Hej. Kan någon kunnig hjälpa mig att ta reda på om jag har rätt motorskydd till pumpen?

Det är en djupborrad brunn från 2019 där motorskyddet slår till ganska ofta.

Jag skickar med lite bilder. Jag förmodar att motorskyddet är för liten eller svag eller hur man vill kalla det med är ingen expert

Tack för all input
 
  • Motorskydd och pumpkontrollsystem monterade på en tegelvägg i ett pumpskåp med synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vit motorskyddsbrytare från Schneider Electric med tekniska specifikationer för en pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorskyddsbrytare märkt Schneider Electric GV2ME07 monterad på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står på max, men hur är det med tryckströmbrytarens kontakter, är någon kontakt lite bränd så kan MSK lösa. det går inte att se dom invertes, var är skylten som följer med pumpen, vet du det, där står allt vad den drar i amp. Bäst är nog att mäta upp med en tångampermeter på varje fas vid drift. Det är lite marigt med att mäta om inte MSK bryter konstant.
 
J jonaserik skrev:
Det står på max, men hur är det med tryckströmbrytarens kontakter, är någon kontakt lite bränd så kan MSK lösa. det går inte att se dom invertes, var är skylten som följer med pumpen, vet du det, där står allt vad den drar i amp. Bäst är nog att mäta upp med en tångampermeter på varje fas vid drift. Det är lite marigt med att mäta om inte MSK bryter konstant.
Skylten till pumpen sitter på locket till motorskyddet på bilden som jag hat lagt upp i inlägget. Ett klistermärke
 
OK max ström vid max tryck är 2,8 amp. Lite klen det som är där kanske, du kan byta insatsen till 2,5 - 4 amp. och ställa på 2,8 amp, lämpligt då med samma fabrikat och bara byta. men har du möjlighet ayy mäta amperen i drift, så gör det först. Kan även vara det med tryckvaktens kontakter, dom finns på billga varuhusen till bra pris och anslutning på rör är 15 mm som standard.
 
J jonaserik skrev:
OK max ström vid max tryck är 2,8 amp. Lite klen det som är där kanske, du kan byta insatsen till 2,5 - 4 amp. och ställa på 2,8 amp, lämpligt då med samma fabrikat och bara byta. men har du möjlighet ayy mäta amperen i drift, så gör det först. Kan även vara det med tryckvaktens kontakter, dom finns på billga varuhusen till bra pris och anslutning på rör är 15 mm som standard.
OK tack för tipset. Det ska jag kolla imorgon hur kontakterna ser ut. Kan nog låna en sån mätklämma av en kollega. Ska mäta när den är i drift.
 
Av egen erfarenhet så säger jag till 99% att problemet är tryckvakten.
 
C Christopher Persson skrev:
OK tack för tipset. Det ska jag kolla imorgon hur kontakterna ser ut. Kan nog låna en sån mätklämma av en kollega. Ska mäta när den är i drift.
Du kan inte se dom, för dom är inbyggda, så det blir att mäta, som sägs, har alla delar lite år på nacken, så inte fel att byta tryckisen i förbyggande syfte. Se bara till att det är för vatten vid köp och för 3 fas, lätt att ta fel i paket och komma hem med en för luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.