Jag har tänkt att bygga ett uterum med sadeltak, 20 kvm. Isolerat träbjälklag, 32 mm kanalplast.

Detta rum tänker jag värma upp med en luft/luft-pump och det är nu jag börjar fundera på vilka glaspartier jag egentligen behöver.

Ska man satsa på riktiga vinterträdgårdglas U-värde 1.1 eller skulle det gå lika bra med ett mellanting med U-värde 1.9? Pumpen kommer ju att vara väldigt överdimensionerad för ett rum på 20 kvm så det borde väl inte vara något problem med at värma upp uterummet även på vintern?

På vintern kommer uterummet endast att värmas upp de gånger man ska sitta där, kommer inte att hålla 20 grader konstant.

Vad jag kan tänka mig är att de dyrare glasen håller värmen längre efter att jag har stängt av värmen men då har vi ju ändå gått in igen och då spelar det ju egentligen ingen roll...

Vill verkligen inte bygga något som man kommer att ångra så det är inte lätt att välja...

Om du tycker att du har pengarna för att handla vinterträdgårdsglas som är ca. 3-4 ggr så kostsamma som ett mellanting som du nämner så tycker i alla fall jag att du ska köpa det. På vinterträdgårdspartier så är det ju bruten köldbrygga ochså. Vi ska bygga uterum i sommar men vi tycker inte att det är värt 92000:- mot 32000:- att få detta på våra 26 kvm uterum...:|

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.