Hejsan,

Jag är i färd med att flytta en radiator och ser fram emot att få kröka rör men behöver lite hjälp att hitta rätt kopplingar!

Övriga radiatorer är anslutna med den här varianten (stålrör med 20-gänga) så jag tänkte bygga likadant men med vanliga 15mm kopparrör.
Radiator med ansluten vitmålad stålrörskoppling och termostatventil mot prickig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har köpt den här korta vinkeln för returen https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-vinkelanslutning-m26x15r/
men jag kan fasen inte lista ut vad jag ska ha mellan den (M26 mutter och "kona" eller vad man ska kalla det) och röret. Några idéer?

Den andra frågan är vad den här klämkopplingen kallas, alltså den som sitter mellan ventilhuset och röret. Ser ju elegant ut tycker jag.
Kopparledning ansluten till radiator med vit termostat och metallklämkoppling mot vägg.
Skapa konto

Jag har köpt det här ventilhuset https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-15r/ och det sägs ju att man inte ska blanda delar från olika tillverkare.
Tacksam för hjälp!

Bästa svaret

På radiatorn monterar man nippel med mutter (eller vinkeln du köpt) som ansluts mot returventil (rak eller vinkel) eller mot termostatventilen.

Nippeln & returventilen/termostatventilen måste vara i samma dimension, tex M22 (R10).

Det är inga problem att blanda MMA & Danfoss gällande nippel&mutter kontra termostat-/returventil.

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Nu är det klart så här kommer några bilder. Den gamla radiatorn flyttades från ovanvåningen, målades och sitter nu i köket:
Vit radiator med termostat, böjda rör, svartvit rutigt golv, en vit vägg.
Skapa konto

Så här ser det ut i källaren, tyvärr kom jag ut i väggen så jah fick bila upp lite där. I "framtiden" ska jag väl snygga till det med lite puts eller nåt. Som tur var fanns det en oanvänd T-koppling i stammen att koppla in sig på. Det gick faktiskt bra med "hot swap" utan att tömma systemet, max några deciliter rann ut.
Kopparledningar, ventil, murbruksskador och fukt i ett hörn av ett rum. Behov av reparation synlig.
Skapa konto

Kopparrör och ventiler på vit vägg och tak, genomföringar med isolering, installation inomhus, lutande perspektiv.
Skapa konto

Bilden visar en vit röranslutning med korrosion kopplad till nya kopparledningar mot en vägg.
Skapa konto

Tack och bock för hjälpen tidigare (y)

• Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.