Hej!
Håller på att bygga tvättstuga av ett tidigare sovrum. Jag ansåg mig behöva två nya faser till tvättmaskin och torktumlare. Har därför dragit en ny kabel från elcentral som elektriker senare får koppla in. Men fötbereder så mycket jag kan innan. Undrar bara man bäst sätter gulgrön slang på en de svarta kablarna eller om den nakna tråden används?

• Installation av vägguttag med PVC-rör och elektriska kablar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en ny kabel, varför har den inte en gulgrön jord?

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det funnits gamla kabeltyper där biledaren varit ok att använda som jord. Är det en sådan kabel? Det korrekta svaret om du dragit en ny kabel från elcentralen är att då tar du bort den igen och gör om med rätt sorts kabel. En som har gulgrön. Det är inte ok att märka om en part i ändarna med gulgrön krympslang.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen ny kabel den är troligtvis minst runt 20 år gammal och inte heller av ännu äldre typer där man som Avemo skriver brukade använda biledaren som jord. Så skaffa som sagt en annan med G/G ledare och med den infällda installationen kanske det går att undvika kabel och använda tråd istället. Och inga försök till märkningar av trådar där för jord heller även om man ibland skulle kunna få för sig att det kan vara korrekt om man läser vissa trådar här.

D Daniel 109 skrev:
Om det är en ny kabel, varför har den inte en gulgrön jord?
Sanningen är att jag behövde ca 20 meter fyrledarkabel och hittade den här bland mina gömmor i garaget. Ny är den inte, men inte heller mer än 15 år. Aldrig använd.

Jag kan bara instämma: Använd en kabel innehållande gulgrön!

Det där är en lösning man skulle kunna tänka sig om man blir tvungen att använda en befintlig kabel, men när man stökar&bökar och bygger nytt, tar man en lämplig kabel.

O
Biledaren får inte användas som skyddsjord, och jord får inta ha någon annan färg än gul/grön.

Fotografen Fotografen skrev:
Det där är en lösning man skulle kunna tänka sig om man blit vungen att använda en befintlig kabel, men när man stökar&bökar och bygger nytt, tar man en lämplig kabel.
Inte ens då och mest på grund av att man knappast hamnar i lägen där en sån kabel är befintlig och man senare behöver jord där. Det är inte mycket att tillägga förutom att TS får göra som han vill men det kan bara bli fel även om det givetvis går att få funktion.

Hoppas det inte behöver spåra ur till en ren idiottråd där diverse av forumets mest framstående tjafspellar ska gripa in med KFM, avtal, vad som inte framgår av TS och Gud vet vad mer. (Om det hjälper någon att låta bli kan jag redan nu förutskicka att jag fantiserat ihop allt men att det kan vara vettigt i sammanhanget ändå.)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om den är 15 år och saknar gulgrön ledare, så är det ngn. specialkabel. Använd den absolut inte!

Att installera en kabel idag, utan gulgrön jord är helt oförsvarligt.
Det finns kablar där strumpan är avsedd att vara jord. Men det är (nästan) alltid kablar avsedda att grävas ned.

GK100 GK100 skrev:
Inte ens då och mest på grund av att man knappast hamnar i lägen där en sån kabel är befintlig och man senare behöver jord där.
Jag tänkte mest på ett läge där man ska koppla in en maskin i en befintlig installation/maskinplats från de historiska gränstrakterna mellan röd och gröngul jord, tidigt 70-tal. Där kan man stöta på vilken färg som helst på jord.
Men det är ju inget man odlar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har för mig att det finns en regel som säger att en skyddsjord ledare ska minst vara 1,5 mm2 i area och biledaren på bilden är inte det. Därför får den inte heller märkas med grön-gul slang utan man brukar använda transparent slang istället.

Sen finns det väl en annan regel som säger ungefär att var någonting tillåtet när det gjordes så är det fortfarande tillåtet idag, men ska man en ny installation idag så måste man följa dagens regler fullt ut. Man får göra lite enklare underhåll på en befintlig anläggning och fortsätta att hänvisa till gamla regler men när man passerat gränsen från enklare underhåll till omfattande renovering, då är det dagens regler som gäller.

Eftersom man inte får använda något annat än grön-gul till skyddsjord enligt dagens regler, och jag tycker det ser ut att handla om en nyinstallation enligt bilderna, så är den här installationen olaglig.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.