M
Hej! Har klinker som är 15x15 cm. RUNT denna och längs med väggarna ska jag lägga en bord med klinker som består av plattor 15x2,5 cm... Vad har man för storlek på tänderna då..?

Tack!
 
8mm funkar nog, beror lite på hur tjocka plattorna är också
10 kan också gå bra
 
M
Hej o tack! Även när plattorna är så smala som 2,5 cm? BTW så tror jag klinkern är 8 mm tjocka. De stora plattorna 15x15 cm kommer redan att vara lagda då (och där har jag koll på tandstorleken). De ska liksom "omslutas" av borden.
 
Redigerat:
I ditt läge blir det lite onödigt att prata fixkam öht om jag förstår dig rätt.
Du ska lägga en fris på golvet som ramar in ett redan lagt klinkergolv?
Tror mer på en liten fickspackel som du brer på fixet på plattorna med, lagom mycket.
Efter ett par plattor märker du vad som är lagom....
 
M
Först, enligt instruktionerna som jag har hittat och fått, ska man lägga fältet med 15x15-plattor "i mitten" (kommer dessa att täcka klart största delen av golvet) och där tänker jag tandstorlek 8 mm. När det är klart så ska tre rader med 15x2,5-klinker läggas som "innesluter" området med större klinker. Ytterst en rad med 15x15 knäckta till lagom storlek så det stämmer med väggen.
 
Okay, ja då är det ju viktigt att du kör med samma fixkam överallt, dock så kan man ibland behöva lite extra fix på smala/små plattor, annars vill dom gärna komma ner lite lägre än dom större vid läggning.
Du ska nog sträva efter att lägga alla yttersta raderna samtidigt, helst hela golvet samtidigt.
 
M
Tack för rådet. Tänker lite såhär... Det är plattorna i mitten och tre rader smala runt som behöver bli bra. Väggarna är så jäkla sneda, vinda och dessutom är rummet ordentligt oregelbundet så sista knäckta "passbiten" mot vägg får bli lite som den blir...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.