Har köpt en fastighet på 1 ha med både grusväg, skog och betesmark. Tänker att jag ska förverkliga en gammal dröm och köpa en mindre traktor för att använda till betesputs, plogning, sladdning av väg och att dra ut lite träd emellanåt. Tänker mig en budget på i runda slängar 50 k. Jag är svag för BM och Volvo och har tittat på följande modeller:
230 Victor
350 Boxer
400 Buster
T430
Ni som kan mer än jag - vad ska jag satsa på? Finns det fallgropar med att köpa en äldre traktor (förutom det sedvanliga mekandet för att hålla den igång)?
230 Victor
350 Boxer
400 Buster
T430
Ni som kan mer än jag - vad ska jag satsa på? Finns det fallgropar med att köpa en äldre traktor (förutom det sedvanliga mekandet för att hålla den igång)?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 350 inlägg
Jaaa...
Victor är en bra liten traktor till sin storlek, orkar bära åtminstone lätta redskap på trepunkten och är smidig att köra med där det är trångt. Drar väldigt lite diesel också. Men som enda traktor - nja.
350 och 400 känns bara som osmidiga gjutjärnsklumpar att köra med. Tycker jag.
430:n är en mer lätthanterlig traktor, men det är många som gillar dem, så de är läskigt dyra.
Men asså...måste det prompt vara Volvo BM? Den där loggan kostar åtskilliga tusen kronor.
Fordson eller lite längre fram Ford gjorde bra traktorer. Gamla Valmet är bra skit. Massey Ferguson har gjort endel bra och endel hajpat skrot. Vill man tänka utanför lådan: Zetor! Ursus!
Victor är en bra liten traktor till sin storlek, orkar bära åtminstone lätta redskap på trepunkten och är smidig att köra med där det är trångt. Drar väldigt lite diesel också. Men som enda traktor - nja.
430:n är en mer lätthanterlig traktor, men det är många som gillar dem, så de är läskigt dyra.
Men asså...måste det prompt vara Volvo BM? Den där loggan kostar åtskilliga tusen kronor.
Fordson eller lite längre fram Ford gjorde bra traktorer. Gamla Valmet är bra skit. Massey Ferguson har gjort endel bra och endel hajpat skrot. Vill man tänka utanför lådan: Zetor! Ursus!
Jag tycker också att 430 lätt drar iväg. 50-60 000 med sönderrostade dörrar är inte ovanligt.
SågspånPappspikEternit skrev:
Jaaa...
Med då lite mark är en MF35 eller 135 helt okej. Smidiga små traktorer som det finns delar till.
Måste säga att vår Zetor 7045 är riktigt bra. Tål mycket stryk. Det blåste 2 björkar över den en gång inga skador uppkom. Det mesta är grovt och enkelt byggt. Rymlig hytt med bra värme. Vår har 4wd och det är trevligt när man plogar snö.
Svärfar som var uppväxt med traktorer hade en Fiat som sista traktor och han sa att det var den bästa han haft. Det märks på priset att dom är populära.
Case är ett annat märke som har väldigt bra rykte.
Svärfar som var uppväxt med traktorer hade en Fiat som sista traktor och han sa att det var den bästa han haft. Det märks på priset att dom är populära.
Case är ett annat märke som har väldigt bra rykte.
fotogen får du blanda fram..G GalliMattias skrev:
bensin är det bara att tanka och åka med..
Men den dricker mer än både fotogen och diesel...samt att motorn blir lite hetsigare än en diesel eller fotogen..
Men det är inget större problem.
bensin/fotogen var tänkta så att man startade på bensin och bytte till fotogen när motorn blivit varm då den inte ville starta nå gärna på fotogen..
En bensinare tänder med gnista och en diesel genom kompression.
Redigerat: