Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Jag hade kört 2st ihopskruvade 45x95 så att du får stolpar som är 90x95. Hur tänker du dig att räcket ska se ut mellan stolparna? Jag är väldigt nöjd med hur vi fick till det hemma med våra altanräcken. Stabilt men upplevs ändå luftigt och det fyller sin funktion. Antingen med glas eller med ribbor, beroende på era önskemål och budget. Stolparna är 90x95 och de horisontella mellan stolparna är 45x70 för att ge ett nättare intryck.
Varför två stolpar? Varför inte en kraftig?Z Zachtionman skrev:Jag hade kört 2st ihopskruvade 45x95 så att du får stolpar som är 90x95. Hur tänker du dig att räcket ska se ut mellan stolparna? Jag är väldigt nöjd med hur vi fick till det hemma med våra altanräcken. Stabilt men upplevs ändå luftigt och det fyller sin funktion. Antingen med glas eller med ribbor, beroende på era önskemål och budget. Stolparna är 90x95 och de horisontella mellan stolparna är 45x70 för att ge ett nättare intryck.
[bild]
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Jag vet faktiskt inte exakt varför mer än att många snickare och hemmabyggare gör just så. Argument jag har hört är att massiva 95x95 vrider sig och spricker. Men det kan ju lika bra vara att 45x95 är något man oftare har liggande då det används till så mycket så det helt enkelt blir enklare. Nackdelen är ju att man får en synlig skarv mellan de två, men i slutändan är det nog mest en smaksak.M Majsans66 skrev:
Liknande trådar
-
vilken sorts virke passar till odlingslåda
Miljö & Hälsa -
Gammalt kärnvirke - Vilken behandling?
Möbelsnickeri -
Måla på tryckimpregnerat virke, vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken skruv till 45-virke - varför är ogängade delen på skruvarna så kort?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken typ av staketvirke är detta?
Trädgård allmänt