För många år sedan byggde jag en kompressor från lösa delar. Den blev bra, vill minnas att den gav ca 350 l/minut fri avgiven luftmängd när jag mätte och räknade. Block och tank från kylanläggning, trefasmotor som jag köpte av en bekant.
Vid lite översyn märkte jag nu att tanken har rostat rejäl inuti,, så jag tänker inte ta risken att trycksätta den igen.
Byta tank känns för jobbigt eftersom jag har svetsat alla infästningar i den. Det får bli skroten och istället köpa nytt.

Jag har insett att på senare år har jag mest använt kompressorn till mutterknack, hjulpumpning och kanske lite punktbläster. Mejselhammare nån enstaka gång i korta intervall. Min stora blästertunna står oanvänd sedan kanske tio år.

Nu är frågan, hur stort ska jag köpa? Utbudet av trefasmaskiner verkar ha krympt och de som finns är nog större än jag behöver.
Jag funderar på en tyst, oljefri maskin: https://www.bauhaus.se/kompressor-hyundai-power-super-silent-70l
Nån som har erfarenheter att dela om en sådan? Jag har garaget inomhus i markplan, så oljud kan vara skönt att minska.

Eller ska jag sikta lägre och kanske nöja mig med nåt sånt här för halva priset? https://verktygsboden.se/maskin-tek...lvkompressorer/kompressor-3hk-inkl-slangvinda

Hur skulle ni andra resonera med behov som mina?

//Niklas

Tyst oljefri är grymt, vilken skillnad mot vanlig kompressor.

T TheSwoopis skrev:
Tyst oljefri är grymt, vilken skillnad mot vanlig kompressor.
Hur klarar den långvarig drift, om jag exv vill köra en liten slipmaskin?

Har inte testat själv men enligt vad jag läst mig till ska det ej vara några problem.
Köpte en liten 24l enkel tystgående endast för att blåsa rent med.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Egentligen är det väl bara mejselhammaren och blåspistolen som inte ersatts av batteriverktyg nuförtiden..

Om du verkligen inte vill byta tank (vilket jag hade gjort om allt det andra är i gott skick) så är nog en liten tystgående modell och sen en batteridriven mutterknack vägen att gå...

Jag har en liten 75 mm oscillerande slipmaskin och den är på gränsen att det funkar med 100 liters tank som min kompressor har... Likaså rakslipen..
Men som sagt, om de är viktiga finns det ju bra elektriska alternativ där....

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Jag är fortfarande förtjust i kraften i min Ingersoll-Rand jämfört med min Bosch batteriknack, men som ni säger så kan man ju ersätta nästan all tryckluft med batterikraft numera. Det får bli en mindre kompressor, kanske runt 150 minutliter

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Egentligen är det väl bara mejselhammaren och blåspistolen som inte ersatts av batteriverktyg nuförtiden..

Om du verkligen inte vill byta tank (vilket jag hade gjort om allt det andra är i gott skick) så är nog en liten tystgående modell och sen en batteridriven mutterknack vägen att gå...

Jag har en liten 75 mm oscillerande slipmaskin och den är på gränsen att det funkar med 100 liters tank som min kompressor har... Likaså rakslipen..
Jag har svetsat alla fästen för block, motor och hjul i nuvarande tank. Ett tankbyte skulle därför bli rätt omfattande och jag är dessutom osäker på blockets skick, så jag är inte så sugen på att renovera maskinen jag har

jag har två det är ett måste
en LE5 och en LE7

returen returen skrev:
jag har två det är ett måste
en LE5 och en LE7
Lite meningslös info när du inte samtidigt säger vad du använder den till

V varpan1 skrev:
Lite meningslös info när du inte samtidigt säger vad du använder den till
aj då
komprimerar luft men det trodde jag var självklart?

sen kan man ju använda den luften till allt möjlig som man själv bestämmer
finns liksom inga begränsningar med 2,5m3/minut fri avgiven luft vid 8bar

S SaabNiklas skrev:
Jag har svetsat alla fästen för block, motor och hjul i nuvarande tank. Ett tankbyte skulle därför bli rätt omfattande och jag är dessutom osäker på blockets skick, så jag är inte så sugen på att renovera maskinen jag har
Nä, det låter kanske inte som renovering är rimligt....

Jag har ingen bra koll på de nya tysta kompressorerna, men jag skulle nog köpt en billig och testat, det handlar ju inte mycket pengar..

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

glöm inte nålhammaren ett helt oumbärligt verktyg för att inte nämna blästern,luftpåfyllaren mm.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
returen returen skrev:
aj då
komprimerar luft men det trodde jag var självklart?

sen kan man ju använda den luften till allt möjlig som man själv bestämmer
finns liksom inga begränsningar med 2,5m3/minut fri avgiven luft vid 8bar
Jaha, så det är ett måste med två kompressorer och 2500liter/min (haha) för mig också eftersom jag komprimerar luft? I mitt garage pumpar jag cykeldäck och blåser bort damm 😀

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Jaha, så det är ett måste med två kompressorer och 2500liter/min (haha) för mig också eftersom jag komprimerar luft? I mitt garage pumpar jag cykeldäck och blåser bort damm 😀
Dina behov är ju helt obetydliga för dessa behövs ju ingen kompressor alls
håll dig till TS behov och lämna tråden

Dom där oljefria håller bra, har en med 6st 1100W motorer och den har gått ca 1000h
Vissa dagar har den gått 4h konstant, ex när jag skummade övervåningen, eller när sonen och jag har byggt på epan, en vid blästern och en med slipmaskinen.

Det som slits är tärningarna, tar en dryg timme att byta, har bytt 3ggr totalt.

https://www.aliexpress.com/item/1005005096266215.html
Obs, dessa är för 1100W kompressorn

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.