2 350 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Vilken NTC-termistor till kylen - 3K?
Bra att du gav besked om felkoden, men jag vill inte att denna tråd går över och börjar handla om huruvida någon är trött eller inte. Jfr forumreglerna:electroluxaren skrev:
5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
---
§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
Lite sent svar men det funkar inte riktigt så, termostaten/givaren är monterad på "kylelementet" i kylen/frysen och reglersystemet, eller termostaten i ett gammalt skåp, jobbar nånstans runt 5-7 minusgrader i en kyl.M magnu skrev:Mät frysdelens NTC resistor resistans vid -18 grader.
Sedan kan man gissa att du ska ha ungefär samma resistans i kyldelens resistor vid +4 grader.
Den analoga elektroniken och AD-omvandlarna är nog gjorda likadant för kyl och frys.
Men för att ta det säkra före det osäkra hade jag kopplat in frysgivaren på kylingången och sett vad som hände.
Det var ett bra konstaterande! Tänkte inte på det då jag kollade kurvor för olika NTC:er. Har dock en känsla av att lineariteten fortsatt är hyfsad även om man utsträcker temperaturområdet med sisådär 10 grader.Fotografen skrev:
Så där ja. Efter att ha justerat temperaturratten för kylen lite så är nu temperaturen spot-on, 4 grader.
Så det innebär att det är dags att börja göra klart.
Den ursprungliga NTC:n (se tidigare bild i tråden) var inkapslad i vad jag bedömer var nylon, vilket jag skulle vilja kalla "planned obsolescence", eller att man planerar in att saker ska gå sönder. Nylon ligger högt på listan över polymerer som gärna släpper igenom vatten. Tro på f-n att sensorn går sönder med tiden. (Nylons absorbering av vatten kan man dock utnyttja - grästrimmerlinor håller bättre om man ser till att de förvaras fuktigt).
Så här blir det till att göra ett fulhack. Biltemas högtemperatursilikon (ej att förväxla med badrumssilikon) blandas med en klick akrylfärg för att snabba på härdningen. NTC:n och även en liten skarv för en kabelförlängning kapslas in med silikonkladd. Min bedömning är att denna inkapsling kommer att hålla fukt ute bättre än originalsensorns kapsling (av nylon).
Den ursprungliga NTC:n (se tidigare bild i tråden) var inkapslad i vad jag bedömer var nylon, vilket jag skulle vilja kalla "planned obsolescence", eller att man planerar in att saker ska gå sönder. Nylon ligger högt på listan över polymerer som gärna släpper igenom vatten. Tro på f-n att sensorn går sönder med tiden. (Nylons absorbering av vatten kan man dock utnyttja - grästrimmerlinor håller bättre om man ser till att de förvaras fuktigt).
Så här blir det till att göra ett fulhack. Biltemas högtemperatursilikon (ej att förväxla med badrumssilikon) blandas med en klick akrylfärg för att snabba på härdningen. NTC:n och även en liten skarv för en kabelförlängning kapslas in med silikonkladd. Min bedömning är att denna inkapsling kommer att hålla fukt ute bättre än originalsensorns kapsling (av nylon).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
GÄSP GÄSP!H hanbyggo skrev:Bra att du gav besked om felkoden, men jag vill inte att denna tråd går över och börjar handla om huruvida någon är trött eller inte. Jfr forumreglerna:
5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
---
§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
till och med -16CFotografen skrev:
dessutom finns det olika konstanter på dessa givare så om man vill att de skall fungera över hela spannet gäller det att få till rätt givare inte minst för avfrostningarna som är känsliga på detta skåpet
vill man verkligen ha detta i som inte är livsmedelsgodkänt i ett kylskåp?H hanbyggo skrev:Så där ja. Efter att ha justerat temperaturratten för kylen lite så är nu temperaturen spot-on, 4 grader.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
originalsensorn är för länge sedan utbytt mot en som håller länge hitintills ingen utbytt. dessutom är den livsmedelsgodkänd
Och för den som vill försöka sig på en likadan operation, så länkar jag nedan till tme.eu och den NTC jag installerade:
NTCLE100E3332JB0 VISHAY
www tme eu/se/details/ntcle100e3332jb0a/ntc-termistorer-for-matning-tht/vishay/
- @ricebridge tipsade om Farnell - klassisk komponentleverantör, men jag tror de har lite dyrare frakt än tme.eu.
- @håbbe1961 tog ut betavärdet efter de siffror jag fått fram då jag mätte temperatur/resistans på den NTC som sitter i frysen, tackeför det! Jag märker nu att NTC:n jag köpte hade ett annat betavärde (Håbbes beräkning: 3010K, den jag köpte: 3977K). Men det kan nog vara fel i mätningarna från min sida - alla NTC 3K som tme säljer och som inte är för ytmontering ligger på 3977K - 3980K.
www tme eu/se/en/katalog/tht-measurement-ntc-thermistors_113183/?params=38%3A15ebf4%2C15ebf3%2BResistance%3A3.3k%CE%A9%2C3k%CE%A9
NTCLE100E3332JB0 VISHAY
www tme eu/se/details/ntcle100e3332jb0a/ntc-termistorer-for-matning-tht/vishay/
- @ricebridge tipsade om Farnell - klassisk komponentleverantör, men jag tror de har lite dyrare frakt än tme.eu.
- @håbbe1961 tog ut betavärdet efter de siffror jag fått fram då jag mätte temperatur/resistans på den NTC som sitter i frysen, tackeför det! Jag märker nu att NTC:n jag köpte hade ett annat betavärde (Håbbes beräkning: 3010K, den jag köpte: 3977K). Men det kan nog vara fel i mätningarna från min sida - alla NTC 3K som tme säljer och som inte är för ytmontering ligger på 3977K - 3980K.
www tme eu/se/en/katalog/tht-measurement-ntc-thermistors_113183/?params=38%3A15ebf4%2C15ebf3%2BResistance%3A3.3k%CE%A9%2C3k%CE%A9
Svårt att tänka mig att man använt något annat än den billigaste och vanligaste termistorn. Det här blir bra.electroluxaren skrev: