Vilken planlösning hade ni kört på, förutsatt att båda avväxlingarna är möjliga.
Söderläget är från höger på bilden vilket kanske talar emot att lägga sovrummet där.
Söderläget är från höger på bilden vilket kanske talar emot att lägga sovrummet där.
Söder är ganska bra för sovrum, där är det skugga på kvällen när man ska lägga sig så man kan vädra ut värmen. Ingen tidig morgonsol heller.
Och konstig vinkel på äggen i nedre förslaget.
Och konstig vinkel på äggen i nedre förslaget.
Jag är dock rädd att det blir för mörkt i vardagsrummet om jag lägger ett sovrum i söder så det inte blir fönster mot söder i vardagsrummet.M Mellanbarn skrev:
Vinkeln på väggen i andra förslaget är för att få in en dubbelsäng i sovrummet utan att det blir för trångt. Och anledningen till att väggen inte går hela vägen utan vinkel är murstocken som jag vill kunna använda till kamin.
Men det kanske är bättre att gå rakt upp med väggen och strunta i murstocken. Sätta ny skorsten där jag vill ha kamin istället.
Hör också till saken att den fina utsikten är mot söder. Synd om man bara ska se den från sovrummet.
Kanske finns ett alternativ på planlösning som jag inte tänkt på. Antar att köket inte måste vara där det är nu om jag ändå ska bryta upp golvet 😇
Hmm..måste skrivit fel. Med en 180 säng blev det 30cm kvar på varje sida. Det ska nog stå 2,40 på rummets bredd.O skrev:
För trångt för att kännas rimligt som sovrum för två är det helt klart.
Är det värt att dra om vatten och avlopp för ett extrarum som familjen sannolikt snart inte behöver? Det går att ordna ljusinsläpp genom att sätta fönster längs väggen upp mot taket. Den som spenderar minst tid i sovrummet, typ bara sover, kan ta rummet utan fönster i fasad. Jag har svårt att tänka mig att föreningen går med på ditt förslag.M Mwelander skrev:Jag är dock rädd att det blir för mörkt i vardagsrummet om jag lägger ett sovrum i söder så det inte blir fönster mot söder i vardagsrummet.
Vinkeln på väggen i andra förslaget är för att få in en dubbelsäng i sovrummet utan att det blir för trångt. Och anledningen till att väggen inte går hela vägen utan vinkel är murstocken som jag vill kunna använda till kamin.
Men det kanske är bättre att gå rakt upp med väggen och strunta i murstocken. Sätta ny skorsten där jag vill ha kamin istället.
Hör också till saken att den fina utsikten är mot söder. Synd om man bara ska se den från sovrummet.
Kanske finns ett alternativ på planlösning som jag inte tänkt på. Antar att köket inte måste vara där det är nu om jag ändå ska bryta upp golvet 😇
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken lösning hade ni valt?
Trädgård allmänt -
Vilken planlösning är bäst?
Planlösningar -
Vilken är den bästa planlösningen för ett minimalt badrum/duschrum?
Badrum -
Renovering av hus i Kroatien - Vilken planlösning föredrar ni?
Socialt & Projekt -
Vilken planlösning är bäst för oss? [Flera bifogade alternativ]
Planlösningar