Hej! Jag är en nybörjare och behöver hjälp med att välja såg. Jag har köpt flera Billys bokhyllor från Ikea och vill nu kapa några bitar för att få plats med en tv. Tanken är att det ska se ut som en platsbyggd bokhylla. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig! Ha det fint!
Kul projekt! Det beror på, kan du ta någon bild och rita vad du tänkt göra? Gissar att materialet är spån med laminat och beroende på vilka snitt du ska göra, om det kommer synas eller inte, avgör vad som gör jobbet bäst.
Utan att veta mer så skulle jag föreslå en japansåg
Utan att veta mer så skulle jag föreslå en japansåg
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Stort tack för ditt svar 😊 bifogat finns bild på hur jag tänkt. Tvn kommer täcka typ hela hålet men lite kommer det ju synas. Basmaterial/ Sida: Spånskiva, Pappersfolie, Plastkantnanowire skrev:
Japansåg blir nog utmärkt. Men du tänkte inte kapa hela "sidostycket" va? För då kommer det övre inte hänga kvar i luften utan något kreativt på baksidan.
Det kommer inte se snyggt ut med sågspånsytan exponerad. Och det kommer inte hålla så som du tänkt i och med att du kapar de bärande sidorna. Du behöver nog tänka om.JennyMariaa skrev:
Nja, så negativa behöver ni inte vara.
Hon har ju pratat om folie och plastkant, så någon exponerad spånskiva behöver det ju inte bli.
Den stora frågan är ju hur man löser den horisontella kraften och det går ju att göra med en läkt i bakkant som skruvas i gavlarna.
Hon har ju pratat om folie och plastkant, så någon exponerad spånskiva behöver det ju inte bli.
Den stora frågan är ju hur man löser den horisontella kraften och det går ju att göra med en läkt i bakkant som skruvas i gavlarna.