letar efter en avstängingsventil som passar och skulle helst vilja köpa rätt från början, jag har inte tagit isär för att se vilka gängor det är utan försökt mäta utvändigt där så är möjligt. badrummet är byggt 2012 så det är nog gjort efter den standard som gällde vid den tiden. verkar finnas 100 tals rörkopplingar.

behöver 2 sorter tror jag...

typ A byter ut adaptern mellan stor och liten gänga till kulventil
Rördelar med mätmarkeringar för att hitta passande avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typ B ska sitta mellan t-kopplingen och det blanka röret. röret är säkert 12 mm och att jag höll skjutmåttet lite snett pga trångt
Avstängningsventil med påskrivna mätningar, kopplad till ett koppar- och ett stålrör.
Skapa konto

Redigerat:
A) kulventil, 15/10, dubbelkolla vad som står på den mindre muttern, om det står 10 eller eventuellt 12.

B) dubbelmutter 15, kulventil 15/12 (om 12-röret ska kapas).

• Gilla
pepparkakshuset
  • Laddar…
S
Du köper helt enkelt alla de olika varianterna som finns, dvs tre eller fyra olika och sedan lämnar du tillbaka de som inte är rätt.

Demmpa Demmpa skrev:
A) kulventil, 15/10, dubbelkolla vad som står på den mindre muttern, om det står 10 eller eventuellt 12.

B) dubbelmutter 15, kulventil 15/12 (om 12-röret ska kapas).
ja, det är 12 på den mindre.

ang b, finns det inte med yttergänga och innergänga 15 ?

S Sernando skrev:
Du köper helt enkelt alla de olika varianterna som finns, dvs tre eller fyra olika och sedan lämnar du tillbaka de som inte är rätt.
jag skiter tyvärr inte pengar direkt, 600 spänn för 3 ventiler räcker gott, behöver inte multipliceras med 4 😮

Bästa svaret

P pepparkakshuset skrev:
ja, det är 12 på den mindre.

ang b, finns det inte med yttergänga och innergänga 15 ?
Då är det en 15/12 kulventil på övre.

När det gäller klämringskopplingar och man vill ha två enheter mot varandra så är det dubbelmutter som gäller.
Eller så kapar du 12-röret en bit ner och sätter en 12-kulventil.

Det finns även trevägsventil som man ersätter befintliga T-kopplingen med.

• Gilla
pepparkakshuset
  • Laddar…
Blev ungefär som demmpa sa, fast inner15/12 neråt🥸 Rörinstallation med vinklade kopplingar och avstängningsventiler monterade på en vägg.
Skapa konto
...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.