Dvillan
Hallå! Stödmur i tomtgräns på G..!
Muren kommer bli ca 80cm ovan mark, 31 meter lång. På tomten i den högre nivån finns ett garage 1m från tomtgräns samt en uppåtlutande uppfart.
Jag misstänker att det kommer bli en hel del tryck på muren med tanke på garaget och uppfarten, vilken typ av sten är lämplig i detta fallet? Funkar det med vanlig betongsten, typ denna: https://www.flisbyab.se/produkter-ute/mursten/murar-betong/mur-basicmur

Jag är ju inte helt objektiv men L-stöd i betong är ju både starka och står stadigt i en evighet utan underhåll!
Dock är ju frågan om du kan montera L-stöden där du har garage om det är bara 1m i från.
L-stöd 80cm höga har en fot på 62cm.

Dvillan
N Markgrossen skrev:
Jag är ju inte helt objektiv men L-stöd i betong är ju både starka och står stadigt i en evighet utan underhåll!
Dock är ju frågan om du kan montera L-stöden där du har garage om det är bara 1m i från.
L-stöd 80cm höga har en fot på 62cm.
Jag har övervägt L-stöd men precis som du skriver så är jag lite tveksam till att om det går lägga dessa på grund av grannens garage och uppfart. Har därför börjat jämföra vanliga ”betongblock” med mursten som låses med glasfiberstavar. Vill ju såklart inte lägga en halv förmögenhet på muren men vill inte heller bygga för klen som ger vika efter några år.
Kan man använda geonät med vanliga ”betongblock”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.