janwide
I övriga utrymmen i huset har vi golvbrunnar i plast. Vad ska man ha i källartrappen? Är det rostfritt som gäller eller funkar det med gjutjärn? Tänker att det blir hårt slitage när det hamnar sand och grus på gallret. Hur ska man för övrigt tänka runt allt skit som kommer att hamna i brunnen? Ska man göra någon grusfälla på insidan av huset?

D
janwide janwide skrev:
I övriga utrymmen i huset har vi golvbrunnar i plast. Vad ska man ha i källartrappen? Är det rostfritt som gäller eller funkar det med gjutjärn? Tänker att det blir hårt slitage när det hamnar sand och grus på gallret. Hur ska man för övrigt tänka runt allt skit som kommer att hamna i brunnen? Ska man göra någon grusfälla på insidan av huset?
Gjutjärn rostar så det går väl bort? Stryktåligt och beständigt.

D datja skrev:
Gjutjärn rostar så det går väl bort? Stryktåligt och beständigt.
Jag äger en drygt 75 år gammal fastighet med hel och fungerande spygatt i gjutjärn, ser livslängden på gjutjärn som tillräcklig.

D
F fribygg skrev:
Jag äger en drygt 75 år gammal fastighet med hel och fungerande spygatt i gjutjärn, ser livslängden på gjutjärn...
Inser att jag hade fel och tar tillbaka vad jag skrev och påstår nu motsatsen. Jag har dragit för långtgående slutsatser av en dålig stekpanna

D datja skrev:
Oj! Alla av gjutjärn som jag sett har varit sönderrostade. Kanske dåligt gods då.
Min egen erfarenhet är begränsad, kåken har en spygatt och en golvbrunn i gjutjärn och båda är friska.

D
F fribygg skrev:
Min egen erfarenhet är begränsad, kåken har en spygatt och en golvbrunn i gjutjärn och båda är friska.
Du har rätt. Jag hade en gång en kass gammal stekpanna som jag inser nu inte kan ha varit i gjutjärn. Läste på lite snabbt: gjutjärn rostar tydligen inte pga hög kolhalt. Däremot rostar stål. Om det inte är rostfritt.

Brunnslocken är ju av gjutjärn.

D datja skrev:
Gjutjärn rostar så det går väl bort?
Det finns självklart både rör, brunnar och spygatter som det rostat hål i, dock bör risken vara mindre i en spygatt än i en golvbrunn då spygatten normalt är torr.

janwide
F fribygg skrev:
Det finns självklart både rör, brunnar och spygatter som det rostat hål i, dock bör risken vara mindre i en spygatt än i en golvbrunn då spygatten normalt är torr.
Denna kommer att sitta ute i källartrappen. Så den kommer att ha en hel del fuktbelastning även om vattnet inte blir stående i den.

janwide janwide skrev:
Denna kommer att sitta ute i källartrappen. Så den kommer att ha en hel del fuktbelastning även om vattnet inte blir stående i den.
Traditionell gjutjärnsspygatt kommer funka fint.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Det lär väll bli gjutjärn då. Men vad tänker ni om grusfälla?

janwide
Lärde mej precis att det heter sandfälla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.