Vilken taktäckning

• Antal röster
    4
Hej! Håller på med en utbyggnad på 50kvm och har fastnat lite på taket.. från början var tänkt att vi skulle lägga bandtäckning men med flertalet prisökningar under byggets gång så har vi helt enkelt inte ekonomin till det.

Vi kommer byta hela taket (160kvm) och vi har lagt underlagspapp av varianten mataki haloten steel.

Jag har två alternativ som jag funderar på..
Första alternativet är plåttak som man lägger själv. Tex spika läkt och sätta pannplåt (litar inte på att det håller tätt om man skruvar i pappen). Eller planjja trend, dock är den dyrare samt att på gamla delen är råsponten endast 16mm vilket sviktar endel och inte är optimalt
Andra alternativet är svetsad takpapp, dock så funkar det inte så bra med den takpappen vi har så då får man lägga remsor av annan papp där det svetsas.

Har jag några andra alternativ? Tar gärna tips.
Mvh

• Tak under konstruktion med isoleringsmaterial och träreglar, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hugget som stucket.
Röstade på trend bara för att det såg snyggast ut

Rickard.
11° är ju lägre än dom generella rekommendationerna för skruvade plåttak och i vinkelrännan blir det ju så rätt dålig lutning. Med det sagt går det säkert att få bra, eftersom du verkar ha tänkt göra det själv är det helt enkelt upp till dig.

Svetsad papp går fint att lägga på steel men det är ju väldigt overkill och onödigt dyrt. Dom tunna dukarna är mer sådär att svetsa papp på men även det går.

Redigerat:
J
Som Rickard skriver så ska inte plåttak monteras med så låg lutning.

Det står i produktspecifikationen för respektive produkt med vilka lutningar de bör monteras. Såvitt jag vet är det papp eller gummimatta det som man använder under 15 graders lutning.

J Jerald Stuartson skrev:
Som Rickard skriver så ska inte plåttak monteras med så låg lutning.

Det står i produktspecifikationen för respektive produkt med vilka lutningar de bör monteras. Såvitt jag vet är det papp eller gummimatta det som man använder under 15 graders lutning.
Både planjjas trend och pannplåten är godkända ner till 10gr om sidoöverlappen tätas. Det är endast utbyggnaden som har 11gr, gamla delen är det 16gr på.
Mvh

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Rickard.
Oscarvon Oscarvon skrev:
Både planjjas trend och pannplåten är godkända ner till 10gr om sidoöverlappen tätas. Det är endast utbyggnaden som har 11gr, gamla delen är det 16gr på.
Mvh
Godkänt enligt tillverkaren utan några som helst skyldigheter om det skulle läcka, inte godkänt(egentligen inte rekommenderat) enligt AMA hus. I AMAns rek räknar dom in normala hinder som rännor, skorstenar osv och så frågan är ju om Plannja gör det för du lär ju knappast ha 10° i vinkelrännan som egentligen är det enda lite riskabla du har.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.