Hej! Jag är en nybörjare och behöver hjälp med att välja såg. Jag har köpt flera Billys bokhyllor från Ikea och vill nu kapa några bitar för att få plats med en tv. Tanken är att det ska se ut som en platsbyggd bokhylla. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig! Ha det fint!
Kul projekt! Det beror på, kan du ta någon bild och rita vad du tänkt göra? Gissar att materialet är spån med laminat och beroende på vilka snitt du ska göra, om det kommer synas eller inte, avgör vad som gör jobbet bäst.
Utan att veta mer så skulle jag föreslå en japansåg
Utan att veta mer så skulle jag föreslå en japansåg
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Stort tack för ditt svar 😊 bifogat finns bild på hur jag tänkt. Tvn kommer täcka typ hela hålet men lite kommer det ju synas. Basmaterial/ Sida: Spånskiva, Pappersfolie, Plastkantnanowire skrev:
Japansåg blir nog utmärkt. Men du tänkte inte kapa hela "sidostycket" va? För då kommer det övre inte hänga kvar i luften utan något kreativt på baksidan.
Det kommer inte se snyggt ut med sågspånsytan exponerad. Och det kommer inte hålla så som du tänkt i och med att du kapar de bärande sidorna. Du behöver nog tänka om.JennyMariaa skrev:
Nja, så negativa behöver ni inte vara.
Hon har ju pratat om folie och plastkant, så någon exponerad spånskiva behöver det ju inte bli.
Den stora frågan är ju hur man löser den horisontella kraften och det går ju att göra med en läkt i bakkant som skruvas i gavlarna.
Hon har ju pratat om folie och plastkant, så någon exponerad spånskiva behöver det ju inte bli.
Den stora frågan är ju hur man löser den horisontella kraften och det går ju att göra med en läkt i bakkant som skruvas i gavlarna.
Japansågars tänder mår vad jag förstått inte jättebra av spånskiva och liknande material men kanske är acceptabelt för enstaka snitt, sen undrar jag lite som djävulens advokat: ska det vara dazuki, ryoba eller något mer obskyrt? Jag hade kört på en fintandad, tandspetshärdad ryggsåg.
Det viktiga är att göra sin förritning ordentligt och rista in linjerna man tänkt såga med kniv för att minimera urslag. Sen sågar man långsamt och försiktigt så nära linjen man på den sida som är mot materialet som ska bort, ser du att du håller på att komma över linjen stannar du och försöker rätta till. Tänk på att spillbiten som ska bort är utmärkt att öva sågteknik på (du vill titta rakt ner på båda sidor sågbladet och kunna gunga armen rakt genom sågrörelsen utan att kroppen kommer ivägen).
Som andra också skriver behöver bärkraften från den borttagna biten ersättas, antingen med någon form av beslag i bakkant eller så kan du fästa det mot väggen, se bara till att hitta en regel att skruva i.
Det viktiga är att göra sin förritning ordentligt och rista in linjerna man tänkt såga med kniv för att minimera urslag. Sen sågar man långsamt och försiktigt så nära linjen man på den sida som är mot materialet som ska bort, ser du att du håller på att komma över linjen stannar du och försöker rätta till. Tänk på att spillbiten som ska bort är utmärkt att öva sågteknik på (du vill titta rakt ner på båda sidor sågbladet och kunna gunga armen rakt genom sågrörelsen utan att kroppen kommer ivägen).
Som andra också skriver behöver bärkraften från den borttagna biten ersättas, antingen med någon form av beslag i bakkant eller så kan du fästa det mot väggen, se bara till att hitta en regel att skruva i.
Det som kallas japansåg är ju en fintandad tandspetshärdad såg, dvs exakt det du tänkte förutom med tänderna åt andra hållet så jag förstår inte riktigt vad du menar.P Pettman skrev:
Angående vilken sorts såg så säger jag bara min favorit, Kataba. Lite nördig kanske men det finns mängder av olika blad, lättare än en ryoba att såga med och billigare blad
Det här såg jag på nätet när någon annan hade frågat om Billy "Fäst målartejpen längs skärlinjen. Använd ett sågblad med högre tandantal och säkerställ att tänderna skär i den exponerade ytan, medan den oexponerade ytan förblir intakt. Vid användning av bordssåg placeras ytan uppåt, och vid cirkelsåg placeras den med framsidan nedåt. Med ett vasst blad och tejpen som skydd kan du uppnå ett rent snitt med minimal flisning.". Stämmer det alls?JennyMariaa skrev:
Ja, du kan tejpa och ha rätt sida uppåt när du sågar. Fungerar nog bättre på rent trä. Det stora problemet är som flera har varit inne på är hållfastheten och att du måste fästa hyllan mot vägg eller hitta på något annat som håller hyllan uppe när du kapar en bärande del av hyllan. Jag hade skippat hyllan och satt upp en bänk och hyllplan över i önskad bredd, djup och höjd.JennyMariaa skrev:
Det här såg jag på nätet när någon annan hade frågat om Billy "Fäst målartejpen längs skärlinjen. Använd ett sågblad med högre tandantal och säkerställ att tänderna skär i den exponerade ytan, medan den oexponerade ytan förblir intakt. Vid användning av bordssåg placeras ytan uppåt, och vid cirkelsåg placeras den med framsidan nedåt. Med ett vasst blad och tejpen som skydd kan du uppnå ett rent snitt med minimal flisning.". Stämmer det alls?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken såg/klinga för att såga täcksidor utan att färgen spricker.
Kök -
Ny husägare - vilken villahemförsäkring?
Försäkringar -
Vilken kapsåg för 220-reglar?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken såg för att korta av pax-garderober?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken av dessa sågklinga lämpar sig bäst för klyvning? (Bifogad bild)
Verktyg, Maskiner & Fordon