Jag försöker hjälpa en äldre släkting att få rätt värme. Vattenburet med äldre termostater. Jag har bytt ett ventilhus men det visade sig att själva termostatvredet som är dåligt. Fjädern är för slapp och det går då inte att stänga av helt och hållet. Vad byter jag till som finns att köpa imorgon på tex Hornbach eller Bauhaus? Inget avancerat med WiFi.
Kanske lika bra att byta allt, finns desssutom 9 st av annan modell Danfoss (sista bilden)
Kanske lika bra att byta allt, finns desssutom 9 st av annan modell Danfoss (sista bilden)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Den första termostaten är från MMA och ca 25-30 år gammal. Om du bytte till en MMA ny ventil så ska t.ex. termostaten MMA Evosense passa och säljs nästan överallt.
Den andra termostaten ser ut som en Danfoss RAN med ventilmåttet 23 mm diameter. Ser värre ut med utbytesventiler(!?) men med adapter MMA-RAN med RSK 480 52 84 kan man sätta dit MMA Evosense.
Den andra termostaten ser ut som en Danfoss RAN med ventilmåttet 23 mm diameter. Ser värre ut med utbytesventiler(!?) men med adapter MMA-RAN med RSK 480 52 84 kan man sätta dit MMA Evosense.
Redigerat:
Förmodligen passar denna Danfoss utbytestermostat: https://www.hornbach.se/p/termostat...k-7-28c-vit-snabbmontering-015g4590/10714535/ Verkar som Danfoss RAN också kallas RA2000 eller helt enkelt bara RA för att förvilla alla tillsammans (tänker på RAV och RAVL).
Nu är MMA och en av alla Danfoss utbytta. Resten är inte lika akut och får bli vid nästa besök.J Josth skrev:
Allt passade och tog några minuter att byta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Byta ut termostat till smart sådan. Vilken ventil har jag?
Värme allmänt -
Floortemp plus t2 - termostat sönder - vilken kan jag byta till?
Badrum -
Byta radiatortermostat, vilken adapter behöver jag?
Värme allmänt -
Byta termostat från -73? Vilken modell kan ersätta? (bild)
Värme allmänt