Jag ska koppla in en Garmin BC30 backkamera till min XC70 2014. Det man gör är att man kopplar in sig på sladdarna till backljusen. I instruktionsvideon visar dom någon slags klämma som man fäster sladdarna i och klämmer över de befintliga sladdarna. Det är inget som ingår. Vart kan man köpa såna? Eller ni som är duktiga på el, skulle ni föreslå någon annan typ av klämma eller koppling?
Länka gärna till produkterna om möjligt.
Länka gärna till produkterna om möjligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Om man inte vill löda så funkar ju wago221/222 typ till allt lite klumpig till ändamålet men den glappar inte iallafall
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
För aboslut bästa inkoppling är ett skarv-kablage att föredra. Då tar man loss kontakten till bakljuset och kopplar in en skarv emellan som har en utgång för ändamålet. Men det är inget jag skulle göra för en backkamera. Jag skulle ha gått på antingen en lödskarv där jag klippt rätt kabel, satt på krymp, lött ihop det två plus matningen till kameran och sedan dragit på krympslangarna. Men det kräver att man skalar upp rätt mycket då du måste få rum med krympen som skall över skarven.
Då det inte är någon kritisk funktion som skall matas hade jag tagit en strömtjuv även om den kan vara en risk. Lägger kameran av är det inget som bli olagligt eller farligt och det är lätt att felsöka när du vet vad som kan vara svaga länken.
Då det inte är någon kritisk funktion som skall matas hade jag tagit en strömtjuv även om den kan vara en risk. Lägger kameran av är det inget som bli olagligt eller farligt och det är lätt att felsöka när du vet vad som kan vara svaga länken.
Om du klipper kabeln kan du få en felkod som du måste nollställa hos verkstaden.
Jag skulle skalat bort en bit av isoleringen och lött dit kabeln sen eltejp och sist vävtejp runt. Så har jag gjort när jag jobbade som fordonselektriker.
Annars hade jag tagit en strömtjuv eftersom det är lätt att åtgärda ändå som Robert skrev.
Jag skulle skalat bort en bit av isoleringen och lött dit kabeln sen eltejp och sist vävtejp runt. Så har jag gjort när jag jobbade som fordonselektriker.
Annars hade jag tagit en strömtjuv eftersom det är lätt att åtgärda ändå som Robert skrev.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Håller med big mike, så hade jag med gjort, och jag jobbar som fordonselektrikerbig mike skrev:Om du klipper kabeln kan du få en felkod som du måste nollställa hos verkstaden.
Hade behövt era svar tidigare . Har nu köpt lite olika kopplingar. De här:
Men om inga av dem blir bra så gör jag hellre som ni säger. Vill ha det så bra som möjligt. Har ni lust att visa vilka saker man behöver?
Finns det någon länk på nätet som beskriver en liknande installation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om inga av dem blir bra så gör jag hellre som ni säger. Vill ha det så bra som möjligt. Har ni lust att visa vilka saker man behöver?
Finns det någon länk på nätet som beskriver en liknande installation?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Kör på den röda eller blå (beroende på vad det är för area på kablarna du skall på/in med. Är du orolig över att det skall vibrera loss kan du dra en sväng eltejp runt hela paketet.
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Jag har faktiskt gjort som big mike själv, även som amatör.
Du behöver en elektrisk lödkolv, helst lite mer än 30 W. Och lite lödtenn, helst med flussmedel inuti. Kallas för radiolod.
Sen en fin avbitartång eller en vass kniv för att skala av den befintliga kabeln. Och en rulle eltejp. Kostar inte mycket.
Ett gott råd: Ta och öva detta några gångar hemma i källaren annars kan det lätt bli frustration i bilen.
Du behöver en elektrisk lödkolv, helst lite mer än 30 W. Och lite lödtenn, helst med flussmedel inuti. Kallas för radiolod.
Sen en fin avbitartång eller en vass kniv för att skala av den befintliga kabeln. Och en rulle eltejp. Kostar inte mycket.
Ett gott råd: Ta och öva detta några gångar hemma i källaren annars kan det lätt bli frustration i bilen.
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Du skalar av matarkabeln på en längd av 2 cm, se till att inte kapa kopparkardelerna. Så skalar du av 2 cm av pluskabeln till backkameran. Tvinna back-kabeln runt den frilagda delen.
Värm igenom detta ordentligt med lödkolven. Detta är det mest trixiga. Hela klumpen måste vara riktigt genomvarm. Nu duttar du spetsen på lödtråden mot den uppvärmda klumpen, håll lödkolven kvar. Om bärmen stämmer sugs tennet fint in mellan kardelerna och fördelar sig.
Till slut avlägsna du eventuella skarpa kanter och tenndroppar och linda ordentligt med el-tejp.
Värm igenom detta ordentligt med lödkolven. Detta är det mest trixiga. Hela klumpen måste vara riktigt genomvarm. Nu duttar du spetsen på lödtråden mot den uppvärmda klumpen, håll lödkolven kvar. Om bärmen stämmer sugs tennet fint in mellan kardelerna och fördelar sig.
Till slut avlägsna du eventuella skarpa kanter och tenndroppar och linda ordentligt med el-tejp.
Tack!!Thomas_Blekinge skrev:Du skalar av matarkabeln på en längd av 2 cm, se till att inte kapa kopparkardelerna. Så skalar du av 2 cm av pluskabeln till backkameran. Tvinna back-kabeln runt den frilagda delen.
Räcker det med att dra eltejp över eller ska jag köra med krympslang över lödningen?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Kapar du inte kabeln nu skall skarva in dig på blir det svårt med krympslang...
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Du kan inte köra krympslang eftersom du öppnar aldrig matarkabeln och få inte på en slang.