Har en temporär lösning för vattendragningen till köket eftersom köket skall totalrenoveras nån gång och då byta planlösning. Drog nya rör dit när vi gjorde om inkommande vatten men eftersom de behövde vara "för långa" nu för att inte vara för korta sen så ser det kanske lite lustigt ut. Iaf, det har funkat. Nya rören är skarvade med de gamla kopparrören till blandaren.
Nu gick blandaren sönder och en ny införskaffades. Men nu lirar ju inte kopplingen längre.
Finns det någon koppling som löser problemet direkt eller behöver jag flera olika för att få ihop det? Ytterdia på gängorna till höger, där den rostfria muttern sitter är cirkus 20,7 (kommer inte åt att mäta ordentligt.)
Nya blandaren har ju betydligt mindre anslutningskopplingar.
Jag tänkte alltså skruva nya blandaren till höger, där kopparrören ansluter idag. Men behöver nån slags förminskande koppling, vilken då?
Nu gick blandaren sönder och en ny införskaffades. Men nu lirar ju inte kopplingen längre.
Finns det någon koppling som löser problemet direkt eller behöver jag flera olika för att få ihop det? Ytterdia på gängorna till höger, där den rostfria muttern sitter är cirkus 20,7 (kommer inte åt att mäta ordentligt.)
Nya blandaren har ju betydligt mindre anslutningskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte alltså skruva nya blandaren till höger, där kopparrören ansluter idag. Men behöver nån slags förminskande koppling, vilken då?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 544 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 544 inlägg
Vad har din nya blandare för anslutning?Dalbotant skrev:
Dessa är "universal" och skulle passa bra på dina befintliga 15mm muttrar som sitter på PEX:en...
RSK: 8546962
https://www.vatette.se/produkter/ku...071050305/kulventil-rak-forkromad-dy15-x-dy10
Passar både lekande mutter med plan ansats G10 (3/8") men samtidigt är denna kulventil godkänd för 10mm slät ansats i mässing.
Ögonmåttet säger att det är 15mm PEX och 16mm koppar på din bild.
Således är det dessa produkter som sitter monterade på bilden:
Rak 15mm koppling med förkromad 16mm förstoring.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 544 inlägg