Hej!

Tänkte bara vad ni skulle rekomendera för slipmaskin till mig!

Kommer huvudsakligen att användas för att slipa bort gammal färg, (renoveringsarbeten) på plana ytor, inte våldsamt stora, men typ som en halv gipsskiva!

Vilken tror ni?

csid skrev:
Hej!

Tänkte bara vad ni skulle rekomendera för slipmaskin till mig!

Kommer huvudsakligen att användas för att slipa bort gammal färg, (renoveringsarbeten) på plana ytor, inte våldsamt stora, men typ som en halv gipsskiva!

Vilken tror ni?
Vilken prisklass?

den över bestool & ->

csid skrev:
den över bestool & ->
Då kan nog tex en grön bosch excenterslip vara lämplig. Relativt god avverkning, men samtidigt möjlighet till god finish, bra kvalitet. Se till att köpa en maskin med varvtalsreglering, och köp slipapper av hög kvalitet. Du behöver inte tvunget slippapper i alla grovlekar.

För hörn kan en enkel hörnslip vara bra. Eller så slår du till med rejält mycket mer pengar och köper en multimaster direkt.

sen är ju en dammsugare kopplade till maskinen väldigt trevligt, likaså att munskydd.

Ibland kan varmluftspistol och skrapa fungera väldigt bra på färg också.

Två slipmaskiner...

En bandslip för att ta bort färgen och sen en excenterslip av hyfsad kvalitet eller en planslip av samma hyfsade kvalitet.

Bandslipar är rätt enkla maskiner och självklart är en Hitachi guld men min gamla Skil funkar med. Som excenter så är nog grön Bosch ett rätt bra val, själv har jag en Serva som funkar bra. Skaken eller planslipen så är grön Bosch ett i mina ögon oerhört bra val. Mina två har slitit enormt men de funkar även om den ena låter som ett reaplan med motorhaveri *S*

En bekant slipade bilar med sin lilla gröna Bosch planslip, tror han har den än!!!!

/Kent

Helt klart en excenterslip!
Skrapa färgen eller lacken inan så sätter du inte igen pappren så mycket.
Själv brukar jag rekomendera och har en AEG själv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.