Jag börjar umgås med tanken på att skaffa motorsåg. Eftersom alla trädgårdsmaskiner jag köpt av fabrikat Stihl överträffat mina förväntningar rörande funktion och kvalitet (och även prisvärdhet faktiskt) så ska även motorsågen vara orangevit.

Frågan är vilken modell man kan ha. Jag har väldigt enkla krav. Jag kommer årligen vilja kapa lite i träd för att fylla på vedförådet till braskaminen. Det kan tillochmed vara så att jag inte kommer fälla träd, utan endast kliva ut i spenaten och kapa upp redan fällda.

Är det någon av Stihls konsumentprodukter (MS 171-211) man ska undvika?

Det kan ju hända att man fyndar en begagnad lite mer avancerad maskin. Vilken modell ska man leta efter eller undvika?

Och nej, jag tänker inte hyra en maskin och nej, jag vill inte ha en Meec från Jula, eller en Partner eller något annat som kan kan köpa på Konsum eller rusta....
 
Tyresö
Jag har några kompisar som driver snickeriföretag, men dom sysslar även med proffesionell trädfällning som en extra nisch. Dom använder enbart Stihl-maskiner = Festoolkvalitet.

Jag har aldrig hört dom säga något negativt om något Stihl har tillverkat - det är möjligt att dom är märkesfixerade (när dom snickrar använder dom enbart Festool) men jag har svårt att tänka mej att du blir besviken på Stihl-kvaliteten oavsett vilken såg du handlar.

Jag tror mest det handlar om att du ska ha rätt motorstyrka och rätt längd på svärdet, så att det passar dina behov.
 
Jo, men att Stihl är en av dom ledande tillverkarna på sågar, det vet jag och det passar bra med min enkla regel att alla trädgårdsmaskiner ska vara Stihliga. Men hur skiljer sig tex en MS250 från en MS192, i praktiken. Antaligen inte alls för det jag ska göra, men man vill ju ändå veta.
 
Den stora skillnaden mellan de större maskinerna från de mindre, är att det går att pressa dem lite mer, dvs snabbare averknignstakt. Fördelen med de mindre är att de väger mindre och är smidigare att arbeta med, exempelvis för kvistning.
Själv är jag mycket nöjd med min stilhl 260CBW som är 5 år gammal.
 
A
Host, Husky, host.
 
A
MathiasS skrev:
Jo, men att Stihl är en av dom ledande tillverkarna på sågar, det vet jag och det passar bra med min enkla regel att alla trädgårdsmaskiner ska vara Stihliga. Men hur skiljer sig tex en MS250 från en MS192, i praktiken. Antaligen inte alls för det jag ska göra, men man vill ju ändå veta.
Tyngden tycker inte jag är så viktig om man inte kör mycket, för "hemmabruk" kan man ta lite större vikt om man får större motor på köpet. En större starkare motor är väldigt trevligt om man står och kapar grövre stockar hemma på gårn. Man kan också ha längre svärd om man nu skulle vilja ha det om motorn är starkare, en för lliten motor orkar inte. Sågen kommer bara kännas svag och ynklig.

Jag har en Husqvarna 346 XP G med 2,7kW motor, mindre motor skulle jag inte vilja ha. Den motsvarar väl MS250 så den skulle jag välja och inte den mindre MS192.
 
Redigerat av moderator:
Husqvarna 359 passar vedbacken å i skogen med sin robusta kropp 5900:- finns i haninge hos skogsfirman läs här http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=9404 mycket lättare att meka med om man jämför med Stihl prova ta ur förgasaren eller nått annat prova plocka bort kåpan tex mkt lättare på en hva..
 
Måste de va Stilig finns en 280cbi nu hos handlarna för samma pris som hva 359
STIHL 280cbi

Huskvarna 359 den finns som 357xp även då är den mer rapp mindre vedbacken såg mer pro i skogen
MotorspecifikationCylindervolym, cm³59 cm³Effekt, kW*2,9 kWTomgångsvarvtal2700 v/minVarvtal vid maxeffekt9000 v/min
325 kedja 5,4 kg

stihl
Tekniska dataCylindervolym 54,7 cm³Effekt 2,8/3,8 kW/hk
Vikt utan svärd & kedja5,4 kgV
ikt/effektförhållande 1,9 kg/kW
Oilomatic sågkedja delning/typ .325" RMC
 
Redigerat:
Nu börjar det glida in på proffssågar, vilket är helt onödigt för "kaminved".

Rör det sig om upp till 10 m3/år räcker MS171 gott, och kan du vänta lite så kommer en variant av klassikern MS170 tillbaka med tillägget D i modellnamnet (våren 2011), och MS170 är bland det mest prisvärda i verktygsväg som någonsin tillverkats.

Det du får med 181 är verktygslös kedjespänning och fjäderassisterad start, komfortdetaljer helt enkelt. Med 211 får du även en lite kraftigare kedja som sågar snabbare, men som kräver lite mer av motorn.

När det gäller "hobbybruk" som här är det viktigare att kedjan är vass än att sågen är råstark. Jobbet blir roligare med en starkare såg, men det är inte nödvändigt.

Eftersom du bara kör Stihl redan som det är tycker jag du ska åka till den handlare du köpt maskinerna av innan och klämma lite på sågarna och be dem visa skillnaderna.
 
GbSabo skrev:
Husqvarna 359 passar vedbacken å i skogen med sin robusta kropp 5900:- finns i haninge hos skogsfirman läs här [länk] mycket lättare att meka med om man jämför med Stihl prova ta ur förgasaren eller nått annat prova plocka bort kåpan tex mkt lättare på en hva..
Behöver man plocka bort förgasaren på en såg man har till hobbybruk är det något annat som är fel. Det enda regelbundna underhåll man ska behöva göra på en såg som går 10 h/år är att göra rent luftfiltret, och i hobbyklassen är det enklare på Stihl än på Husqvarna.
 
MathiasS skrev:
Jo, men att Stihl är en av dom ledande tillverkarna på sågar, det vet jag och det passar bra med min enkla regel att alla trädgårdsmaskiner ska vara Stihliga. Men hur skiljer sig tex en MS250 från en MS192, i praktiken. Antaligen inte alls för det jag ska göra, men man vill ju ändå veta.
MS250 är starkare med en grövre kedja. MS192 är en specialsåg med liggande cylinder, en konstruktion som gör sågen väldigt lätt och kompakt. 250 passar bra till mindre lantbruk t.ex, med mycket allroundbruk. 192:an är bra till trädgårdsjobb, röjning och förstagallring. Det är även en populär modell på skolor, bland tjejer och pensionärer eftersom den är såpass lätt.
 
Tack för alla tipsen. En 181a för cirka 2500kr just nu verkar vara en lagom avvägning mellan pris och prestanda.

Sågarna med handtag/gasreglare ovanpå (dom verkar heta "T" för topp), när används sådana egentligen?
 
Jag köpte en MS250 för ett par tre år sedan, bästa maskinen jag köpt! lättstartad stark och krånglar aldrig.
 
....ja man skulle ju också kunna överväga att köpa en lite kralligare såg begagnad av någon som söndagskört precis som jag själv kommer göra.
 
Om dessa enstånkor upplevs som kraftlösa så finns det sågar med V8, dock är det 2-mans sågar. Leta på YouTube.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.