddet, du kan välja vilken plastkanal du vill.
Jo, jag är helt med på att kabeln i sig själv är tillräckligt skydd för beröring. Min tanke var mer att man inte kan ha vilka sopiga klammer eller kanaler som helst i en i övrigt fast installation. Kan nämna att det är betongtak så jag tänkte försöka undvika att behöva borra/plugga/sätta klammer snyggt med 20-25 cm mellanrum. För att det är...jobbigt. 😎

M mattie_river skrev:
Jo, jag är helt med på att kabeln i sig själv är tillräckligt skydd för beröring. Min tanke var mer att man inte kan ha vilka sopiga klammer eller kanaler som helst i en i övrigt fast installation.
Köp ex. någon kanal från Schneider (fd Thorsman), då har du gjort vad du kan för att få en produkt som är bra.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
E etompau skrev:
Köp ex. någon kanal från Schneider (fd Thorsman), då har du gjort vad du kan för att få en produkt som är bra.
Och kostar skjortan från dom, TS sök på "" kabelkanaler "" så hittar du mycket billigare och alla kanaler är godkända för den sorts kabel då säger.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Och kostar skjortan från dom, TS sök på "" kabelkanaler "" så hittar du mycket billigare och alla kanaler är godkända för den sorts kabel då säger.
Tack. Men det är så kort sträcka att det inte blir några jättepengar ändå.

M mattie_river skrev:
Vill fästa en fast EKK-kabel (5G1,5mm²) mellan kulodosa på vägg och utanpåliggande takdosa genom utanpåliggande kabelkanal. Det är i torrt utrymme inomhus. Vilken slags kabelkanal är godkänd för "fast installation" då? De flesta vanliga kanaler är ju för lampsladdar.

Tack på förhand.
Väcker denna tråden…

Har köpt hus och där har de dragit synligt vp rör med 5 x 2,5 mm2 rk väl. Till en undercentralerna i källaren. jag vill ha elbilsladdare kopplad till centralen i källaren och tycker att det känns klent med 2,5 mm2 skulle helllre få ner 6 mm2 kabel men den går väl aldrig in i röret. Så jag tänker om man kan sätta kabelkanal istället i trappen och nytt vi rör i källaren istället. Är det godkänt med kabelkanal ? Det blir ju snyggare. Kanske t.o.m. tapetsera över den?

• Synligt vitmålat VVS-rör längs en texturerad vägg, tänkt att ersättas för elbilsladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt draget VP-rör längs en vit vägg och upp över ett tak i en trappuppgång, som planeras ersättas för elbilsladdare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja det är helt i sin ordning att förlägga en ny kabel i kanal.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Totte_S
Jag tycker Schneiders Optiline minikanal funkar bra. Finns med och utan självhäftande tejp. Tejpen kan göra det enklare att få den på plats innan man skruvar fast den, men den måste ändå skruvas i tak.
Att köpa en skitkanal på billighetskedjan, sätta den i taket i badrummet, lägga i en installationskabel och tro att det blir bra, det är att lura sig själv.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Jag tycker Schneiders Optiline minikanal funkar bra. Finns med och utan självhäftande tejp. Tejpen kan göra det enklare att få den på plats innan man skruvar fast den, men den måste ändå skruvas i tak.
Att köpa en skitkanal på billighetskedjan, sätta den i taket i badrummet, lägga i en installationskabel och tro att det blir bra, det är att lura sig själv.
Håller med dig kvalitet lönar sig i längden. Så man kan byta rör mot kabelkanal? Vill inte ha ett större vp rör synligt

Totte_S
B Bengt65 skrev:
Håller med dig kvalitet lönar sig i längden. Så man kan byta rör mot kabelkanal? Vill inte ha ett större vp rör synligt
Under vissa förutsättningar - ja.
En kanal som endast kan öppnas med hjälp av verktyg får användas till enkelisolerade ledare.
Normalt sett undviker man det. Den kanal jag tipsar om rymmer normala kablar så det finns ingen anledning att lägga dessa löst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.