Hej!
Har slipat ner mitt altanbord ”Furuvik” från Rusta pga det såg slitet ut. Läser på deras sida att det är behandlat med en pigmenterad olja i nyansen ”natur”. Är det någon som kanske gjort samma resa och vet vart man hittar en sådan olja? Stolarna på fotot visar hur det såna se ut på ett ungefär (ok de är också lite slitna).

• Runt altanbord av trä som ser nerslipat ut med synliga träådror, står på en trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsstol i trä och metall framför en gul vägg, trädetaljerna ser använda ut och behöver omvårdnad.
    Skapa konto
  • Närbild av trästolar behandlade med pigmenterad olja, lätt slitna, mot gult vägg- och grått golvbakgrund.
    Skapa konto
Ser ut som linolja typ. Biltemas träolja är 30% linolja , jag hade chansat på den.☺️👍

• Gilla
Annsans
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ser ut som linolja typ. Biltemas träolja är 30% linolja , jag hade chansat på den.☺️👍
Vad jag kan se verkar den bara finnas som färglös, jag vill komma åt den där ”natur” nyansen. Tror du att det skulle kunna bli det trots att den ska vara färglös? 😊

Natur låter som en synonym till färglös tycker jag

• Gilla
MrKylen och 3 till
  • Laddar…
A Annsans skrev:
Vad jag kan se verkar den bara finnas som färglös, jag vill komma åt den där ”natur” nyansen. Tror du att det skulle kunna bli det trots att den ska vara färglös? 😊
Ja annars kan du ju köpa ren linolja men jag hade börjat med den ajg nämnde innan...

• Gilla
Annsans
  • Laddar…
  • Gilla
Annsans
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Natur låter som en synonym till färglös tycker jag
Ja nu när du säger det låter det inte helt orimligt😅

P Pickadollen skrev:
Jag har använt denna från Biltema med gott resultat, både på tidigare oljade ytor och obehandlade ytor. Den är helt klar så borde ge finishen som visas på ryggstödet på stolarna. Givetvis blir ytan lite brun - när den blir "blöt".
Du kan ju alltid prova på undersidan av bordet eller en dold yta först

[länk]
Tack för svar och tips!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja annars kan du ju köpa ren linolja men jag hade börjat med den ajg nämnde innan...
Tack för både svar och tips!😊

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.