Vilken planlösning är bäst?

• Antal röster
    9
Hej

Vi har en enplans villa som vi ska börja renovera vardagsrummet om några veckor. Vi har skissat upp två ritningar på vårat hem med förslag som vi tror kommer passa men vi är inte säkra på vilket alternativ som är bäst för oss.

bild 1
såhär ser det ut i huset idag. Gammal planlösning som känns omodern med separat kök och vardagsrum. Ingenting vi vill behålla.

Bild 2
Här öppnas dörröppningarna upp till vardagsrum och kök, samt en bit av väggen mellan kök och vardagsrum för att ändå låta köket vara separat och all köksinredning stannar kvar på nuvarande plats. Med denna planlösning så bildas mer yta kring köksbordet i köket samtidigt som vardagsrummet känns rymligt med inredningen mer centrerad i rummet.

Bild 3
Här behåller vi väggen i högra hörnet. Väggen kommer flyttas in i vardagsrummet ca 20 cm för att få plats med skåp och diverse räknat på 60 djup. Man behåller en öppen yta i mitten av huset för barn att leka men ändå så har man hörnet på vardagsrummet lite för sig självt.

Vi kommer att göra en total köks renovering inom dom kommande 5-10 åren, då kommer vi kanske göra om men tills vidare så vill vi ha en ny planlösning.

Vi tar tacksamt emot förslag på andra planlösningar alternativt kritik på nuvarande förslag!

• Planritning av en lägenhet eller hus med markerade ytor och möbler som köksutrustning och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss av lägenhet med möblerad köksdel, etiketterade rum och areaangivelser.
    Skapa konto
  • Det är en ritning av en lägenhet med möblerad köksdel och angivna ytor i kvadratmeter.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är väl lite svårt för någon annan att veta vad som passar bäst för er eftersom vi inte känner er.

Vet du om någon vägg är bärande?
Vet du hur elen är dragen till kyl och frys idag, dvs. går det ens att flytta dem som i alternativ 3 utan att göra om väldigt mycket?

Jag skulle inte vilja ha vissa köksskåp så långt bort som i alternativ 3. Jag skulle inte vilja ha soffan mot fönstren utan ha TV på sovrumsväggen med soffan mittemot en bit från högra ytterväggen så att man även kan se ut när man sitter i soffan.

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Om man är ute efter någon sorts halvöppen planlösning så skulle jag säga att förslag 2 är det bättre.

Detta då det är matplatsen man ser från soffgruppen (trevligare än att se köksskåp) plus att "mellanväggen" blir bättre placerad ur TV aspekt.

Möjligen hade jag gjort väggen något kortare, för att vid behov kunna ha ett redigt långbord som sträcker sig igenom båda rummen.

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är väl lite svårt för någon annan att veta vad som passar bäst för er eftersom vi inte känner er.

Vet du om någon vägg är bärande?
Vet du hur elen är dragen till kyl och frys idag, dvs. går det ens att flytta dem som i alternativ 3 utan att göra om väldigt mycket?

Jag skulle inte vilja ha vissa köksskåp så långt bort som i alternativ 3. Jag skulle inte vilja ha soffan mot fönstren utan ha TV på sovrumsväggen med soffan mittemot en bit från högra ytterväggen så att man även kan se ut när man sitter i soffan.
Tack för ditt svar 😁

Väggen är inte bärande, annars hade det inte varit aktuellt att göra om planlösningen. Elen är också en ickefråga då den går att dra om.

Angående skåpen så tänker jag att många skåp man har i kök är ren förvaring av diverse köks apparater och dylika så det borde nog inte göra något att ha några meter extra när man några gånger i månaden tar fram assistenten eller pizzastenen?

BirgitS
Jag tycker det idag är väldigt långt bort till kyl och frys så om jag gjorde om något så skulle jag ju flytta dem åt vänster först och främst, särskilt om det vara är sällsynt använda saker i de andra högskåpen.

J Jarlsgård skrev:
Om man är ute efter någon sorts halvöppen planlösning så skulle jag säga att förslag 2 är det bättre.

Detta då det är matplatsen man ser från soffgruppen (trevligare än att se köksskåp) plus att "mellanväggen" blir bättre placerad ur TV aspekt.

Möjligen hade jag gjort väggen något kortare, för att vid behov kunna ha ett redigt långbord som sträcker sig igenom båda rummen.
Tack för input! Bra poäng att tänka på vad man ser när man sitter i soffan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.