1 623 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Vilken linoljefärg till furugolv
Jag har målat mycket med både Gysinges och Ottossons och båda har jag använt till golv. Båda fungerar utmärkt men jag använder idag bara Ottossons då den är mycket lättare att stryka ut och ändå täcker bättre. Jag målar helt utan lösningsmedel vilket fungerar bättre med Ottossons än med Gysinges då Gysinges blir väldigt seg att stryka ut om man inte spär den.
Hur länge behöver man vänta mellan strykningarna om det är välventilerat och någorlunda varmt inne? När blir den klibbfri så att man kan gå på den?Sophie skrev:Jag har målat mycket med både Gysinges och Ottossons och båda har jag använt till golv. Båda fungerar utmärkt men jag använder idag bara Ottossons då den är mycket lättare att stryka ut och ändå täcker bättre. Jag målar helt utan lösningsmedel vilket fungerar bättre med Ottossons än med Gysinges då Gysinges blir väldigt seg att stryka ut om man inte spär den.
sista lagret 2-3 dagar, beror på hur tunt du målar och hur mkt trät suger. Välj inte en för ljus grå, målade golv är så enhetliga, till skillnad från trärena, så man märker fläckar lättare. Ett par vänner har ottossons vetegrå på golvet i köket, ser trevligt ut men kanske lite ljust, men de har ekparkett i matrummet intill, så de ville knyta ihop med en gul-grå ton.
Ett vanligt knep för att kunna gå på det är att lämna ett par plankor att gå på, och måla dessa när de andra torkat. Bra om det är ett genomgångsrum som man inte klarar sig utan.
Du har ett mysigt julpyssel framför dig!
Ett vanligt knep för att kunna gå på det är att lämna ett par plankor att gå på, och måla dessa när de andra torkat. Bra om det är ett genomgångsrum som man inte klarar sig utan.
Du har ett mysigt julpyssel framför dig!
Liknande trådar
-
Vilken plåtfärg till garageport?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken reservdel behöver jag till avbrutet stift/pinne till spisvred?
Vitvaror -
Ersätta kabel till luftvärmepump. Vilken?
El -
Vilken tillverkare av linoljefärg är bäst?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken vit nyans linoljefärg till knutar och fönster?
Byggnadsvård