Jag håller på att förbereda avloppsrör in till ett badrum som ska få plastmatta och ha en vägghängd toalett med fast cistern. Avloppet för toaletten ska gå ut genom en vägg, böjas 90 grader och gå horisontellt (med fall förstås) på baksidan av väggen i en kattvind. Jag har monterat en wc-fixtur inbyggd i väggen som röret fixeras med och sedan klamras det på baksidan av väggen.

Min fundering är ifall jag skall dra in ett kapat 110-rör genom väggen som mattan sedan tätas mot, eller ifall jag ska använda en wc-anslutning eller någon form av stos? Den egentliga skillnaden mellan ett vanligt 110-rör och en wc-anslutning är väl egentligen mest att den senare är i en del istället för att man skarvar ihop rör och böjar?

Toastolen som ska monteras är en Ifö Spira 629308811 med Ifö 98910 WC-fixtur ifall det spelar någon roll.

Borde rimligen framgå av toalettens monteringsanvisning?

S Stefan1972 skrev:
Borde rimligen framgå av toalettens monteringsanvisning?
Ja, det hade varit mycket enklare om det gjorde det, då hade jag sluppit fråga här på forumet.

Jag tycker det framgår ganska tydligt att den monteras med IFÖ 96525 anslutning i ett 110mm slätrör ?

S Stefan1972 skrev:
Jag tycker det framgår ganska tydligt att den monteras med IFÖ 96525 anslutning i ett 110mm slätrör ?
I vilket dokument hittar du det?

Om man läser båda anvisningarna och lägger ihop två och två? I fixturen nämns det att ett 110mm rör klamras i fixturen. I toalettens anvisning finns nämnda anslutning som tillbehör. Lite diffust såklart men jag har svårt att se att den kan monteras utan den där anslutningen överhuvudtaget. Den borde ingå i toaletten tycker man men det kanske finns andra vedertagna lösningar också. Ingen aning faktiskt. Dimensionen på toalettens rör verkar ju vara som vanligt typ för standard vanlig klosettanslutning med gummitätning men sådana har jag aldrig sett på väggmonterade toaletter. Men å andra sidan är jag inte i branschen på det viset.
Det mest logiska borde vara slätt 110mm ut ur vägen och sen nämnda anslutning då.

S Stefan1972 skrev:
Om man läser båda anvisningarna och lägger ihop två och två? I fixturen nämns det att ett 110mm rör klamras i fixturen. I toalettens anvisning finns nämnda anslutning som tillbehör. Lite diffust såklart men jag har svårt att se att den kan monteras utan den där anslutningen överhuvudtaget. Den borde ingå i toaletten tycker man men det kanske finns andra vedertagna lösningar också. Ingen aning faktiskt. Dimensionen på toalettens rör verkar ju vara som vanligt typ för standard vanlig klosettanslutning med gummitätning men sådana har jag aldrig sett på väggmonterade toaletter. Men å andra sidan är jag inte i branschen på det viset.
Det mest logiska borde vara slätt 110mm ut ur vägen och sen nämnda anslutning då.
Jag tolkar att det som visas i fixturmanualen är att om det är ett 110 rör som ska anslutas så ska det användas medföljande böjd plastdistans vid montering.

Borrmallen visar håltagning genom vägg för antingen 130mm eller 140mm. Det tycker jag indikerar en stos.

Det enda som är tydligt är att röret ska sticka ut 60mm från färdig vägg.

Jag tror det brukliga nuförtiden är att dra 110mm rör ut ur vägg/golv. Då kan man dra ut så det räcker och blir över och man kan klä väggen med vad som helst och man kapar bara röret när allt är klart och toan installeras med tillbehörs anslutningen.
Är samma med golvanslutna toaletter. Då drar man upp slätrör ett par dm så det räcker och blir över. Sen när man flytspacklat och gjort allting så kapas röret och en dylik anslutning används.
Med äldre typer av anslutningar lär man hålla någotsånär koll på utsticket och veta lite i förväg hur det blir. Det behöver man inte med de där anslutningarna för 110rör.

Efter att ha mätt och kontrollerat noga flera gånger så drar jag in en UPONOR 2318405
WC-anslutning 125mm (ytterdiameter) slät stos genom väggen, IFÖ stosen nämnd tidigare i tråden är för lång för att fungera direkt på vägg då det endast får plats 60mm utstick av röret från vägg innan det börjar ta emot på insidan av toastolen.

Hej,

Jag tittar på det här precis just nu också faktiskt :)
Hade du köpt fixtur? Jag tänkte använda den från Rebase inkl deras WC-anslutning..

Peter1986 Peter1986 skrev:
Hej,

Jag tittar på det här precis just nu också faktiskt :)
Hade du köpt fixtur? Jag tänkte använda den från Rebase inkl deras WC-anslutning..
Jag körde med Ifö 98910 wc-fixtur.

Kristofferm Kristofferm skrev:
Efter att ha mätt och kontrollerat noga flera gånger så drar jag in en UPONOR 2318405
WC-anslutning 125mm (ytterdiameter) slät stos genom väggen, IFÖ stosen nämnd tidigare i tråden är för lång för att fungera direkt på vägg då det endast får plats 60mm utstick av röret från vägg innan det börjar ta emot på insidan av toastolen.
Fast med slätrör behöver du inget speciellt utstick? Med en vanlig anslutning måste man ha utstick då gummitätningen oftast sitter på utsidan.

S Stefan1972 skrev:
Fast med slätrör behöver du inget speciellt utstick? Med en vanlig anslutning måste man ha utstick då gummitätningen oftast sitter på utsidan.
Röränden på toaletten går inte in i ett 110 rör och den ligger väldigt nära bakkant på toastolen, mindre än 2cm. På det så ska mattan täta mot röret som sticker ut ur väggen så det kan inte vara kapat helt slätt så säg 1cm utstick på det. Då är det mindre än 1cm marginal att spela på för en stos.

Kristofferm Kristofferm skrev:
Röränden på toaletten går inte in i ett 110 rör och den ligger väldigt nära bakkant på toastolen, mindre än 2cm. På det så ska mattan täta mot röret som sticker ut ur väggen så det kan inte vara kapat helt slätt så säg 1cm utstick på det. Då är det mindre än 1cm marginal att spela på för en stos.
Det går antagligen att använda sig av bägge sätten, konstigt vore annars då slätrör som sagt är det brukliga idag. Den som drar rör i tidigt skede har oftast ingen aning om vilken nivå på golv hamnar eller väggar för den delen. Därför är det ett vanligt sätt idag. Då justerar bara den som monterar sakerna rörutsticket själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.