Hej!
Jag har en slang i plattan för elen till köksdelen av huset. Allt ska upp ur den gula slangen och in i väggen. (Sitter dolt)
Denna ska mata häll ugn mikro kylfrys samt 2xdiskmaskiner.
Till höger i bild är spårningen för matning av ugn och mikro.
Åt vänster skall kyl/frys och diskmaskiner matas. (Hällen har egen vit slang till köksö bredvid den tjocka gula men ska kopplas i väggen tänker jag..?)
Vad för kopplingsdosa och hur många säkringsgrupper ska man tänka?
Tack,,,
Malkus
Jag har en slang i plattan för elen till köksdelen av huset. Allt ska upp ur den gula slangen och in i väggen. (Sitter dolt)
Denna ska mata häll ugn mikro kylfrys samt 2xdiskmaskiner.
Till höger i bild är spårningen för matning av ugn och mikro.
Åt vänster skall kyl/frys och diskmaskiner matas. (Hällen har egen vit slang till köksö bredvid den tjocka gula men ska kopplas i väggen tänker jag..?)
Vad för kopplingsdosa och hur många säkringsgrupper ska man tänka?
Tack,,,
Malkus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skall du göra detta riktigt får du sätta dit en central om nu du ine har en kabel till varje förbrukare i gul-slangen.
och den bestyckar du med en säkring för varje förbrukare utom hällen som skall ha två.
16A minst till hällen och ugnen kolla med tillverkaren kräver vanligtvis 2,5kmm kabel. jord till alla ställena
10A till övriga och du bör klara dig med 1,5mm2 kabel jord till alla ställen.
jordfelsbrytare skall även den sitta i om inte du har en tidigare.
vet inte var du går ifrån men en huvudcentral måste det ju finnas där bör det sitta 20A säkringar till denna centralen
ta och lägg 6mm2 ledare där emellan. låt en behörig elektriker (ABL) kolla din installation så du slipper att skaka galler.
och den bestyckar du med en säkring för varje förbrukare utom hällen som skall ha två.
16A minst till hällen och ugnen kolla med tillverkaren kräver vanligtvis 2,5kmm kabel. jord till alla ställena
10A till övriga och du bör klara dig med 1,5mm2 kabel jord till alla ställen.
jordfelsbrytare skall även den sitta i om inte du har en tidigare.
vet inte var du går ifrån men en huvudcentral måste det ju finnas där bör det sitta 20A säkringar till denna centralen
ta och lägg 6mm2 ledare där emellan. låt en behörig elektriker (ABL) kolla din installation så du slipper att skaka galler.
Tack för utförligt bra svar! Får man dra en bunt separata kablar i gulröret eller måste man ha typ flexslang i gulröret för att separera dem?
Allt kommer att kopplas och dras av behörig.. Jag gör förberedelserna bara...
Allt kommer att kopplas och dras av behörig.. Jag gör förberedelserna bara...
Separata kablar går bra, dock inte lös tråd (FK).
Isåfall måste det bli någon "rör-i-rör"lösning som du säger, men det är inte direkt praxis...
Går det att få en övergång mellan 50mm röret och de infällda slangarna på ett åtkomligt ställe så är det inga problem att dra i kabel hela vägen från centralen, där jag antar att det gula röret kommer ifrån?
Annars är det nästan electroluxarens alternativ som gäller.
Isåfall måste det bli någon "rör-i-rör"lösning som du säger, men det är inte direkt praxis...
Går det att få en övergång mellan 50mm röret och de infällda slangarna på ett åtkomligt ställe så är det inga problem att dra i kabel hela vägen från centralen, där jag antar att det gula röret kommer ifrån?
Annars är det nästan electroluxarens alternativ som gäller.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om vi börjar med säkringsgrupper.
Du borde ha 1 trefasgrupp 16A 2,5kvmm för hällen.
En enfas grupp 16A 2,5 kvmm för ugnen
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för diskm 1
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för diskm 2
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för mikron
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för kyl/frys
En (gärna 2 - 3st) enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för allmäna uttag i köket, belysning.
Allt detta skulle alltså ge 7 - 10 kablar i ditt gula rör. Detta är givetvis omöjligt.
Det man då kan göra är att låta häll och ugn dela på en trefasgrupp. Låta den delas upp i en dosa.
Man kan låta diskmaskinerna och mikron dela på en trefasgrupp. Som då får delas upp i en dosa.
Man kan låta kyl/frys och allmäna uttag/belysning dela på en trefasgrupp som får delas upp i en dosa.
Trådarna i den vita slangen till hällen, är de verkligen 2,5 kvmm? Givetvis svårt att avgöra så här på en bild.
Att dra in 3 st 5 ledade kablar i ett och samma rör kan vara rätt besvärligt, men görligt (tror jag) om sträckan är måttlig.
Denna lösning med en massa uppdelade grupper, som alla måste ha egna dosor kommer att kännas väldigt konstig och klumpig. Tveksamt om du får tag i ngn. elektriker som vill koppla. Så jag föreslår nog: Gör om gör rätt. Den gula slangen duger egentligen bara som matning till en central i köket, vilket du nog inte vill ha.
Detta är inte en nybygges lösning, möjligen ngt. att ta till vid en renovering där "rätt" metod skulle innebära att riva halva huset.
Du borde ha 1 trefasgrupp 16A 2,5kvmm för hällen.
En enfas grupp 16A 2,5 kvmm för ugnen
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för diskm 1
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för diskm 2
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för mikron
En enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för kyl/frys
En (gärna 2 - 3st) enfasgrupp 10A 1,5 kvmm för allmäna uttag i köket, belysning.
Allt detta skulle alltså ge 7 - 10 kablar i ditt gula rör. Detta är givetvis omöjligt.
Det man då kan göra är att låta häll och ugn dela på en trefasgrupp. Låta den delas upp i en dosa.
Man kan låta diskmaskinerna och mikron dela på en trefasgrupp. Som då får delas upp i en dosa.
Man kan låta kyl/frys och allmäna uttag/belysning dela på en trefasgrupp som får delas upp i en dosa.
Trådarna i den vita slangen till hällen, är de verkligen 2,5 kvmm? Givetvis svårt att avgöra så här på en bild.
Att dra in 3 st 5 ledade kablar i ett och samma rör kan vara rätt besvärligt, men görligt (tror jag) om sträckan är måttlig.
Denna lösning med en massa uppdelade grupper, som alla måste ha egna dosor kommer att kännas väldigt konstig och klumpig. Tveksamt om du får tag i ngn. elektriker som vill koppla. Så jag föreslår nog: Gör om gör rätt. Den gula slangen duger egentligen bara som matning till en central i köket, vilket du nog inte vill ha.
Detta är inte en nybygges lösning, möjligen ngt. att ta till vid en renovering där "rätt" metod skulle innebära att riva halva huset.
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av container för rivning av sommarstuga?
Fritidshus