Hallo alla goa hemma byggare mfl!

Jag ska handla ny ger-/ kapsåg inför mitt stundande husbygge, då min gamla såg ej längre är med mig...

Huset kommer leveraras stomrest, så sågen kommer att börja jobba invändigt med listverk, golv,tak osv.
Carport med förråd, uteplats i form av trädäck i nivåer och ett staket runt tomten är det som skall göras utvändigt.

Sedan är det lite små projekt som är inplanerat tex lekstuga och hundgård.

Eftersom det inte är gratis att bygga hus så får man försöka hålla kostnaderna nere där det går, därav min beslutsångest.

Valet står mellan:

Bosch GCM 10S ca: 5400 kronor + sågbord 2600 kronor = 8000 kronor

Ryobi EMS 2026 SCL ca: 2700 kronor + sågbord 1400 kronor = 4100 kronor

Ryobi EMS 2431 SCL ca: 3600 kronor + sågbord 1400 kronor = 5000 kronor

Tankar ideer eller om någon av er har erfarenhet av ovanstående sågar så tar jag tacksamt emot det.

Vad vet ni om Ryobi sågarna?
Jag vet, Boschen är grym....
 
Jag har inte använt någon av dom, men rent spontant så känner jag att om du ändå är uppe i dom priserna så gå hela vägen och köp boschen.
Om du av någon anledning behöver sälja sågen sedan så får du ju ut mer för boschen också.
Den verkar ju ha gott rykte. :)
 
Hej,

Jag köpte Bosch GCM8s hos duab ink ett grymt bra stativ (GTA3700) för 5000 kr. Erbjudandet finns kvar. Vad jag sett av stativen till Ryobi på Bauhaus så verkar de inte alls lika gedigna som Bosch stativ. (Nu vet jag iofs inte om det är samma som du kollat på förstås)

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282

Fast skulle jag köpa idag tror jag nog att jag skulle välja GCM10 SD som går att vinkla både åt höger och vänster vid gerning. Verkar smidigt tycker jag, vet dock inte vad mer erfarna ger-sågare anser om 8:an kontra 10:an

/Mattias
 
Redigerat:
Även jag har sett att många nu kör GCM8S med GTA3700 stativet för drygt 4000+moms. Ett mkt bra pris i mitt tycke - Kampanj från Bosch så det lär finnas hos de flesta med lite vettigt utbud.
 
Eller Metabos KGS216 eller 254. Mycket för pengarna.
 
God afton gott folk!

Jag har sneglat lite på Bosch GCM 8S, men är lite orolig för att kaphöjden 60 mm kanske är i minsta laget.
Den har ju bra kapbredd på 270 mm, och bra geringsvinklar på upp emot 58 grader! Verkar vara en smidig såg till ett bra pris.
Sågborden jag tittat på är GTA3700 till Boschen samt Ryobi´s sågbord till EMS-modellerna.
 
Jag skulle rekomendera att köpa en GCM 10 SD som Mattias sade.

Det underlättar väldigt mycket att kunna vinkla både till höger och vänster när man ska kapa lister etc,
Jag köpte själv en sådan för ett par år sedan, och har inte ångrat pengarna en sekund, däremot snålade jag
in och köpte ett billigare stativ eftersom sågen står stationerad i garaget och inte flyttas speciellt ofta.

En fördel med GCM 10 sågarna är att Biltema har klingor för 179:- som funkar finfint och som man inte börjar gråta
över ifall man skulle råka såga i en spik.
 
Metabo KGS 216 räcker långt, oerhört mycket kvalitet för pengarna. Ryobin har mycket plastigare detaljer överlag även om den vid första anblick ser ok ut.

Har byggt ett helt hus med KGS216...inte känt behov av större klinga ens när jag kapar 220-reglar...och sen har jag ett no-name-stativ för sådär 400 spänn som funkat kanon. Något som är minst lika viktigt som att det är stabilt är att det är flyttbart, du lär släpa runt det hela när du bygger, för rätt som det är så är det i vägen någonstans..eller du vill inte ha sågspån som yr runt precis där du är just då etc...

Lägg hellre lite extra pengar på ett eller två rullbockar, det behöver du om du ska kapa lite längre grejer som lister eller liknande. Stativen förslår inte långt där...
 
Jag åkte runt och kände på massor av gersågar innan jag köpte min GCM8S. Få maskiner slår blå bosch. Jag har efter 1,5 år inte ens bytt klinga trots tusentals kapningar. Sågat 45*220, parkett och laminatgolv, lister mm med samma klinga och utan minsta problem. Utan tvekan min bästa maskin.
 
Specarna är inte riktigt hundra förresten. Både GCM8s och KGS216 går enligt medlemmar på forumet att kapa 45mm i 45 grader fast det står att det bara går med 42mm. Jag har dock ingen av dessa själv så jag kan inte gå ed på att det stämmer.
 
Om man väljer 8:an så köp GCM 8 SJ som har mjukstart.
 
GCM 8S(J) tar iaf en 45x70mm på högkant.
Ska du handla en GCM10 kolla va du får ge för en 10SD då ja tolkar ditt första inlägg som det är en 10S du har tittat på.
SD är en nyare modell som bla kan dubbel-luta (lutas åt både höger och vänster).
 
Tackar för alla funderingar och svar!
Var runt på flera olika ställen idag för att klämma och känna lite.
Fick ett pris hos Beijer på GCM 8S samt det nya sågbordet GTA 3800 på 6119 kronor inkl. moms ( 4895:- utan moms ).
Fasen, den känns riktigt fin att klämma på...

Var finns bästa priset på ovanstående kombination?

Fortsätt komma med tips och tankar, jag lyssnar tacksamt!
 
1399 skrev:
Tackar för alla funderingar och svar!
Var runt på flera olika ställen idag för att klämma och känna lite.
Fick ett pris hos Beijer på GCM 8S samt det nya sågbordet GTA 3800 på 6119 kronor inkl. moms ( 4895:- utan moms ).
Fasen, den känns riktigt fin att klämma på...

Var finns bästa priset på ovanstående kombination?

Fortsätt komma med tips och tankar, jag lyssnar tacksamt!
4995:- ink moms. :)
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282

GCM 8SJ + GTA3800.
5595:-
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=874
 
Det var som Sat-n! Nu börjar det bli riktigt intressant!!

4995:- och 5595:- inkl moms känns ju som ett fyndpris för dessa kombinationer!

Ska genast in och läsa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.