Funderar på att binda våra bolån på tre år, men det bär ju lite emot att låsa sig. Särskilt eftersom jag avskyr vår bank. Därför undrar jag, vid vilken ränta hade du gått med på att binda alla era lån i tre år? Ponera att lånen är obundna nu.

Skall säga att jag särskilt tänker på de som har höga lån där räntekostnaderna kan ha en reell påverkan på privatekonomin. Om man har kvar 300 000 på ett hus man köpte på 80-talet kanske det inte spelar så stor roll :)

A arasmus skrev:
Funderar på att binda våra bolån på tre år, men det bär ju lite emot att låsa sig. Särskilt eftersom jag avskyr vår bank. Därför undrar jag, vid vilken ränta hade du gått med på att binda alla era lån i tre år? Ponera att lånen är obundna nu.
Vi har alltid tidigare haft rörlig ränta, men band 3/4 av lånen på 0,99% på 3 år i vintras då vi tror att den rörliga räntan knappast kommer komma speciellt långt under den nivån. Bank SBAB.

• Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Jag har bundit halva mitt privata bolån i våras i 5 år på 1.32% . Blir det inflation så är det bra att ha bundit sina utgifter medans förhoppningsvis mina inkomster kommer öka. Kommer inflationen av sig så tror jag inte att räntorna kommer gå så mycket lägre, 1% liksom, det är ju inte mycket att spela på nedsidan..:cool:

Tänker ni 100% bundet i 3 år eller blandar ni bundet och rörligt?

Vi binder aldrig bolånen, det lönar sig inte.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Band på 1.14 nu, rörliga låg på 1.65 så det va inget svårt val.

Snitträntan för de som bundit sina bolån på 3 år ligger idag på 1,18% bland våra besökare.

Den rörliga 3-månadersräntan (den som är vanligast) ligger på 1,21%.
Lägst snittränta just nu har 2-åringen. Den hamnar på 1,07%.

Samma period för ett år sedan låg snitträntorna på 1,41 för 3 månader, 1,26 för 2 år och 1,30 för 3 år. För ett år sedan var 1-åriga snitträntan lägst på 1,24% men i år är den högre (1,40).

Kortfattat kan man säga att i princip alla räntor har gått ner jämfört med för ett år sedan.

Testa gärna utforska filtret i vår bolåneräntetabell
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Och glöm inte hjälpa andra genom att fylla i din egen ränta
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/form

Düsseldorff
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi binder aldrig bolånen, det lönar sig inte.
Jo det gör det om man binder vid rätt tillfälle.

Band på 4 år på 0,94 för ett halvår sen.

Edit: Eller vänta, det är ju redan september. Det var för lite mer än ett halvår sen.

• Wow
  • Gilla
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jo det gör det om man binder vid rätt tillfälle.
Band på 4 år på 0,94 för ett halvår sen. Edit: Eller vänta, det är ju redan september. Det var för lite mer än ett halvår sen.
Och vi band i december på 3 år till 0,99%. Har även en fjärdedel av lånet rörligt, och den räntan är 1,14%…

Düsseldorff
J jocke31 skrev:
Och vi band i december på 3 år till 0,99%. Har även en fjärdedel av lånet rörligt, och den räntan är 1,14%…
0,94 var för bra för att låta bli så jag band 100 %.

• Gilla
  • Laddar…
Det var bra bundet av er, då hade jag fel.

Vi satsar dock på att inte binda, för historiskt sett har det i alla fall mycket sällan lönat sig. Och så kan vi ju byta bank precis när vi vill.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Düsseldorff
Det var bra bundet av er, då hade jag fel.
Vi satsar dock på att inte binda, för historiskt sett har det i alla fall mycket sällan lönat sig. Och så kan vi ju byta bank precis när vi vill.
Det har du absolut rätt i, över tid i ett kollektiv av låntagare lönar det sig inte. Men för en individuell låntagare, vid rätt tillfälle, kan det vara toppen!

• Gilla
jkarlberg och 5 till
  • Laddar…
LoweW
Det var bra bundet av er, då hade jag fel. Vi satsar dock på att inte binda, för historiskt sett har det i alla fall mycket sällan lönat sig. Och så kan vi ju byta bank precis när vi vill.
Håller med dig! Tills man bor i sitt ”forever home” och chansen finns att man säljer känns det iallafall för mig bäst att inte binda upp sig.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.