Jag köpte någon sort allt-i-ett slip från B&D för ett par år sen. Jag tror inte jag har använt den (eller försökt använda den) mer än 5-6 gånger, den är helt enkelt för dålig.

Har däremot en gammal Metabo planslip som är grym.

Zephir

jag har en deltaslip som används mkt när man behöver komma åt på trånga ställen. Men är det rundade kanter och sådant så får man nog slipa för hand.

..men ska man ändå satsa på Festool och bara ha en slipmaskin så röstar jag för Rotex RO125. Det är en kombinerad excenterslip och.. hmm, heter det "rondellslip"?

Nåja, med en knapptryckning kan du byta mellan cirkelrörelse (snabb avverkning) och excenter-rörelse (finslipning).

RO125 blir en ännu bättre maskin tillsammans med Festools damsugare.. men då börjar det förstås dra iväg ordentligt.

Hej!!

Jag har som ovan en Rotex 125+dammsugare CT22, den duger både för finlir o hög avverkan. Tack vare varvtalsinställningen och dom många olika kornstl. Men omöjlig att använda i trånga utrymme, tycker jag. Ska du ha en maskin med olika former av slipmoduler, ska du välja Festool´s Linjärslipmaskin DUPLEX, som har säkert 7-8 olika profilplattor (jag har 5st) samt en profilplatta som du själva kan forma, eller klippa till(exempelvis till en form av strykjärn).

Den kan jag varmt rekommendera. Se på Festools hemsida www.festool.se.

MVH /CrazyJazz

Excenter tillsammans med trekant- eller delta-slip så klarar man allt. Från grovt och stort till fint och litet. Det finns ju varianter på slipar som bandslip och planslip men dessa är egentligen ytterligheter på saker som excentern klarar fint, en allt-i-allo maskin.

125 eller 150mm excenter... beror lite på storlek på ytor. Jag köpte en 150mm excenter direkt och den fixar allt tillsammans med min lilla trekantslip.

Se till att excentern har variabel hastighet och rotationsstopp och du klarar dig fint. Låg vibration och bra balans är bra så att du inte blir trött att hålla i den.

Jag har Festo Rotex 125 som rekommenderas väldigt varmt. Denna underbara sak klarar inte trånga ställen men där kan man ju köra med en deltaslip av billigt fabrikat eller så väntar man och sparar för att köpa Festos Duplex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.