A
Godkväll allesamman!
Vilken skruv ska jag använda till en träsyll (45x145) som ska fästas in i en betongplatta gjord av 80-talsbetong? (dvs enormt mycket singel/makadamm i den, och sådär 15-20 cm tjock). Dock är betongen inte isolerad, men det ligger makadam sand och byggplast under, så den är inte direkt fuktig underifrån, bara från sidan (öppen mot logen) och enormt kall såklart. Det är en skånegård, och det här ska bli en tilläggsisolerad regelvägg som vätter från boningslängan in i logen, så det är ju utomhusklimat men under tak i logen.... Ska mura upp en vägg där senare, men måste lägga vvs och gjuta i logen först, så det lär ta ett tag innan jag är där.... Den här väggen kommer att vara bärande för bjälkarna i planet ovanför (vinden).

Jag har blå plugg (10x45) som pappa använt (jag har nu ärvt gården), men hittar ingen skruv som sådär direkt passar.... Man ska väl skruva lite förbi pluggen och regeln är ju 45 mm, så man ska väl ha en 100 mm skruv? Men vilken sort? Ska det inte vara utomhus-skruv? Det är ju fuktigt i logen... Måste man verkligen ta fransk skruv med sexkantigt huvud?

Har letat här på forumet å på interwebbs, men det har inte gjort mig klokare direkt. Fasadplugg / spikplugg som vissa rekommenderar är alla noterade för inomhusbruk, men syllen vätter ju direkt mot utomhusklimat...

tips mottages tacksamt, då jag börjar imorgon - har 1 v semester och har tagit in hjälp av en bekant också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.