Vi har ett hus från ca 1850 med ett gammalt plåttak med välvda skarvar. Vi har en skorsten som inte använts på ett antal decennier och som första steg för att ta den i bruk igen behöver vi ju fixa taksäkerheten. Vi blir inte riktigt kloka på vilken typ av stege och fästen vi behöver ha, vare sig på taket eller på själva skorstenen. Sotarn sa att taket på farstun är så flackt att det räcker med halkskyddstejp just där, vilket vi fixat, men nu då? Dvs, vad behöver vi och var köper vi det?

Både jag och sambon är allmänt händiga, men okunniga om just detta och känner inte att våra googlingar ger tillfredsställande resultat...

Gäller alltså tegelskorstenen vid nocken, inte den i plåt till vänster

• Bild på ett hus från ca 1850 med ett grönt plåttak, tegelskorsten och två stegar. En stege leder upp till tegelskorstenen vid taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med ett gammalt grönt plåttak med välvda skarvar och takränna. Bostaden från ca 1850. Klarblå himmel syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av husets takprofil med mått för höjd, längd och placering av tegel- och plåtskorsten. Mått: husets höjd ca 6 m, teaslängder 453 cm och 326 cm vid skorstenen.
    Skapa konto
Behöver väl inte vara mer märkvärdigt än en takstege ner bredvid skorstenen. Den stegen ska vara fastsatt med genomgående skruv och sätts fast under nockplåten.

Var kan jag enklast köpa cw lundbergs produkter? Plåtgrossisten hade enkel process men vad jag kan se så kan man inte tex beställa skorstensband och viloplan ihop med en fasadstege för montering på skorsten. De stora bygghandlarna verkar dessutom bara lagerföra svart och och tegelröd, och vi vill ha ärggrön på det mesta

Bevego häromkring

major_tom major_tom skrev:
Var kan jag enklast köpa cw lundbergs produkter? Plåtgrossisten hade enkel process men vad jag kan se så kan man inte tex beställa skorstensband och viloplan ihop med en fasadstege för montering på skorsten. De stora bygghandlarna verkar dessutom bara lagerföra svart och och tegelröd, och vi vill ha ärggrön på det mesta
Åk till en mindre bygghandel typ Woody, Bolist eller liknande och be att de beställer det du vill ha.

Ok låter bra, vi har en bolist i byn. Är det konsoler för profilerat plåttak som är de som hade funkat bäst i vårt fall?

Jag mejlade annars https://www.stegproffsen.se/ med information om vad jag behövde stegen till, så återkom de med en konfiguration på vad som skulle passa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.