Flesta lågpris borrhammare som har skruv locket ovanpå där man ska fylla lite fett i.

Vad jag har sökt Google knappt ingen finns info. Flesta fett som säljer är till för smörjning för SDS-fäste mellan vertyg och chuck, det är inte jag söker efter utan växelhuset i maskinen.

Jag söker efter vad som är lämplig ha för fett till växelhuset, läste i handbok medföljer står att man ska fyll på smörjfett högtrycksfett litiumbaserat.

Så fråga är som jag har hittat på biltema har två olika en burk och annan en tub
Litiumfett
Art. 36-696
Högtemperaturfett
Art. 36-01

Nån som vet med vilken typ fett är rätt?
Tips annan än biltema med bra kvalitet kanske Mekonomen som har CRC kullagerfett?
 
Jag hade i vanligt smörjfett i min röda Meec, har funkat så långt (ett 40-tal hål i granit plus en murstocksrivning)
 
Ring småmaskinsservice och fråga.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kullagerfett finns på hyffsat små tuber. Ganska samma som vanligt smörjfett till maskiner. Används ofta till kullager. Har smort bilens hjullager med vanligt "entreprenadfett"
 
Jag använder bromsoksfett! Behåller konsistensen även efter några timmars körning.
 
MultiMan
Needas Needas skrev:
Jag använder bromsoksfett! Behåller konsistensen även efter några timmars körning.
Låter helt olämpligt för en växellåda med roterande kugghjul och kullager/rullager.

Använd litiumfett som rekommenderat. Själv använder jag alltid MoS2-förstärkt i sådana sammanhang för bättre skydd, t ex

CAMOLYGREASE.jpg

Biltema har sådant fett men min erfarenhet av Biltemas fetter är att de separerar alldeles för lätt, men som alltid varierar deras kvalitet över tid.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Rickard.
Molyfett är väl tveksamt i alla sorters rullager. Molyfett brukar rekommenderas till låga hastigheter och höga tryck eller t om slag.

Inte riktigt förhållanden jag tror råder i ett växelhus men å andra sidan så kommer det säkert fungera med nästan vad som helst.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Molyfett är väl tveksamt i alla sorters rullager. Molyfett brukar rekommenderas till låga hastigheter och höga tryck eller t om slag.

Inte riktigt förhållanden jag tror råder i ett växelhus men å andra sidan så kommer det säkert fungera med nästan vad som helst.
mos2 fett är vad som är i växelhusen på i princip samtliga Hilti-maskiner. Och även andra premiummärken, festool t e x. Jag tror nog att det är lämpat för ändamålet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Låter helt olämpligt för en växellåda med roterande kugghjul och kullager/rullager.

Använd litiumfett som rekommenderat. Själv använder jag alltid MoS2-förstärkt i sådana sammanhang för bättre skydd, t ex

[bild]

Biltema har sådant fett men min erfarenhet av Biltemas fetter är att de separerar alldeles för lätt, men som alltid varierar deras kvalitet över tid.
Jag gjorde en gammal klassiker och läste inte hela inläget..... i min enfald antog jag att smörjning av spettet var det som efterfrågades!
Du har helt rätt!
 
Rickard.
SkitOxe SkitOxe skrev:
mos2 fett är vad som är i växelhusen på i princip samtliga Hilti-maskiner.
Bara för att det innehåller just moly behöver väl inte nödvändigtvis betyda att det är samma sak. Läser man castrols rekommendation så förstår man att den inte är "desingad" för detta ändamål.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bara för att det innehåller just moly behöver väl inte nödvändigtvis betyda att det är samma sak. Läs castrols rekommendation så förstår man rätt lätt att den inte är "desingad" för detta ändamål.
Det har du givetvis rätt i. Exakt vilken secret sauce dom har lär vi aldrig få veta!
 
Rickard.
Får jag killgissa så är castrols antingen för trög (för detta) vilket skapar onödig värme eller så att den helt enkelt är sämre än andra alternativ när den väl blir uppvärmd av snabbt snurrande lager och hjul.

Sen ska man ju inte heller glömma bort att castrol tillverkar många olika sorters fett och gärna vill sälja flera olika "smaker" till varje kund ;)
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Tack för alla svar :)

Hade lånat Power Super 800W (tror var köpt på Harald Nyborg sa han) och efter 4-5 år liggande å damma.

Därför fett va torr så rengjorde jag å slängde ny asfett från Biltema som jag nämnde innan startade.

Så har kört minst 130 hål med 20 mm borr. (obs köp ny kvalitet märke borr om ni köper lågpris brukar medföljer borr är kass klen)

Så allt var så j... skönt bort med stenar.
Maskinen är fortfaran bra än så länge men kan det va gott snart slut på kol knappt millimeter kvar. Nu får den tillbaka på hyllan å vilar tillsvidare år efter år :rofl:
 
  • Gilla
Killinallan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.