Rrrrr skrev:
Thomas59: Med den erfarenhet jag har av konsulter så kan man nog säga att jag är ungefär lika imponerad som du verkar vara av hantverkare :rolleyes:

Det gäller iofs konsulter som projekterar större byggen (el, bygg, vvs osv). Man kan tro att allihopa nyss kastat studentmössan och gett sig in i sitt första projekt. Även om de är 60+ och jobbat hela sitt liv. De ser alltid väldigt bra ut på papperet, men funkar sällan lika bra i verkligheten. Fast "konsulter har ju aldrig fel" som de brukar heta på byggen :D
Arkitekter.......:D
 
Ja det där me bilen är minsann mumma! Vem vill inte dra raggen med sin 98'as skoda pick up eller mercabussen från 83 med graverust pipes råmandes undertill! Brudarna blir som galna, å min egen galnast av dom allihopa! :)
 
Inom byggsektorn så är den största effektiviseringen man kan göra är att låta saker och ting bli färdigprojekterade INNAN byggstart.
 
kolvas skrev:
Inom byggsektorn så är den största effektiviseringen man kan göra är att låta saker och ting bli färdigprojekterade INNAN byggstart.
Eller försöka få fram kompetenta konsulter, och lära dom att faktiskt prata med varandra också. Fast detta verkar vara rätt omöjligt q(;^;)p

Kanske Thomas59 kan ta över så de blir rätt och 100% effektivt! :D
 
Det blir lätt lite lustigt när man skall prata om effektivitet och framförallt effektivitetsökningar. Jag är analytisk kemist och mycket av mitt arbete handlar om att optimera/effektivisera system. I de flesta fallen är det själva flödet som man kan optimera, inte enherna i sig, vilket i en el-firma innebär att arbetarna (enheter) inte kan/behöver arbeta snabbare (vilket de kanske kan, kanske inte) utan att de stora vinsterna handlar om att få ut så många arbetade timmar som möjligt per elektriker/installatör. I kort att öka täckningsgraden - 100% är ju inte möjligt men högre går alltid. De kanske gör arbete som andra billigare yrkesgrupper kan göra, de kanske har en massa dötid väntande på andra enheter osv, det finns alltid något som skulle kunna förbättras. Något som jag personligen stör mig på när jag har haft att göra med hantverkare (småjobb) är att även om jag pratar igenom det hela med de berörda innan jobbet, ofta med tagna fotografier och liknande beskrivningar saknas det alltid viktig materiel som man måste åka och hämta/handla, till en extrakostnad av både mil och tid.

Nu kostar det ju att utreda och det kan vara så att det kostar mer än man skulle kunna vinna på resultatet - i dessa lägen får man ta en paus och fundera på om man kan byta spår. Dessa spårbyten är de svåra, men det är också de som leder företag framåt på lång sikt, att inte fastna i gammalt tänkande.

Jag är övertygad att hantverkarbranchen skulle kunna vara bra mycket effektivare än den är idag, men det kan ju vara så att vi befinner oss i slutet av ett spår och det är dags att finna en ny väg. Den som gör det kommer ha ett försprång gentemot andra firmor, ett tag, innan de tar efter, ett försrpång som troligen kommer leda till en ganska snabb tillväxt av företaget.
 
Kemisten skrev:
I kort att öka täckningsgraden - 100% är ju inte möjligt men högre går alltid.
Där säger du ju emot dig själv. När man uppnått 100% går det inte att öka mer. Men du säger ju att man inte kan uppnå 100%. Alltså måste det finnas en lägre gräns som man inte kommer över.

Ok, har man bara 30% täckningsgrad så går det nog att öka rätt bra, men ligger man runt 80-85% så kostar det väldigt mycket att komma högre.

Visst kan man resonera som så att hantverkaren ska inte själv lägga sin dyra tid på t.ex. bokföring. Men om det nu är 5% av arbetstiden som går åt till det så är det rätt svårt att motivera att anställa nån annan för det eller lägga ut det på nån annan part.
 
Nerre skrev:
Där säger du ju emot dig själv. När man uppnått 100% går det inte att öka mer. Men du säger ju att man inte kan uppnå 100%. Alltså måste det finnas en lägre gräns som man inte kommer över.
Givetvis, ett syftningsfel som inte borde vara svårt att förstå. Det som borde ha stått är 'högre går alltid, även om 100% är omöjligt'.

Nerre skrev:
Ok, har man bara 30% täckningsgrad så går det nog att öka rätt bra, men ligger man runt 80-85% så kostar det väldigt mycket att komma högre.
Precis, vilket för fram till nästa del - en sak i taget.

När man nu närmar sig taket för vad som, för denna del, är rimlig med avseende på hur mycket ytterigare förbättring kommer kosta, då är det dags att leta reda på nästa hotspot. Och när man närmar sig taket för den letar man reda på nästa, osv...

Nu är det ju vanligtvis så att man analyserar hela kjedjan, letar och rangordnar hotspots och sedan börjar fundera över optimering, de kanske beror av varandra och i s f kan man inte ta de var för sig (vilket komplicerar det hela en del).

Nerre skrev:
Visst kan man resonera som så att hantverkaren ska inte själv lägga sin dyra tid på t.ex. bokföring. Men om det nu är 5% av arbetstiden som går åt till det så är det rätt svårt att motivera att anställa nån annan för det eller lägga ut det på nån annan part.
Varför vore det omöjligt att flera företag delar på den tjänsten, kanske t om finns företag som idag säljer motsvarande? Vad som för en tränad och positiv person är 5% kan mycket väl för en ovillig och negativt inställd vara 10-15%. Att göra sådant som man finner är tråkigt eller 'måsten' påverkar hur väl och hur fort man gör det...
 
Visst finns det företag som säljer tjänsten, men outsourcing är inte lösningen på allt (även om alla konsulter hävdade det för 6-7 år sen). Väldigt många företag som outsourcade allt för några år sen har lagt tillbaka mycket av grejerna i det egna företaget eftersom man tappar så mycket kontroll vid outsourcingen.

Bokföring är ju ett typexempel: Det är hantverkaren som är juridiskt ansvarig för sin bokföring, att låta nån annan sköta den biten innebär att man måste lita på den personen. Och vad händer om de slarvar? Jo, det är hantverkaren som får ta smällen och blir sen då tvungen att försöka stämma bokföringsfirman för att få ersättning.

Det är på såna grejer det oftast faller, man tappar kontroll och riskerna blir större.
 
Men det kan ju vara ganska skönt att slippa sitta med momsdeklarationen klockan 11 på kvällen innan, för att man inte gjort den före! Ett proffs som redan gjort bokföringen behöver ca 5-10 minuter för detta medan hantverkarn snickarBörje, smyglisternas konung i skåne behöver ca 3 timmar för samma jobb!
 
Thomas59 skrev:
Jag arbetar i verkligheten precis som du gör.

Att du inte upplever några problem i din verksamhet betyder inte att problem inte existerar. Att just du inte ska lösa branschens problem är väl kanske för mycket begärt men att förneka att problem existerar är lite väl magstarkt.

Vad säger du till alla som lägger upp trådar och beskriver jobb som är så klantigt utförda att man häpnar. "Det har inte hänt" eller......?

Ska försöka hålla mig borta från den här typen av diskussioner ett tag, eftersom det ju faktiskt inte finns några problem:S.
om vi vänder på steken. Du vill hitta nya affärsidéer, här har du en. eftersom enligt dig så är in precis alla missnöjda. Här har du chansen! du har ju ett så inne h**te bra kunnande hur det ska vara. starta en elfirma och tjäna flera miljoner/miljarder på din ide så får du testa vad det innebär. Du kommer få väldigt massa missnöjda kunder det är ganska många som bor i Sverige. du behöver erfarenhet i samma bransch det är nyttigt för dig
 
Thomas59
swebulldog skrev:
om vi vänder på steken. Du vill hitta nya affärsidéer, här har du en. eftersom enligt dig så är in precis alla missnöjda. Här har du chansen! du har ju ett så inne h**te bra kunnande hur det ska vara. starta en elfirma och tjäna flera miljoner/miljarder på din ide så får du testa vad det innebär. Du kommer få väldigt massa missnöjda kunder det är ganska många som bor i Sverige. du behöver erfarenhet i samma bransch det är nyttigt för dig
Jag tänkte inte ge mig in i denna debatten igen - känns ganska meningslöst - men jag kan väl säga som så att jag har massor av affärsidéer och ingen av dem innefattar att starta en elfirma:wow:.

Att försöka debattera genom att tillskriva mig åsikter ("enligt dig så är in precis alla missnöjda") som jag inte har är totalt oseriöst så det orkar jag inte bemöta.

Varför är du så arg på mig? Jag talar bara om att många hantverkare är dåliga på att driva företag och vissa verkar inte veta ett skvatt om vad effektivisering innebär. Känner du dig träffad eller har du andra problem?

Varför skulle jag (om jag nu kom på idén att starta en elfirmaq(;^;)p) få missnöjda kunder? Nåt särskilt du tänker på eller refererar du till dina egna erfarenheter?

Nej det skullle troligen inte vara någon större fördel att ha en massa erfarenhet från elbranschen - tvärt om. Vad skulle det förresten vara för erfarenhet som är så märkvärdig?

Vad branschen behöver är lite nytänk och det verkar ju knappast som branschen själv är kapabel till det.

Vilken var förresten affärsidén som du flaggade för i första meningen i ditt inlägg?

Att starta en elfirma är ingen affärside. En affärsidé beskriver vilka kunder man vänder sig till, vilka behov dom har, hur man tänker lösa behoven och slutligen varför kunderna ska välja just ditt företag.

Vad har du för affärsidé förresten?
 
Thomas59 skrev:
Jag tänkte inte ge mig in i denna debatten igen - känns ganska meningslöst - men jag kan väl säga som så att jag har massor av affärsidéer och ingen av dem innefattar att starta en elfirma:wow:.

Att försöka debattera genom att tillskriva mig åsikter ("enligt dig så är in precis alla missnöjda") som jag inte har är totalt oseriöst så det orkar jag inte bemöta.

Varför är du så arg på mig? Jag talar bara om att många hantverkare är dåliga på att driva företag och vissa verkar inte veta ett skvatt om vad effektivisering innebär. Känner du dig träffad eller har du andra problem?

Varför skulle jag (om jag nu kom på idén att starta en elfirmaq(;^;)p) få missnöjda kunder? Nåt särskilt du tänker på eller refererar du till dina egna erfarenheter?

Nej det skullle troligen inte vara någon större fördel att ha en massa erfarenhet från elbranschen - tvärt om. Vad skulle det förresten vara för erfarenhet som är så märkvärdig?

Vad branschen behöver är lite nytänk och det verkar ju knappast som branschen själv är kapabel till det.

Vilken var förresten affärsidén som du flaggade för i första meningen i ditt inlägg?

Att starta en elfirma är ingen affärside. En affärsidé beskriver vilka kunder man vänder sig till, vilka behov dom har, hur man tänker lösa behoven och slutligen varför kunderna ska välja just ditt företag.

Vad har du för affärsidé förresten?
Nej jag känner mig inte träffad för vi har nöjda kunder men att när du skriver så skriver du in precis att alla el firmor gör fel.
Det affärsinlägget som jag flaggade för var att eftersom att du in direkt säger att nästan alla kunderna är missnöjda med systemet idag så skulle det vara guld värt för dig att starta en ny elfirma som enligt dig är så effektiv och billig så du så lätt säger att det är. då kommer du få alla våra "missnöjda kunder" och tjäran massor av pengar..
 
Thomas59
swebulldog skrev:
Nej jag känner mig inte träffad för vi har nöjda kunder men att när du skriver så skriver du in precis att alla el firmor gör fel.
Det affärsinlägget som jag flaggade för var att eftersom att du in direkt säger att nästan alla kunderna är missnöjda med systemet idag så skulle det vara guld värt för dig att starta en ny elfirma som enligt dig är så effektiv och billig så du så lätt säger att det är. då kommer du få alla våra "missnöjda kunder" och tjäran massor av pengar..
Nejdå, jag har inte påstått att alla firmor "gör fel" men uppenbarligen så präglas branschen av ineffektivitet och förändringsovilja så vi kan väl säga att du har rätt på sätt och vis. I alla fall generellt sett.

Det skulle troligen inte vara särskilt svårt att starta en elfirma som är betydligt effektivare (nöjdare kunder och högre produktivitet) än de flesta som finns på marknaden idag. Om den skulle vara särskilt billig vet jag inte. Kanske, kanske inte. Det beror på vilket segment man siktar på och affärsidén i övrigt.

Det är möjligt att "den nya elfirman" får de kunder ni inte kan hantera (missnöjda kunder) men mer troligt skulle en elfirma med lite nytänk ta de flesta av era nöjda kunder också.

Är syftet bara att tjäna pengar finns det dock betydligt mer lukurativa branscher att satsa på än elfirmor.

Ps. Jag fick aldrig något svar på min fråga vad din firma har för affärsidé. Det skulle vara kul att höra. Ds.
 
Thomas59 skrev:
Det är möjligt att "den nya elfirman" får de kunder ni inte kan hantera (missnöjda kunder)
eller dom som aldrig blir nojda
 
Thomas59
pappskallen skrev:
eller dom som aldrig blir nojda
Haha! Det löser sig nog. Den dagen, den sorgen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.