Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej. Kan någon kunnig hjälpa mig att ta reda på om jag har rätt motorskydd till pumpen?
Det är en djupborrad brunn från 2019 där motorskyddet slår till ganska ofta.
Jag skickar med lite bilder. Jag förmodar att motorskyddet är för liten eller svag eller hur man vill kalla det med är ingen expert
Tack för all input
Det är en djupborrad brunn från 2019 där motorskyddet slår till ganska ofta.
Jag skickar med lite bilder. Jag förmodar att motorskyddet är för liten eller svag eller hur man vill kalla det med är ingen expert
Tack för all input
Det står på max, men hur är det med tryckströmbrytarens kontakter, är någon kontakt lite bränd så kan MSK lösa. det går inte att se dom invertes, var är skylten som följer med pumpen, vet du det, där står allt vad den drar i amp. Bäst är nog att mäta upp med en tångampermeter på varje fas vid drift. Det är lite marigt med att mäta om inte MSK bryter konstant.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Skylten till pumpen sitter på locket till motorskyddet på bilden som jag hat lagt upp i inlägget. Ett klistermärkeJ jonaserik skrev:Det står på max, men hur är det med tryckströmbrytarens kontakter, är någon kontakt lite bränd så kan MSK lösa. det går inte att se dom invertes, var är skylten som följer med pumpen, vet du det, där står allt vad den drar i amp. Bäst är nog att mäta upp med en tångampermeter på varje fas vid drift. Det är lite marigt med att mäta om inte MSK bryter konstant.
OK max ström vid max tryck är 2,8 amp. Lite klen det som är där kanske, du kan byta insatsen till 2,5 - 4 amp. och ställa på 2,8 amp, lämpligt då med samma fabrikat och bara byta. men har du möjlighet ayy mäta amperen i drift, så gör det först. Kan även vara det med tryckvaktens kontakter, dom finns på billga varuhusen till bra pris och anslutning på rör är 15 mm som standard.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
OK tack för tipset. Det ska jag kolla imorgon hur kontakterna ser ut. Kan nog låna en sån mätklämma av en kollega. Ska mäta när den är i drift.J jonaserik skrev:OK max ström vid max tryck är 2,8 amp. Lite klen det som är där kanske, du kan byta insatsen till 2,5 - 4 amp. och ställa på 2,8 amp, lämpligt då med samma fabrikat och bara byta. men har du möjlighet ayy mäta amperen i drift, så gör det först. Kan även vara det med tryckvaktens kontakter, dom finns på billga varuhusen till bra pris och anslutning på rör är 15 mm som standard.
Du kan inte se dom, för dom är inbyggda, så det blir att mäta, som sägs, har alla delar lite år på nacken, så inte fel att byta tryckisen i förbyggande syfte. Se bara till att det är för vatten vid köp och för 3 fas, lätt att ta fel i paket och komma hem med en för luftC Christopher Persson skrev: