FreddaP skrev:
Tagga ner :D
Jag har provat i princip alla sågar och kan säga med handen på hjärtat att Kapexen passar mig bäst. Har hållt på med listning i flera år och den är i en egen klass.
Men som sagt, ska du bara kapa 45x45-145 så duger många andra märken.
Vilket inte är på något sätt motsäger det jag skrev. "Jag vill dock säga att för många kan är det värt att betala för just dessa saker ". Det är definitivt så att det dyraste (kapex i detta fall) är det bästa köpet för några användare. Troligen gjorde du också ett noga övervägt val innan du köpte din Kapex, där du vägde fördelar mot merkostnad. Kan tänka mig att du jämförde med Bosch's blåa 12:a men tyckte den var för oprecis när det gällde finliret (En ren gissning från min sida)?
Jag skulle nog drista mig till att säga att om jag ska kapa 45*45-145 så inte bara duger andra märken utan de ger ett identiskt resultat.
 
Matte_Nörden skrev:
Vilket inte är på något sätt motsäger det jag skrev. "Jag vill dock säga att för många kan är det värt att betala för just dessa saker ". Det är definitivt så att det dyraste (kapex i detta fall) är det bästa köpet för några användare. Troligen gjorde du också ett noga övervägt val innan du köpte din Kapex, där du vägde fördelar mot merkostnad. Kan tänka mig att du jämförde med Bosch's blåa 12:a men tyckte den var för oprecis när det gällde finliret (En ren gissning från min sida)?
Jag skulle nog drista mig till att säga att om jag ska kapa 45*45-145 så inte bara duger andra märken utan de ger ett identiskt resultat.
Jag övervägde aldrig då jag visste vad jag var ute efter. Vi användare har olika krav och köper utefter det.
Självklart är inte dyrast alltid bäst, men när det kommer till verktyg så är det lite som så att man får vad man betalar för. Annars skulle alla hantverkare använda Ryobi.
 
FreddaP skrev:
Jag övervägde aldrig då jag visste vad jag var ute efter. Vi användare har olika krav och köper utefter det.
Självklart är inte dyrast alltid bäst, men när det kommer till verktyg så är det lite som så att man får vad man betalar för. Annars skulle alla hantverkare använda Ryobi.
Dock finns det ju en hel del i spannet mellan Ryobi/Black&Decker och Festool. :)
 
FredrikR skrev:
Dock finns det ju en hel del i spannet mellan Ryobi/Black&Decker och Festool. :)
Absolut.
Men än en gång, allt handlar om i vilket syfte du ska använda verktygen till.
 
FreddaP skrev:
Jag övervägde aldrig då jag visste vad jag var ute efter. Vi användare har olika krav och köper utefter det.
Självklart är inte dyrast alltid bäst, men när det kommer till verktyg så är det lite som så att man får vad man betalar för. Annars skulle alla hantverkare använda Ryobi.
Så är det väl med allt? man får vad man betalar för.

Men det är ju rätt så väsentlig skillnad om man använder sitt verktyg flera gånger i veckan och sedan tar man betalt för det arbete man utfört eller om man ska göra något mindre bygge hemma och sedan använda den någon gång om året till ett mindre projekt.
 
Jovial skrev:
Så är det väl med allt? man får vad man betalar för.

Men det är ju rätt så väsentlig skillnad om man använder sitt verktyg flera gånger i veckan och sedan tar man betalt för det arbete man utfört eller om man ska göra något mindre bygge hemma och sedan använda den någon gång om året till ett mindre projekt.
Sen är det kanske skillnad med vems pengar man betalar med. Egna skattade pengar, egna företagets pengar så man får lyfta momsen och sen ändå fakturerar för det, eller en arbetsgivare som betalar...

Som privatperson som arbetar med annat och som tycker verktyg e kul var gcm 8sjl bästa kapsågen. Härlig att jobba med och lagom "för dyr" till vad man använder den till. Hade jag betalt 10000 för en kapsåg hade jag nog mått illa när jag såga :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av DeWalt DWS778?

Fundera på att köpa en sådan med tillhörande bord från DeWalt DE 7023 . Bra köp för 5 700 kr?
 
Någon som känner till och har någon erfarenhet av Lunas nya kap & gearsåg BMS 250 för 2.500:-?
Känns rubust och kan vinklas åt båda hållen.
Det som känns billigt är vinkelgraderingen och jacken för fasta värden.
Tacksam för åsikter!
 
Hej på er, jag vill slå ett slag för Stanley Fatmax FME720 som finns på Clas i sjön. Har själv en sån som jag köpte för tre? (Kanske 2) år sedan som för mig har funkat ypperligt. Är inget proffs men den har varit med när jag byggde mitt garage på 63m2 och min altan på 115m2 och har fungerat klanderfritt. Den har ingen mjukstart men väl en laser! Känns som en rejäl såg som tar stora dimensioner utan problem även när man gerar! Att skriva om Stanley i detta forum som oftast avhandlar bosch dewalt och festool är kanske som rysk roulette men jag tar risken! 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.