Vi har ett hus från ca 1850 med ett gammalt plåttak med välvda skarvar. Vi har en skorsten som inte använts på ett antal decennier och som första steg för att ta den i bruk igen behöver vi ju fixa taksäkerheten. Vi blir inte riktigt kloka på vilken typ av stege och fästen vi behöver ha, vare sig på taket eller på själva skorstenen. Sotarn sa att taket på farstun är så flackt att det räcker med halkskyddstejp just där, vilket vi fixat, men nu då? Dvs, vad behöver vi och var köper vi det?
Både jag och sambon är allmänt händiga, men okunniga om just detta och känner inte att våra googlingar ger tillfredsställande resultat...
Gäller alltså tegelskorstenen vid nocken, inte den i plåt till vänster
Både jag och sambon är allmänt händiga, men okunniga om just detta och känner inte att våra googlingar ger tillfredsställande resultat...
Gäller alltså tegelskorstenen vid nocken, inte den i plåt till vänster
Produkter som diskuteras: "halkskyddstejp"
Halkskyddstejp
Halkskyddstejp är ett självhäftande band avsett att minska risken för halkolyckor på olika slags ytor. Den används ofta på stegar, ramper, släta golv, maskiner och utrustning där det finns risk för halka. Halkskyddstejpen har en sträv och
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 974 inlägg
Här finns branschens samlade kunskap om fasta taksäkerhetsanordningar (som exempelvis takstegar):
https://www.taksakerhet.se/branschstandard/taksakerhetsanordningar/
https://www.taksakerhet.se/branschstandard/taksakerhetsanordningar/
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Var kan jag enklast köpa cw lundbergs produkter? Plåtgrossisten hade enkel process men vad jag kan se så kan man inte tex beställa skorstensband och viloplan ihop med en fasadstege för montering på skorsten. De stora bygghandlarna verkar dessutom bara lagerföra svart och och tegelröd, och vi vill ha ärggrön på det mesta
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Bevego häromkring
Åk till en mindre bygghandel typ Woody, Bolist eller liknande och be att de beställer det du vill ha.major_tom skrev:Var kan jag enklast köpa cw lundbergs produkter? Plåtgrossisten hade enkel process men vad jag kan se så kan man inte tex beställa skorstensband och viloplan ihop med en fasadstege för montering på skorsten. De stora bygghandlarna verkar dessutom bara lagerföra svart och och tegelröd, och vi vill ha ärggrön på det mesta
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken blandare passar till mitt badkar?
Badrum -
Kompressor till enkel färgspruta - vilken?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byta ut termostat till smart sådan. Vilken ventil har jag?
Värme allmänt -
Vilken ytbehandling till solblekta Philips Hue utomhuslampor?
Belysning -
Vilken sorts fläkt till badrummet?
Badrum