791 läst · 4 svar
791 läst
4 svar
Vilken typ av kapslad dosa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Om inte gnagare kan komma åt så bör den sitta väl skyddad och oåtkomlig, och miljön ska väl inte vara aggressiv på något sätt så du kan välja dosa fritt här. Eljo's U56 är den bästa, ELKO UL94 är också mycket bra.
Om det finns risk för kondens pga temperaturväxlingar så borra ett hål på minst 3 mm (ska egentligen va 5 mm) i locket på dosan för vattnet att rinna ut i.
Om det finns risk för kondens pga temperaturväxlingar så borra ett hål på minst 3 mm (ska egentligen va 5 mm) i locket på dosan för vattnet att rinna ut i.
Kanon , tack för svar.Bo.Siltberg skrev:Om inte gnagare kan komma åt så bör den sitta väl skyddad och oåtkomlig, och miljön ska väl inte vara aggressiv på något sätt så du kan välja dosa fritt här. Eljo's U56 är den bästa, ELKO UL94 är också mycket bra.
Bra du nämnde det om kondens och borra upp ett hål. Det hade jag helt glömt o ta med. Mtp temperaturskillnader under året och att fukthalten då ändras i krypgrunden så känns risken för kondens överhängande så ett 5 mm hål i locket låter som en mkt bra idé.
U56 dosan verkar bra så det landar nog på den. Ser att den finns både med skruv och utan. Vore ju skönt o slippa skruven mtp att det då finns mer plats i dosan att koppla. Frågan är bara om det är dumt att välja modellen med snäpplock nu då locket kommer vara vänt neråt ???
Platsen i en U56 som tas upp av mittstolpen är obetydlig vad avser koppling. Den spelar bara roll om man vill knyckla in en smartpuck eller liknande i dosan. Jag hade alla dagar i veckan valt en med skruvat lock. De är också trevligare att jobba med när man ska ta av och på locket. Att den är monterad med locket nedåt ska inte spela någon som helst roll. Det ska krävas verktyg för att bända av locket ändå.
Tack för inlägg. Låter som skruvat är att föredra . Trodde verkligen snäpplocket var att föredra men är helt med på dem fördelar med skruvat som du nämnertommib skrev:Platsen i en U56 som tas upp av mittstolpen är obetydlig vad avser koppling. Den spelar bara roll om man vill knyckla in en smartpuck eller liknande i dosan. Jag hade alla dagar i veckan valt en med skruvat lock. De är också trevligare att jobba med när man ska ta av och på locket. Att den är monterad med locket nedåt ska inte spela någon som helst roll. Det ska krävas verktyg för att bända av locket ändå.
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av container för rivning av sommarstuga?
Fritidshus