393 läst · 11 svar
393 läst
11 svar
Vilken nätverkskabel för villanätverk
Hej,
Ska dra trådat nätverk i villan. Kommer vilja kunna köra PoE och kabeln kommer dras både inomhus och i fasadens underkant. Tänkte skippa kabelskyddsrör där för att den inte ska synas. Kan måla den för uv-skydd.
Vilken kabelrekommenderas? Är det ”cat6” som gäller eller ska den ha annan märkning?
Ska dra trådat nätverk i villan. Kommer vilja kunna köra PoE och kabeln kommer dras både inomhus och i fasadens underkant. Tänkte skippa kabelskyddsrör där för att den inte ska synas. Kan måla den för uv-skydd.
Vilken kabelrekommenderas? Är det ”cat6” som gäller eller ska den ha annan märkning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 684 inlägg
Cat6 blir bra. Använd enkeltrådig kabel (som är för fast förläggning) och sätt patch-paneler i varje ända. Dubbel kabel eller ”siames” är oftast bara lite dyrare än en enkeltkabel och enklare att dra i rören, så planera för dubbla uttag. Till dessa använder du patch-kablar för att koppla in utrustning. Sätt inte kontaktdonen direkt på kabeln.
Kabelskyddsröret har en viktigare funktion än UV-skydd och det är skadedjur som gillar att knapra på höljet. Överväg skyddsrör eller skapa åtminstone möjlighet att byta ut en avbiten kabel.
Kabelskyddsröret har en viktigare funktion än UV-skydd och det är skadedjur som gillar att knapra på höljet. Överväg skyddsrör eller skapa åtminstone möjlighet att byta ut en avbiten kabel.
Redigerat:
Ok, tack för svar som precis passade min kunskapsnivå som teknikkunnig men inte så intresserad person. Det tycks mig som att siameskabel ändå kostar typ 3000 kr för 100m? Enkel kostar ju en bit under tusingen.
Verkar finnas både CAT6 och CAT6E? spelar det roll?
Vad säger du om CCA visavi enbart koppar?
Verkar finnas både CAT6 och CAT6E? spelar det roll?
Vad säger du om CCA visavi enbart koppar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 684 inlägg
Priserna har kanske förändrats, men siameskabel finns sällan från billighetsladorna. Är det billigare med två enkla så ta dem istället.
CCA:s enda syfte är att vara billigareÄn koppar. För kortare sträckor i en heminstallation kanske det inte spelar någon roll. Resistansen är högre och med det kan följa andra problem. CCA är på pappret inte godkänd för certifierade Ethernet-installationer. Jag skulle själv inte välja CCA.
När du ändå är inne på spåret om förkopprad metall. Det förekommer fusk där man förkopprar vanligt järn till nätverkskabel. Både för fast installation och patch-kablar. En magnet avslöjar fusket.
CCA:s enda syfte är att vara billigareÄn koppar. För kortare sträckor i en heminstallation kanske det inte spelar någon roll. Resistansen är högre och med det kan följa andra problem. CCA är på pappret inte godkänd för certifierade Ethernet-installationer. Jag skulle själv inte välja CCA.
När du ändå är inne på spåret om förkopprad metall. Det förekommer fusk där man förkopprar vanligt järn till nätverkskabel. Både för fast installation och patch-kablar. En magnet avslöjar fusket.
Ja, jag är något bevandrad i elektronisk kommunikation, men inte nätverk och såklart med visst tunnelseende, men jag vet att jordning kan kompliceras hur mycket man vill och mer är inte alltid bättre. Man måste hålla koll på om en eller båda ändar jordas osv.
Sen gissar jag att CAT6A är värstingen och det jag ska satsa på för nån slags framtidssäkring....
Sen gissar jag att CAT6A är värstingen och det jag ska satsa på för nån slags framtidssäkring....
Cat 6.e är inte ens en vedertagen standard. Cat6=Cat6e. Cat6a om du bygger 10 Gbit/s datacenter. Cat6a är lite jobbigare att fixa in i keystone kontakterna. Cat5e är egentligen tillräckligt för de första hem än idag och är enkel att jobba med. Jag skulle välja 6 eller 6e.nimhed skrev:
UTP är omöjligt att göra fel så jag föredrar det över S/FTP. Du kommer förmodligen inte lägga nätverket i samma kabel som starkström ändå och UTP räcker gott i hem och kontor.
Liknande trådar
-
Vilken övervakningskamera lämplig för ett skjul 140m från routern?
Villalarm & Hemautomation -
Vilken kabel, matning till bastuaggregat förbi ett badkar?
El -
Vilken fältstyrkemätare för att hitta elektromagnetiska störningar
Teknik -
Vilken kabel för Corroventa avfuktare?
El -
Vilken isolering för att ersätta torv på vinden?
Isolering