Johan_A_M
Ska börja lägga tak nästa vecka och tänkte skaffa en klinga till att kapa pannorna. Det rör sig om Vittinge, alltså tegelpannor och inte betong, och slipen är en Bosch 12-125 CIE. Köper helst en riktigt bra, det blir inga summor sett på det hela. Tips? Boschs Best for Stone?

• Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Alla snitt blir bättre om man går upp med diameter på klingan.

Går bra med vilken diamantklinga som helst.

karlmb skrev:
Går bra med vilken diamantklinga som helst.
Utom dessa för metall.

Det går alldeles utmärkt med en 115 mm diamantklinga. Men det dammar rejält!

Johan_A_M
Atom skrev:
Alla snitt blir bättre om man går upp med diameter på klingan.
Aha, så ursäkta min amatörkunskap men jag trodde att slipen hade en fixt diameter på klingan som "hör till". Att min 12-125 tex bara tog 125or, att deras 9-115 bara tog 115mm etc?

Johan_A_M
Gunnar_ A skrev:
Det går alldeles utmärkt med en 115 mm diamantklinga. Men det dammar rejält!
Jag får tacka för äran av att ditt första inlägg på BH var att svara mig :) Och välkommen hit!

M
Johan_A_M skrev:
Aha, så ursäkta min amatörkunskap men jag trodde att slipen hade en fixt diameter på klingan som "hör till". Att min 12-125 tex bara tog 125or, att deras 9-115 bara tog 115mm etc?
Ja det stämmer. Atom menar nog att snitten blir bättre med både större klinga och därtill större maskin, vilket jag håller med om. Takpannor kapar jag med 230mm vinkelslip och diamantklinga.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Johan_A_M
MaxPax skrev:
Ja det stämmer. Atom menar nog att snitten blir bättre med både större klinga och därtill större maskin, vilket jag håller med om. Takpannor kapar jag med 230mm vinkelslip och diamantklinga.
Ok, tack för klargörande! Jag blev så skraj bara jag tittade på de större sliparna att jag inte ens reflekterade över att köpa en sån, haha!

MaxPax skrev:
Exakt!

Johan_A_M
Atom skrev:
[länk]
Tack för tipset!

Johan_A_M skrev:
Rätt och fel. Du kan använda mindre klingor. I din maskin kan du använda både 125 som 110 mm.

Edit. Den 4 gånger så dyr klinga (som jag länkade till) kommer inte skära dina takpannor 4 gånger fortare ;)

Redigerat:
Johan_A_M
Just det, det borde ju funka såklart så länge som det är samma skivhålsdiameter? Vad är fördelen med de mindre klingorna?

Fördelen? Man kommer närmare och kan använda lättare maskiner. Men allt är relativ. Tyngre maskin sitter stabilare i handen. Ger bättre snitt. Men tröttar handen mer. Det märker man efter några dagar om man använder maskinen ofta. Och är inte van...

Edit. Jag har både skit som bättre maskin i stor och liten format. Konstig nog använder den minsta (125) och billigaste oftast. Eftersom jag använder dessa inte ofta, kör jag med Biltema klingor. Alla rostar lika mycket om dessa inte används.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.