Thomas59
Swebulldog, hur var det nu med din affärsidé? Måste ju veta vad jag har för konkurrenter om jag startar elfirma.
 
swebulldog skrev:
om vi vänder på steken. Du vill hitta nya affärsidéer, här har du en. eftersom enligt dig så är in precis alla missnöjda. Här har du chansen! du har ju ett så inne h**te bra kunnande hur det ska vara. starta en elfirma och tjäna flera miljoner/miljarder på din ide så får du testa vad det innebär. Du kommer få väldigt massa missnöjda kunder det är ganska många som bor i Sverige. du behöver erfarenhet i samma bransch det är nyttigt för dig
Saxat från mitt eget inlägg #427:

Genomgående svaret är - helt oavsett verksamhet - att :
Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
Och inte lyssnar de på oss heller.
Så vi är ledsna, du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här.


VSB... :D
 
Thomas59
Nickan09 skrev:
Saxat från mitt eget inlägg #427:

Genomgående svaret är - helt oavsett verksamhet - att :
Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
Och inte lyssnar de på oss heller.
Så vi är ledsna, du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här.


VSB... :D
LOL!

Läste Swebulls inlägg igen i ditt citat.

Det enda som verkar vara så speciellt med elinstallationsbranschen är väl möjligen att man per automatik verkar "få väldigt massa missnöjda kunder" då man startar ett elinstallationsföretag.

Att dom då inte undrar VARFÖR kunderna är så missnöjda? Det borde ju vara en bra start.
 
Thomas59 skrev:
LOL!

Läste Swebulls inlägg igen i ditt citat.

Det enda som verkar vara så speciellt med elinstallationsbranschen är väl möjligen att man per automatik verkar "få väldigt massa missnöjda kunder" då man startar ett elinstallationsföretag.

Att dom då inte undrar VARFÖR kunderna är så missnöjda? Det borde ju vara en bra start.
Det verkar vara svårt att förstå att de flesta kunder till de flesta företag faktiskt är NÖJDA? På dig låter det som att alla hantverkarfirmor överhuvudtaget är misslyckade..

Vore kul att veta varifrån detta stora missnöje mot hantverkare kommer? Kanske du egentligen ville bli hantverkare när du var liten, fast misslyckades och blev då konsult istället? haha :wow::D
 
Redigerat:
Ericc
Thomas59 skrev:
Det skulle troligen inte vara särskilt svårt att starta en elfirma som är betydligt effektivare (nöjdare kunder och högre produktivitet) än de flesta som finns på marknaden idag. Om den skulle vara särskilt billig vet jag inte. Kanske, kanske inte. Det beror på vilket segment man siktar på och affärsidén i övrigt.

Det är möjligt att "den nya elfirman" får de kunder ni inte kan hantera (missnöjda kunder) men mer troligt skulle en elfirma med lite nytänk ta de flesta av era nöjda kunder också.
Jag tror nog att någon skulle behöva gå till farbror doktor´n och få en tablett mot hybris:D.
Men varför göra det när man kanske kan dra igång en egen effektivare mottagning.
 
Thomas59 skrev:
Jag talar bara om att många hantverkare är dåliga på att driva företag och vissa verkar inte veta ett skvatt om vad effektivisering innebär.
Du PÅSTÅR det ja. Men du har inte kunnat presentera något som helst statistiskt underlag, alltså måste vi dra slutsatsen att det inte är fakta utan en åsikt.

Jag ställde en rad frågor i ett tidigare inlägg, om antalet hantverkare och andelen missnöjda kunder, men de frågorna valde du galant att ignorera.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Det verkar vara svårt att förstå att de flesta kunder till de flesta företag faktiskt är NÖJDA? På dig låter det som att alla hantverkarfirmor överhuvudtaget är misslyckade..

Vore kul att veta varifrån detta stora missnöje mot hantverkare kommer? Kanske du egentligen ville bli hantverkare när du var liten, fast misslyckades och blev då konsult istället? haha :wow::D
Den här gången var det inte jag som påstod det utan Swebulldog.

Jag tror inte alls att ALLA kunder är missnöjda och har heller aldrig sagt det. Tvärt om, jag har tidigare sagt att sannorlikt är de flesta nöjda men det är väl ändå lite märkligt att ni som diskuterar i tråden (utom swebulldog då) inte noterar alla de kunder på forumet som råkar ut för skitjobb och som klagar på orimliga påslag.

Bara för att ni själva inte har missnöjda kunder är det ju inte så att problemet inte existerar.

Det skrivs rapporter om problemet och nu ska det till och med göras TV-program om fuskjobben. Anledning till eftertanke - ja troligen.

Läs trådarna om husföretagen förresten. Det är ingen smickrande bild av branchen som målas upp.

Jo det skulle nog vara kul att vara hantverkare men nu har jag valt en annan bana och är mycket nöjd med det.
 
Thomas59
Ericc skrev:
Jag tror nog att någon skulle behöva gå till farbror doktor´n och få en tablett mot hybris:D.
Men varför göra det när man kanske kan dra igång en egen effektivare mottagning.
Ja det är möjligt att jag har det :D men troligen inte. Idén med effektivare mottagning är ju redan realiserad av privata vårdalternativ som visat sig bra mycket effektivare än den traditionella vården trots att många (inom vården) hävdat att det inte går att effektivisera den.

Argumenten från den traditionella vården känner vi igen från Nickan09's inlägg:
  • "Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
  • Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
  • Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
  • Och inte lyssnar de på oss heller.
  • Så vi är ledsna, du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här.
 
Thomas59
Nerre skrev:
Du PÅSTÅR det ja. Men du har inte kunnat presentera något som helst statistiskt underlag, alltså måste vi dra slutsatsen att det inte är fakta utan en åsikt.

Jag ställde en rad frågor i ett tidigare inlägg, om antalet hantverkare och andelen missnöjda kunder, men de frågorna valde du galant att ignorera.
Du får dra vilka slutsatser du vill.

Visserligen så påstår jag det (att många verkar sakna kunskaper om vad effektivisering innebär) men man behöver bara kunna läsa innantill i inläggen för att se att det stämmer.

Att enmans- och fåmansföretagare generellt är dåliga på att driva företag är ingen direkt nyhet eller hemlighet (ofta är dom dock duktiga inom sitt fackområde men företagande handlar om så mycket mer) och då man läser inlägger ser man ju att elinstallationsbranschen inte är något undantag.

Orkar du inte läsa rapporterna är det faktiskt ditt eget bekymmer. Där finns massor av statistik. Jag bryr min inte särskilt mycket om huruvida du tror på dem eller ej.

Angående dina frågor så är det väl lite samma sak där. Nej jag har ingen statistik på andelen missnöjda kunder och har aldrig utgivit mig för att ha det heller. Jag har viss egen erfarenhet och en ganska omfattande erfarenhet att andras problem (beskrivet i andra trådar).

Jag kan vidare konstatera att hantverkarbrancherna ofta är i blåsväder och då man läser inläggen anar man varför. Slutligen finns det ganska många studier som pekar på problem och nu kommer det även TV-progam om fuskbyggen. Det räcker för mig. Hur mycket BEVIS du personligen behöver för att se att det finns problem kan man ju bara gissa!

Om du inte tycker att det är ett problem för branschen eller ditt företag så är det således ditt eget bekymmer. Att BEVISA det för dig lär inte få dig att ändra inställning.

Du får givetvis tycka vad du vill och jag kommer inte att anstränga mig särskilt mycket för att överbevisa dig. Även om jag försökte det (och lyckades:S) så skulle din reaktion troligen bli:
  • "Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
  • Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
  • Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
  • Och inte lyssnar de på oss heller.
  • Så vi är ledsna, du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här.
Ja kanske inte det sista med "trevlig" då men resten gissar jag stämmer hyfsat.

Jag har en motfråga, du kan svara på om du vill. Är det VERKLIGEN så att du upplever att branschen INTE HAR PROBLEM med missnöjda kunder och fuskjobb?

Då kanske du skulle berätta det för alla förtvivlade personer som beskriver sina problem med företagare i branschen, att dom har fel alltså!

Självklart är det så att merparten av hantverkarföretagen både sköter sig, gör bra jobb och driver företag mest som alla andra (=det funkar men kunde skötas bättre).

Dom företagen (dom bra alltså) skulle ha betydligt bättre förutsättningar att göra bra jobb och tjäna pengar om skojjarna försvann så egentligen borde det ligga i ert eget intresse att problemen åtgärdades. Duckar ni för problemen får ni leva med lite dåligt rykte och osunda konkurrenter. Det är bara att välja.

Jag skulle tom tro att de flesta "i branschen" väl känner till problemen och inte heller förnekar dem. Ni som nu påstår att företagen är 100% effektiva (Ericc's företag är det i alla fall:wow:) och att det inte finns några större problem med skitjobb eller missnöjda kunder är nog troligen i minoritet. Det är min gissning och nej, DET har jag ingen statistik på:D
 
Thomas59 skrev:
Du får dra vilka slutsatser du vill.

Visserligen så påstår jag det (att många verkar sakna kunskaper om vad effektivisering innebär) men man behöver bara kunna läsa innantill i inläggen för att se att det stämmer.

Att enmans- och fåmansföretagare generellt är dåliga på att driva företag är ingen direkt nyhet eller hemlighet (ofta är dom dock duktiga inom sitt fackområde men företagande handlar om så mycket mer) och då man läser inlägger ser man ju att elinstallationsbranschen inte är något undantag.

Orkar du inte läsa rapporterna är det faktiskt ditt eget bekymmer. Där finns massor av statistik. Jag bryr min inte särskilt mycket om huruvida du tror på dem eller ej.

Angående dina frågor så är det väl lite samma sak där. Nej jag har ingen statistik på andelen missnöjda kunder och har aldrig utgivit mig för att ha det heller. Jag har viss egen erfarenhet och en ganska omfattande erfarenhet att andras problem (beskrivet i andra trådar).

Jag kan vidare konstatera att hantverkarbrancherna ofta är i blåsväder och då man läser inläggen anar man varför. Slutligen finns det ganska många studier som pekar på problem och nu kommer det även TV-progam om fuskbyggen. Det räcker för mig. Hur mycket BEVIS du personligen behöver för att se att det finns problem kan man ju bara gissa!

Om du inte tycker att det är ett problem för branschen eller ditt företag så är det således ditt eget bekymmer. Att BEVISA det för dig lär inte få dig att ändra inställning.

Du får givetvis tycka vad du vill och jag kommer inte att anstränga mig särskilt mycket för att överbevisa dig. Även om jag försökte det (och lyckades:S) så skulle din reaktion troligen bli:
  • "Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
  • Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
  • Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
  • Och inte lyssnar de på oss heller.
  • Så vi är ledsna, du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här.
Ja kanske inte det sista med "trevlig" då men resten gissar jag stämmer hyfsat.

Jag har en motfråga, du kan svara på om du vill. Är det VERKLIGEN så att du upplever att branschen INTE HAR PROBLEM med missnöjda kunder och fuskjobb?

Då kanske du skulle berätta det för alla förtvivlade personer som beskriver sina problem med företagare i branschen, att dom har fel alltså!

Självklart är det så att merparten av hantverkarföretagen både sköter sig, gör bra jobb och driver företag mest som alla andra (=det funkar men kunde skötas bättre).

Dom företagen (dom bra alltså) skulle ha betydligt bättre förutsättningar att göra bra jobb och tjäna pengar om skojjarna försvann så egentligen borde det ligga i ert eget intresse att problemen åtgärdades. Duckar ni för problemen får ni leva med lite dåligt rykte och osunda konkurrenter. Det är bara att välja.

Jag skulle tom tro att de flesta "i branschen" väl känner till problemen och inte heller förnekar dem. Ni som nu påstår att företagen är 100% effektiva (Ericc's företag är det i alla fall:wow:) och att det inte finns några större problem med skitjobb eller missnöjda kunder är nog troligen i minoritet. Det är min gissning och nej, DET har jag ingen statistik på:D
Anledningen till att du läser om en massa missnöjda kunder är ju för att "inga nyheter är bra nyheter", hur många är det som startar en tråd om hur nöjda dom är med sina hantverkare?
Sen är det ytterligare en aspekt på det hela, det är en bransch som är ganska enkel att kolla effektiviteten, jämför med t.ex en konsult/utbildare inom "förverkliga dig själv"-branschen, hur mäts dessas effektivitet?
Hur mäts effektiviteten hos en försäljare?
ganska annorlunda mot en hantverkare

Det finns många skojare i branschen men ibland så måste man ju också ifrågasätta om en del kunder inte får skylla sig själva, jag har själv varit med om att ha räknat på jobb men kunden väljer en annan och sedan får jag åka dit och rätta till det hela.
 
Thomas59
kolvas skrev:
Anledningen till att du läser om en massa missnöjda kunder är ju för att "inga nyheter är bra nyheter", hur många är det som startar en tråd om hur nöjda dom är med sina hantverkare?
Sen är det ytterligare en aspekt på det hela, det är en bransch som är ganska enkel att kolla effektiviteten, jämför med t.ex en konsult/utbildare inom "förverkliga dig själv"-branschen, hur mäts dessas effektivitet?
Hur mäts effektiviteten hos en försäljare?
ganska annorlunda mot en hantverkare

Det finns många skojare i branschen men ibland så måste man ju också ifrågasätta om en del kunder inte får skylla sig själva, jag har själv varit med om att ha räknat på jobb men kunden väljer en annan och sedan får jag åka dit och rätta till det hela.


Visst är det så men det innebär väl inte att man kan strunta i de missnöjda kunderna, som är ganska många. Det finns också ett betydande mörkertal beroende bland annat på att:
  • De flesta som är missnöjda knappast skriver på tex byggahus.se om sina erfarenheter
  • Många har inte kunskap att avgöra om dom fått ett skitjobb eller fått betala orimliga påslag
  • Många knyter näven i fickan och skäms lite för att dom blev lurande
Synpunkten att det är enkelt att kolla produktiviteten (några egentliga effektivitetsstudier har jag inte hittat men dpom kanske finns?) är du nog ganska ensam om bland dina kollegor.

Det är ganska lätt att mäta effektiviteten hos en konsult. Kundvärdesidan mäter man löpande med kundnöjdhetsundersöknmingar och återköpsfrekvens och produktiviteten mäts tex i beläggningsgrad.

Nej det skiljer inte så mycket mellan effektivitetsmätningar hos säljare och hantverkare. Man mäter samma saker; kundvärde och produktivitet. Själva produktivitetsmätningen baseras ju på olika mått men det följer ju av att arbetsinnehållet är olika. Kundvärdesidan mäter man dock i princip på samma sätt.

Skönt att höra att någon (hantverkare?) vågar erkänna att det finns (många?) skojare i branschen. Det är ju dem vi till viss del talar om förutom effektivitetsdebatten då. Istället för att förneka problemet borde väl dina kollegor diskutera hur vi kommer tillrätta med det. Det skulle ju gynna både de duktiga hantverkarna OCH kunderna.

Det här med att kunderna får skylla sig själva har vi talat om i andra trådar och det är en väldigt märklig inställning.

Om kunden väljer en annan (sämre) hantverkare, till samma pris som ditt, har du ju misslyckats med att kommunicera vad du erbjuder för konkurrensfördel i förhållande till den som fick jobbet (dålig införsäljningen) och det kan knappast kunden lastas för.

Förlorar du jobbet pga att du upplevs för dyr (om vi nu utgår från att priset egentligen är rimligt) har du ju också misslyckats med att kommunicera (införsäljningen igen) vad kunden får för mervärde för den merkostnad det innebär att anlita dig. Det kan väl kunden knappast heller lastas för.

Eller hur menar du att det är kundens fel?
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Visst är det så men det innebär väl inte att man kan strunta i de missnöjda kunderna, som är ganska många. Det finns också ett betydande mörkertal beroende bland annat på att:
  • De flesta som är missnöjda knappast skriver på tex byggahus.se om sina erfarenheter
  • Många har inte kunskap att avgöra om dom fått ett skitjobb eller fått betala orimliga påslag
  • Många knyter näven i fickan och skäms lite för att dom blev lurande
Du tror inte att dessa mörkertal finns inom din egen bransch? Eller alla andra för den delen?
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Du tror inte att dessa mörkertal finns inom din egen bransch? Eller alla andra för den delen?
Det gör det nog. Iofs gör många konsultbranscher regelbundna kundnöjdhetsundersökningar så det borde komma fram men mörkertal finns det alltid.

Några liknande kundnöjdhetsundersökningar inom hantverkarbranscherna har jag aldrig hört talas om men jag har ju inte koll på allt:rolleyes:.

Att andra branscher har missnöjda kunder kan väl aldrig bli ett försvar för att inte ta tag i problem i den egna branschen. Två fel blir inte ett rätt!
 
Thomas59 skrev:
Några liknande kundnöjdhetsundersökningar inom hantverkarbranscherna har jag aldrig hört talas om men jag har ju inte koll på allt:rolleyes:.

Det där var det dumaste jag hört, visar bara på hur oinsatt du är i branschen!
Att en enmans firma inte gör såna undersökningar är väl en sak, där har man endå en nära kundrelation.
Men de stora firmorna gör det! Där ligger fokus på kunden hela tiden! Alla anställda får skriva undersökningar 1 gång i halvåret. Alla kunder får utskick, de ska fylla i där de bedömer firman..
Fokus ligger på att vara serviceinrikad mot kund hela tiden..
Så nä du får nog gå och läsa på lite mer om byggbranchen... Du kan inte bara hänvisa till de få rötäggsfirmor det finns hela tiden..
 
Dags för en ny tråd om effektivitet och kundnöjdhet? ;)

Tycker alla egenföretagare (firman spelar ju inte så stor roll i sammanhanget - är ju bara ett registrerat namn...:p)
att mitt tidigare refererade fall :

Tjommen som kopplade in mitt nyrenoverade kök kom en timme efter snickaren och gick en timme före - ändå debiterade han 3 timmar mer än snickaren - plus servicebil gånger 2... (han kom, utan att vara ombedd, med lille sonen, för att titta på jobbet först. Han hade fått skriftlig spec per mail...)

När jag frågade vad han menade med det, fick jag svaret: Ja men har man råd med ett så tjusigt kök har man råd att betala hantverkare.... :wow:

är ett ok och vedertaget sätt att debitera?

Är det hantverkarskråets/egenföretagarens uppfattning om effektivisering?

Kan jag i så fall hålla med om :cool: GDSGD... och det gör du ju dessvärre vad vi ser av många trådar här...

Min uppfattning om effektivisering är att oftast saknas det planering för att göra jobben och då blir det mycket slack och onödig spilltid - liksom i sjukvården (har ni sett hur många gånger en sjuksköterska springer fram och tillbaka mellan olika rum utan att hinna göra nåt vettigt i resp rum, men hon ser upptagen ut...)

Men som nån sa - vi ska ju inte jobba ihjäl oss :S GDSGD (betyder GårDetSåGårDet...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.