Hej!

Vi planerar inför en större tillbyggnad. Ambitionen är att källardelen ska byggas ut med 6x11,3m. Initialt vill vi inreda den delen som en lägenhet att hyra ut till tre studenter. Entréplan ska också byggas ut, men mer om det senare. Vi kommer säkert att ha många frågor och jag kanske startar en tråd så småningom. Just nu spånar vi kring tänkbara planlösningar.

Vilken planlösning är bäst? Vad borde vi ändra? Hur viktigt är det med tillgänglighetsreglerna på ett källarplan?

Förutsättningar: Badrum görs i gamla huset. Köket vill jag helst inte flytta då jag ändå har vatten/avlopp där det är placerat nu. Nya källardelen vill vi ha ca 35 cm lägre än bef källardel för att få normal takhöjd. Ytterväggarna blir ca 350mm tjocka (måtten på skissen är av någon anledning från centrum av väggarna). Fönster är räknat med modulmått 12x9. Kanske man kan jobba med ljusbrunnar för att få in högre fönster. Helst vill jag ha så få fönster som möjligt nedåt i bild.

Skiss över en planlösning för en tillbyggnad med måttangivelser, inklusive badrum, värmeanläggning och bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av tänkt planlösning för källartillbyggnad med dimensioner, rum och möblering.
Skapa konto

BirgitS
T Tobert skrev:
Hur viktigt är det med tillgänglighetsreglerna på ett källarplan?
Ska ni få bygglov så behöver ni antagligen uppfylla många regler när det gäller takhöjd, utrymningsvägar, ventilation och tillgänglighet för att det ska kunna vara en separat bostad. Ta upp en diskussion med kommunen i ett tidigt skede.

Jag tycker att du bör försöka samla de allmänna utrymmena så mycket det går. Sträva efter att kök, matplats och soffa känns som det står i ett enda rum så att det verkligen känns som att det går att umgås där. En sån planlösning bör också medföra att inte så mycket yta går bort i korridorer. Ett förslag är att ha två sovrum till vänster och det tredje vid dörren för då blir det en stor allmän yta i mitten.

Jag tror inte det är så bra med skrivbord precis framför fönster för det blir ofta svårt att se något på datorskärmen när det kommer in ljus bakom skärmen.

Tack för tips! @BirgitS

Jag har haft en inledande dialog med kommunen och innan jag fördjupar den vill vi landa i vad vi själva vill. Det är klart att vi ska bygga på ett tillgängligt sätt, funderade mest på om det var samma regler som gällde i källarplan som i övriga huset. När huset byggdes på 30-talet var kanske inte tillgänglighet det första man tänkte på... :)

Jag förstår vad du menar med att samla de allmänna ytorna. Jag var inne på samma linje först, men tänkte att det kanske blir svårare att möblera. Tänkte du något liknande dessa lösningar? Hur hade du valt att möblera vardagsrum/kök?

Ritning av en husplan med mått, inklusive vardagsrum, kök, badrum och tvättstuga.
Skapa konto

Ritning av ett hus med möbler angivande placering av vardagsrum, kök, badrum och sovrum i källarplan.
Skapa konto

Skrivbord framför fönster finns det ju såklart delade meningar om. Jag gillar att ha skrivbord i fönster. I detta fall så kommer dock läget vara annorlunda eftersom man inte kommer att se rakt ut då fönstret kommer lite högre upp på källarplanet... Jag låter de stå kvar så länge, men det är absolut värt att fundera igenom fönstersättningen när planlösningen är spikad...

Jag är tacksam om du och eller några fler vill kommentera!

BirgitS
Jag skulle välja det andra alternativet eftersom i det första ser soffan så inklämd ut bakom matbordet. Sen kommer väl studenterna att möblera om se de vill men det är ju viktigt att det går att möblera på ett vettigt sätt.

Hemmakatten
Absolut ett större köksbord och en större soffa behövs och det får ju bra plats med de nedre ritningarna.

Det är en del myndighetskrav att ta hänsyn till. Ett är att det måste finnas mer än en utrymningsväg vid brand. Nu har du bara en dörr och fönstren skulle ju bli mindre och högre upp så de godkänns nog inte. Du måste också ha en för bostadsändamål tillräcklig ventilation. Finns flera krav men dessa saker såg jag nu. Kan kanske vara bra att läsa på lite innan du fortsätter planeringen.

Redigerat:
B
T Tobert skrev:
Tack för tips! @BirgitS

Jag har haft en inledande dialog med kommunen och innan jag fördjupar den vill vi landa i vad vi själva vill. Det är klart att vi ska bygga på ett tillgängligt sätt, funderade mest på om det var samma regler som gällde i källarplan som i övriga huset. När huset byggdes på 30-talet var kanske inte tillgänglighet det första man tänkte på... :)

Jag förstår vad du menar med att samla de allmänna ytorna. Jag var inne på samma linje först, men tänkte att det kanske blir svårare att möblera. Tänkte du något liknande dessa lösningar? Hur hade du valt att möblera vardagsrum/kök?

[bild]

[bild]
Skrivbord framför fönster finns det ju såklart delade meningar om. Jag gillar att ha skrivbord i fönster. I detta fall så kommer dock läget vara annorlunda eftersom man inte kommer att se rakt ut då fönstret kommer lite högre upp på källarplanet... Jag låter de stå kvar så länge, men det är absolut värt att fundera igenom fönstersättningen när planlösningen är spikad...

Jag är tacksam om du och eller några fler vill kommentera!
Vad har du använt för program att rita upp planlösningar i?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
B
B Baskavoda skrev:
Vad har du använt för program att rita upp planlösningar i?
@Tobert

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.