Vi har ett sutteränghus byggt -68 och vi kommer snart behöva byta fönster. Vilken design på fönster kan man välja utan att det ser fel ut?Tycker inte det är så snyggt med bara ett helt fönster (då vår granne har det på sitt hus) utan vill att det skall hända lite och ev ändra lite av husets utseende?
har sutteräng från 77 o jag har precis köpt 23 st pivå hängda fönster från elite, helt utan spröjs.
Dels fanns det inga innan o dels vill jag inte ha med spröjs heller.
Söker du runt på fönster så hittar du nån sida där man kan testa fönster på olika sorters hus.
Dels fanns det inga innan o dels vill jag inte ha med spröjs heller.
Söker du runt på fönster så hittar du nån sida där man kan testa fönster på olika sorters hus.
Antingen stora fösnter som täcker hela karmen, (inte 2 fönster i en karm som det är nu på bild) Eller 2 fönster i varje karm men med spröjs. Det e min smak det.
Det ger ju 2 olika stilar, första modernt o "öppet" , det andra mysigt o gamaldags.
Det ger ju 2 olika stilar, första modernt o "öppet" , det andra mysigt o gamaldags.
Som jag skrev ovan så har grannen bytt ut till fönster som täcker hela karmen och det är inte snyggt, huset ser äldre ut.nattugglan11 skrev:
Det du frågar om är ju egentligen vad som är snyggt och inte. Det är ju bara du som kan bestämma vad du tycker om. Om grannen har bytt till 1-luft i varje öppning och du inte gillar det så har du ju bestämt dig för att inte välja det. Alternativen som är kvar är väl spröjsade 2-luft / 3-luft eller kanske 1-luft med mittpost, kanske förskjuten mittpost så blir det lite som det ser ut idag.
Skissa upp alternativen och fundera lite, kanske ta hjälp av en arkitekt?
Skissa upp alternativen och fundera lite, kanske ta hjälp av en arkitekt?
ja och nej, jag vet ju inte ifall det bryter eller ser konstigt ut med ex spröjsade fönster på ett hus byggt 68. Då jag inte kan ngt om fönster vill man ju har kommentarer och hjälp från andra som ändrat fönsterna på sina 70 tals hus.
"Skissa upp alternativen och fundera lite, kanske ta hjälp av en arkitekt?"
Håller med. Om man känner sig osäker och inte vet vad man vill ha är det bra att skissa. Jättebra att skissa. Kan/vill man inte det själv så ta hjälp av arkitekt.
Man kan också köra runt i områden med liknande hus och se hur andra har gjort.
Håller med. Om man känner sig osäker och inte vet vad man vill ha är det bra att skissa. Jättebra att skissa. Kan/vill man inte det själv så ta hjälp av arkitekt.
Man kan också köra runt i områden med liknande hus och se hur andra har gjort.
Vi har köpt fönster från Orama i Lysekil som vi är mycket nöjda med. bra pris o mycket gedigna. Känns om mycket bra kvalitet och välgjorda! Smarta löstagbara spröjs. Leverans på utlovad dag och bra förpackade.
Vi har tyvärr också köpt ett par halvrunda fönster från Kronfönster, beställde dem i maj men de har fortfarande inte kommit trots flera utlovade leveransdatum!!!! Är mycket besvikna på dem nu, de lovar att fönstren ska komma och att de ska ringa... men inte tusan kommer några fönster, och inte ringer de. Vi tänkte säga upp ordern häromdagen men nu bedyrade de att fönstren är på G. det är sista chansen för dem nu kan jag lova, flera mån efter utlovat leveransdatum...
Vi har tyvärr också köpt ett par halvrunda fönster från Kronfönster, beställde dem i maj men de har fortfarande inte kommit trots flera utlovade leveransdatum!!!! Är mycket besvikna på dem nu, de lovar att fönstren ska komma och att de ska ringa... men inte tusan kommer några fönster, och inte ringer de. Vi tänkte säga upp ordern häromdagen men nu bedyrade de att fönstren är på G. det är sista chansen för dem nu kan jag lova, flera mån efter utlovat leveransdatum...
Redigerat:
Vad som är snyggt hänger väldigt starkt ihop med vad det är för en typ av hus. Stilbrott ,som t.ex. att sätta småspröjsat på funkishus brukar inte bli bra.
Just till denna typ av hus passar denna typen av fönster väldigt bra. Så mitt förslag är att ni behåller dom. Alternativet att ha hela fönster har ni ju sagt att ni inte tycker om. Ett annat alternativ är att ha ett tvåluftsfönster med mittstolpen i mitten. Men dessa fönster ser ut att vara ganska breda, så det är möjligt att det skulle se konstigt ut. I så fall kanske ni får ni minska ner fönsterhålet lite för att få det proportionerligt. Då blir huset lite mera 50-tal. Kan se OK ut för övrigt.
Just till denna typ av hus passar denna typen av fönster väldigt bra. Så mitt förslag är att ni behåller dom. Alternativet att ha hela fönster har ni ju sagt att ni inte tycker om. Ett annat alternativ är att ha ett tvåluftsfönster med mittstolpen i mitten. Men dessa fönster ser ut att vara ganska breda, så det är möjligt att det skulle se konstigt ut. I så fall kanske ni får ni minska ner fönsterhålet lite för att få det proportionerligt. Då blir huset lite mera 50-tal. Kan se OK ut för övrigt.
Liknande trådar
-
Vilken typ av fönster bör uterummet ha, uppvärmning, golv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken typ av fönsterlist?
Fönster & Dörrar -
Vilken färgtyp på fönster & foder? (bilder)
Fasad -
Vilken typ av fönster till detta hus?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Vilken typ av fönster till detta hus?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design