8 489 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
Vilken smörjfett till borrhammare i växelhuset?
Flesta lågpris borrhammare som har skruv locket ovanpå där man ska fylla lite fett i.
Vad jag har sökt Google knappt ingen finns info. Flesta fett som säljer är till för smörjning för SDS-fäste mellan vertyg och chuck, det är inte jag söker efter utan växelhuset i maskinen.
Jag söker efter vad som är lämplig ha för fett till växelhuset, läste i handbok medföljer står att man ska fyll på smörjfett högtrycksfett litiumbaserat.
Så fråga är som jag har hittat på biltema har två olika en burk och annan en tub
Litiumfett
Art. 36-696
Högtemperaturfett
Art. 36-01
Nån som vet med vilken typ fett är rätt?
Tips annan än biltema med bra kvalitet kanske Mekonomen som har CRC kullagerfett?
Vad jag har sökt Google knappt ingen finns info. Flesta fett som säljer är till för smörjning för SDS-fäste mellan vertyg och chuck, det är inte jag söker efter utan växelhuset i maskinen.
Jag söker efter vad som är lämplig ha för fett till växelhuset, läste i handbok medföljer står att man ska fyll på smörjfett högtrycksfett litiumbaserat.
Så fråga är som jag har hittat på biltema har två olika en burk och annan en tub
Litiumfett
Art. 36-696
Högtemperaturfett
Art. 36-01
Nån som vet med vilken typ fett är rätt?
Tips annan än biltema med bra kvalitet kanske Mekonomen som har CRC kullagerfett?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 541 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 541 inlägg
Låter helt olämpligt för en växellåda med roterande kugghjul och kullager/rullager.Needas skrev:
Använd litiumfett som rekommenderat. Själv använder jag alltid MoS2-förstärkt i sådana sammanhang för bättre skydd, t ex
Biltema har sådant fett men min erfarenhet av Biltemas fetter är att de separerar alldeles för lätt, men som alltid varierar deras kvalitet över tid.
Molybdendisulfidfett är det bästa.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182
Edit: Precis som @MultiMan skrev exakt samtidigt som mig i princip. Castro molly Grease är samma som jag länkat ovan, men mer premium.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182
Edit: Precis som @MultiMan skrev exakt samtidigt som mig i princip. Castro molly Grease är samma som jag länkat ovan, men mer premium.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Molyfett är väl tveksamt i alla sorters rullager. Molyfett brukar rekommenderas till låga hastigheter och höga tryck eller t om slag.
Inte riktigt förhållanden jag tror råder i ett växelhus men å andra sidan så kommer det säkert fungera med nästan vad som helst.
Inte riktigt förhållanden jag tror råder i ett växelhus men å andra sidan så kommer det säkert fungera med nästan vad som helst.
mos2 fett är vad som är i växelhusen på i princip samtliga Hilti-maskiner. Och även andra premiummärken, festool t e x. Jag tror nog att det är lämpat för ändamålet.Rickard.ag skrev:
Jag gjorde en gammal klassiker och läste inte hela inläget..... i min enfald antog jag att smörjning av spettet var det som efterfrågades!MultiMan skrev:Låter helt olämpligt för en växellåda med roterande kugghjul och kullager/rullager.
Använd litiumfett som rekommenderat. Själv använder jag alltid MoS2-förstärkt i sådana sammanhang för bättre skydd, t ex
[bild]
Biltema har sådant fett men min erfarenhet av Biltemas fetter är att de separerar alldeles för lätt, men som alltid varierar deras kvalitet över tid.
Du har helt rätt!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Får jag killgissa så är castrols antingen för trög (för detta) vilket skapar onödig värme eller så att den helt enkelt är sämre än andra alternativ när den väl blir uppvärmd av snabbt snurrande lager och hjul.
Sen ska man ju inte heller glömma bort att castrol tillverkar många olika sorters fett och gärna vill sälja flera olika "smaker" till varje kund
Sen ska man ju inte heller glömma bort att castrol tillverkar många olika sorters fett och gärna vill sälja flera olika "smaker" till varje kund
Tack för alla svar
Hade lånat Power Super 800W (tror var köpt på Harald Nyborg sa han) och efter 4-5 år liggande å damma.
Därför fett va torr så rengjorde jag å slängde ny asfett från Biltema som jag nämnde innan startade.
Så har kört minst 130 hål med 20 mm borr. (obs köp ny kvalitet märke borr om ni köper lågpris brukar medföljer borr är kass klen)
Så allt var så j... skönt bort med stenar.
Maskinen är fortfaran bra än så länge men kan det va gott snart slut på kol knappt millimeter kvar. Nu får den tillbaka på hyllan å vilar tillsvidare år efter år
Hade lånat Power Super 800W (tror var köpt på Harald Nyborg sa han) och efter 4-5 år liggande å damma.
Därför fett va torr så rengjorde jag å slängde ny asfett från Biltema som jag nämnde innan startade.
Så har kört minst 130 hål med 20 mm borr. (obs köp ny kvalitet märke borr om ni köper lågpris brukar medföljer borr är kass klen)
Så allt var så j... skönt bort med stenar.
Maskinen är fortfaran bra än så länge men kan det va gott snart slut på kol knappt millimeter kvar. Nu får den tillbaka på hyllan å vilar tillsvidare år efter år