Thomas59 skrev:
Vad säger du till alla som lägger upp trådar och beskriver jobb som är så klantigt utförda att man häpnar. "Det har inte hänt" eller......?
Thomas, några ledtrådar:

Hur många hantverkare finns det i Sverige?

Hur många jobb gör dessa varje vecka?

Hur stor andel av de jobben klagas det på?

Hur stor skulle förbättringen bli procentuellt om de jobben det klagas på försvann?
 
Jag håller med dig Thomas59,

Det är svårt att förstå det du säger om man inte har erfarenhet av det... Det finns alltid något man kan effektivisera! Men det är väldigt svårt att se om man inte arbetar med det dagligen och hela tiden arbetar för att bli effektivare, hela tiden eftersträvar att bli "bättre" på "allt".

Jag har två mycket nära vänner som båda driver hantverksföretag men dom driver inte företaget för att dom tycker företagsekonomi är kul utan för att dom tycker hantverket är kul. Dom gör hantverket bra men det går inte att få dom till att förändra synen på företagandet.

Jag tror det är så överlag i byggbranschen. Det är inte många som har utbildning i företagsekonomi eller ens förståelse för företagsekonomi utan man gör som man har lärt sig av de äldre.

Ser man inga problem så har man inga...!
 
Den här tråden verkar ha kommit lite snett och övergått i filosofiska (??) diskussioner om vem som har rätt??

Varför inte enas om att ni är oense?

Det är ett extremt vanligt läge när folk som jobbar med händerna ska försöka diskutera med folk som jobbar med huvudet... (som verktyg menar jag förstås, så jag slipper en storm! Speciellt när verktygslådans innehåll inte är allsidigt och för alla typer av arbeten.)

Finns ju många klyschor i samma anda - den ofta använda i många sammanhang är ju - inser man inte - och accepterar - att man har problem, så går det inte att lösa! Man har ju inga problem att lösa!

Ni känner väl alla till Högsta chefen år 1900 för Patentverket - och hans klassiska uttalande:
Nej nu har allt uppfunnits, det går inte att uppfinna nåt som är nytt nu, så vi kan lägga ner Patentverket! :wow:
 
Nickan09 skrev:
Ni känner väl alla till Högsta chefen år 1900 för Patentverket - och hans klassiska uttalande:
Nej nu har allt uppfunnits, det går inte att uppfinna nåt som är nytt nu, så vi kan lägga ner Patentverket!
Myten som inte vill dö
 
Tror doktorn missade inläggets kärna - vilket å andra sidan är vanligt för Dr'er (annat forum annan tråd :p)

Finns ju en tråd om verktyg - Nu ska vi ha kul eller nåt liknade - Kanske läge för en tråd om Klyschor o Myter??

Inget är nytt under solen (Okänd - för mig iaf)

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves (Schiller)

:cool::p;):blushing::cool:
 
Thomas59
mr.Ola skrev:
Det kanske skulle vara läge för vissa konsulter i denna tråd att starta egen hantverksfirma! Det verkar ju vara rena vinstprojektet eftersom ingen av de nuvarande lever upp till ens konsultbasis lägstanivå... Jag skulle gärna satsa mina pengar i den firman, var kan jag göra det? Nej visst ja, ursäkta mig! Den tid som vissa konsulter har ägnat 5 - 10 års tid på att se var andra gör fel(läs inneffektiva enl. prognos) har nog de flesta hantverkare ägnat åt att bli bättre på det som dom tar betalt för, DVS:
ARBETET DE UTFÖR!
Så är det säkert för de flesta (utan vissa då som inte kan bli bättre:D) dvs man försöker bli bättre på det rena hantverket. Tyvärr för dem är det väl så att företagande handlar betydligt fler saker än själva hantverket.

Jo som konsult :S ser man ju onekligen en hel del som den som aldrig satt sin fot på att annat företag ser. För många skulle det nog vara en nyttig upplevelse att träffa andra företag som tar utvecklingen av sin egen verksamhet på allvar.

Att hävda att utveckling inte är bra är en väldigt märklig ståndpunkt men det är klart, lever man i tron att man hittar all kunskap man behöver i den egna navelludden så ter sig väl all förändring som kommer utifrån negativ.

Någon föreslog time-out och det verkar vara en bra ide (även om den kom från någon annan:D).

Fortsätt gärna att diskutera. Vem vet, rätt vad det är trillar poletten ner!
 
Leker väl följa John (f'tåt Thomas) nu då och fyller på med ett typinlägg från intressanta (??) diskussioner, när jag haft som uppdrag att "se över" en verksamhet - både högt o lågt flygande ;)
Platsar ju rakt av i denna tråd också, som kommit att handla mer om verksamhetsutveckling än - vilken tid tar en elektriker...

Nr 1 är ingående intervjuer med de vars arbete man ska förslå förändring av :wow:

Genomgående svaret är - helt oavsett verksamhet - att :
Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
Och inte lyssnar de på oss heller.
Så vi är ledsna du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här :p
 
Thomas59
Nickan09 skrev:
Leker väl följa John (f'tåt Thomas) nu då och fyller på med ett typinlägg från intressanta (??) diskussioner, när jag haft som uppdrag att "se över" en verksamhet - både högt o lågt flygande ;)
Platsar ju rakt av i denna tråd också, som kommit att handla mer om verksamhetsutveckling än - vilken tid tar en elektriker...

Nr 1 är ingående intervjuer med de vars arbete man ska förslå förändring av :wow:

Genomgående svaret är - helt oavsett verksamhet - att :
Ja men vår verksamhet är sååå speciell o så unik så det är inte lätt att förstå för nån utifrån.
Och sen har vi jobbat så här i 10, 20, 100 år (- välj valfritt-) och det fungerar alldeles utmärkt. - det är möjligen Nisse/Stina som är lite trög (kan man i värsta fall få höra)
Det är bara cheferna som inte förstår och vet vad vi gör.
Och inte lyssnar de på oss heller.
Så vi är ledsna du får gärna fråga oss, du verkar ju trevlig, men det finns inte mycket att ändra på här :p
Ska inte lägga mig i debatten igen men eftersom det gick inte att PM:a dig så skriver jag här istället.

Många märkliga kommentarer har man hört men dina citat platsar direkt på 10 i topplistan. Började faktiskt skratta då jag läste ditt inlägg. Hur ofta har man inte hör de svaren.

Förändring anyone? Jasså inte det!

Som tröst till hantverkarna ska väl ändå sägas att samma svar kommer nästan oavsett bransch. Det brukar behövas ett krisläge för att man ska slippa den typen av svar.
 
Nerre skrev:
Men enligt Thomas59 så har ju alla hantverkare gått ihop i nån slags kartell för att undvika utveckling.

För om Thomas59 har rätt så borde ju ett företag som utvecklas köra ifrån konkurrenterna i rekordfart. Men eftersom det inte verkar ske så måste det ju vara så att INGET företag i branschen vågar utvecklas? Då finns det ju en enorm potential, bara att starta ett företag som utvecklas så har man på några år slagit ut alla konkurrenter och är ensam på marknaden.
Det finns en enorm potential, för rätt person som bestämmer sig för att satsa något drygt decennium.

Att man slår ut alla konkurrenter är nog osannolikt, däremot att ens firma blir ledande i landet är mycket möjligt.

Men man måste våga tänka i lite andra banor, hitta nya lösningar på problem, som i efterhand visar sig självklara, men var svåra beslut att fatta vid den tidpunkten.

Sedan gäller det att göra rätt saker år efter år efter år.

Men ingen kan göra alla saker rätt, då gäller det att också våga backa.

Men det gäller att kunna branschen och samtidigt vara en god företagsledare.

Inget av det stämmer på mig.
 
magnu skrev:
Det finns en enorm potential, för rätt person som bestämmer sig för att satsa något drygt decennium.
Är det då inte lite konstigt att ingen har gjort det?
 
Thomas59: Med den erfarenhet jag har av konsulter så kan man nog säga att jag är ungefär lika imponerad som du verkar vara av hantverkare :rolleyes:

Det gäller iofs konsulter som projekterar större byggen (el, bygg, vvs osv). Man kan tro att allihopa nyss kastat studentmössan och gett sig in i sitt första projekt. Även om de är 60+ och jobbat hela sitt liv. De ser alltid väldigt bra ut på papperet, men funkar sällan lika bra i verkligheten. Fast "konsulter har ju aldrig fel" som de brukar heta på byggen :D
 
Nerre skrev:
Är det då inte lite konstigt att ingen har gjort det?
Jorå, det finns flera stycken under åren. De brukar vara huvudägare i diverse fastighetsbolag
 
Ja vi har ju om inte annat den berömda utvecklingen att tacka för 70-talets problembyggen och nu i nästa omgång lär vi få passivhusen..

Jag har inget emot utveckling i sig men att automatiskt anta att ALLT blir bättre av utveckling förstår jag inte, vi kunde även åka till månen på 70talet men det klarar i tydligen inte längre på 2000-talet??
Utbrändhet mm var knappast ett stort problem på 80talet heller och allergier var inget problem i våra landbyggs 70tals generationer heller.

Så ja om du ser mig som en bakåtsträvare för att jag inte handlöst kastar mig på alla nya metoder och tekniker så är det väl så men min yrkesstolthet hindrar mig från att göra ngt åt en kund som man inte själv kan ställa sig bakom och bygger vi ett hus så är det kke nga mm snett men det står iaf o 50år utan problem för det gjorde huset som byggdes med samma material och teknik för 50 år sedan med.
Att man isolerar lite bättre må vara hänt för miljöns skull men det är iaf samma typ av sten och glasull.
 
Ericc
Jag börjar bli orolig att det försiggår kloning här på forumet.:O
 
ta fler och langre sa dom i lumpen............

Nu ska hantverkarna slita mer och tjana samma/mindre pengar........effektivisering sa konsulten som tog 2000 pix i timmen.

fattar ni inte att det ar mumma nar man drar och "hamtar material" och far glida runt i bilen en timma.....

tro mig, hantverkaren kommer ha det lika bra om 10 bast. hur mycket ni an gapar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.