Jag renoverar ett gammalt badrum och tänkte sätta in en Pax-fläkt i det befintliga ventilationsröret. Problemet är att det inte finns någon el där. Tanken är att stjäla el från ett uttag i tvättstugan på andra sidan väggen och genom infräst rör i väggen fram till ventilationskanalen. Fläkten är dubbelisolerad och behöver alltså bara fas och nolla.

Kabeln kommer alltså att gå utanpåliggande i tvättstugan, i flexrör till ventilationskanalen och fritt sista decimetern i den gamla ventilationskanalen.

Ska jag dra en stor bänglig EKLK 3x1,5mm hela vägen? Verkar galet med tanke på att fläkten drar 6W och jorden blir oanvänd. Eller ska jag använda EKLK, skala den på mittenbiten som går i rör och dra bort jordledaren? Det blir bökigt att dra den igenom en 16mm-slang. FK går inte eftersom den ska gå oskyddad både i ventilationen och i tvättstugan.

Helst skulle jag vilja dra en lampsladd (SKX 2x0,75) hela vägen eller FK med krymplslang, men det får man ju inte. Finns det någon tunn smidig kabel till sånt här?

Du kan använda t.ex EXQ som finns hos Clas, den är tunn och smidig. Även EKK bör fungera bra.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Du ska väl inte lägga kabeln fritt i den kanalen du ska använda? För övrigt håller jag med Bo, EXQ är nog mest lämplig i detta fallet. Sen att både PAX och Fresh Intellivents plintar är små och besvärliga att använda till enkelledare på 1,5 mm² är en annan sak.

Müssli skrev:
Du ska väl inte lägga kabeln fritt i den kanalen du ska använda? För övrigt håller jag med Bo, EXQ är nog mest lämplig i detta fallet. Sen att både PAX och Fresh Intellivents plintar är små och besvärliga att använda till enkelledare på 1,5 mm² är en annan sak.
Nej, den gamla ventkanalen är en rå historia i knölig betong. Tanken är att sätta i ett nytt fint plaströr och dra kabeln mellan betongen och plaströret.

Jo, en 3x1,5 mm²-EKK lär inte överbelastas direkt med 6 W belastning, men tydligen måste det vara enkelledare på 1,5 mm² vid fast installation. Varför kan man inte använda en kabel med FK eller RK i trådarna så att den blir lättare att böja och trä i ett flexrör?

Visst kan man det, om tillverkaren säger det är ok. Det finns kablar med båda. T.ex. Aceflex som är väldigt mjuk och smidig och får användas till det mesta. Det kostar lite mer och EK går lite fortare att koppla med.

Är det över huvud taget godkänt att dra kabel i en ventilationskanal. Tidigare var det i alla fall inte ett godkänt förläggningssätt. Är det en kanal som inte längre används för ventilation är det naturligtvis en helt annan sak.

elmont skrev:
Är det över huvud taget godkänt att dra kabel i en ventilationskanal. Tidigare var det i alla fall inte ett godkänt förläggningssätt. Är det en kanal som inte längre används för ventilation är det naturligtvis en helt annan sak.
Nja, tanken är alltså att sätta ett 100 mm plaströr i den gamla betongkanalen. Kabeln är tänkt att läggas mellan betongen och plaströret. Där ligger den skyddad mot slitage, UV-ljus och möss. Det borde inte vara någon skillnad mot att borra ett nytt hål och dra igenom kabeln där.

Då ligger inte kabeln i ventilationskanalen längre. Då är det en vanlig rörförläggningen i betong. Men som vanligt måste man beakta risken för kondens när man passerar klimatskalet.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.