Skulle kolla om ventilstiftet på vår vattenburna radiator hade fastnat. Vilket det hade... knackar försiktigt enligt konstens alla regler. Det lossnar inte och sannolikt har det rostat fast. Däremot började det droppa. Smart att greja med sånt här på en söndag...
Jag har identifierat termostaten till en Danfoss termostat från 1979 och försöker lista ut vilken packbox jag behöver men tycker inte den liknar de som rekommenderas. Kan ju bara se yttersta änden och vågar inte ta bort den, då läcker det väl ännu mer? Någon som har något förslag? Borde jag byta termostaten också? Vågar vi byta packboxen själva eller är det bättre att anlita fackman?

https://www.hsb.se/contentassets/7569043cdb3c4ff3943acd03a3fb22f0/s20radiator20broch.pdf

https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-packbox-aldre/

• Närbild på en dammig, nedsliten plastdel med central skruv, eventuellt del av en apparat eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Danfoss-termostat med svart emblem och skalaindelning. Använd, slitage, vit och svart.
    Skapa konto
  • Använd hand håller smutsig termostatventil för radiator. Renoveringsbehov synliga. Fokus på damm och slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på en vattenkokares upphettningselement med kalkavlagringar och rost.
    Skapa konto
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Termostatventilen är en äldre RAV/RAVL, följande packbox ska passa,
[länk]
Tack. Den ser ju inte likadan ut i fronten men den ska alltså passa ändå? Är det svårt att byta en sådan eller bör jag kontakta fackman?

Demmpa Demmpa skrev:
Då bör det vara denns,
[länk]

Nej det är inte svårt att byta.
Om ventilen fungerar som det ska så ska det bara droppa lite vatten när packboxen skruvas bort.
Är du osäker på vilken, köp hem bägge.
Tack! Men behöver jag inte tömma systemet först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.