Har ett proppskåp i poolhuset med jordfelsbrytare men behöver ha 3-fas där nu för att jag ska koppla på ett spa bad. Vad behöver jag för ny kabel mellan proppskåpen? Har ingen möjlighet att få tag på elektrikern nu och tänkte beställa alla grejer i kväll.
Tacksam för svar från någon som vet
(Ska kopplas in av en behörig elektriker som är på semester nu och jag glömde fråga vilken kabel jag skulle ha)
Björn
Tacksam för svar från någon som vet
(Ska kopplas in av en behörig elektriker som är på semester nu och jag glömde fråga vilken kabel jag skulle ha)
Björn
Det finns inte ett entydigt svar på den frågan. Det finns några vanliga scenarion.
Om den skall vara avsäkrad i matande central så bestämmer de säkringarna tillsammans med avståndet vad du behöver för kabel. Det hamnar ganska ofta på 16A avsäkring och 2,5 mm² ledararea. Då behöver du en 5g2,5 mm² kabel. Är det en lång sträcka kan det dock hända att det inte räcker.
Om den inte skall vara avsäkrad i matande ände så är det hur stora huvudsäkringar du maximalt kan ha som bestämmer ledararean. Detta är vanligtvis 25A och då räcker det oftast med 6 mm²
Om den skall vara avsäkrad i matande central så bestämmer de säkringarna tillsammans med avståndet vad du behöver för kabel. Det hamnar ganska ofta på 16A avsäkring och 2,5 mm² ledararea. Då behöver du en 5g2,5 mm² kabel. Är det en lång sträcka kan det dock hända att det inte räcker.
Om den inte skall vara avsäkrad i matande ände så är det hur stora huvudsäkringar du maximalt kan ha som bestämmer ledararean. Detta är vanligtvis 25A och då räcker det oftast med 6 mm²
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
All ledningsdimensionering utgår ifrån hur mycket ström/effekt man vill ha. Det går inte att välja kabel utan att veta önskad belastning. Sedan tillkommer faktorer som kabellängd, förimpedans i matningspunkten, maximalt spänningsfall. För att få en fingervisning så brukar 5G6 mm² räcka i bostäder, men det beror mycket på belastningen också om det finns stora enfasiga belastningar. Jag tror inte spabad brukar vara trefasiga utan de belastar en eller två faser högre än den tredje.
A Avemo skrev:Det finns inte ett entydigt svar på den frågan. Det finns några vanliga scenarion.
Spa badet behöver 16A säkring och avståndet är ca 16m mellan skåpen om det hjälper. Är inte så haj på detta med el
SPA brukar vara 1 fas och då är det 16 amp och 2,5 mm2 som gäller från central, i bland går det att koppla dom 2 fasigt, fortfarande så är det 2,5 mm2 som gäller. Mellan centralerna går det att ha 5X2,5 mm2 om det inte finns andra förbrukare Ex VVB eller liknande. Om det finns så är minimum 5X4 mm2 ( men den är dyrare än 6 mm2,) så lämplig kabel är 5X6 mm2 mellan centralerna
J jonaserik skrev:SPA brukar vara 1 fas och då är det 16 amp och 2,5 mm2 som gäller från central, i bland går det att koppla dom 2 fasigt, fortfarande så är det 2,5 mm2 som gäller. Mellan centralerna går det att ha 5X2,5 mm2 om det inte finns andra förbrukare Ex VVB eller liknande. Om det finns så är minimum 5X4 mm2 ( men den är dyrare än 6 mm2,) så lämplig kabel är 5X6 mm2 mellan centralerna
Detta är 3-fas. Är det rätt kabel som jag behöver
nimhed skrev:
Hej
Har ett proppskåp i poolhuset men är bara 2,5 kabel ut där då den bara driver pump och några lampor
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det här tillför ju inget i den här tråden, jag har i en annan tråd skrivit att det är dumsnålt att lägga något annat än 5x6 mm2. Den här tråden bevisar ju detta.......
Protte
Protte
Vet inte riktigt då det inte är jag som gjort inkopplingen. Vet bara att den var för klen
Det är rätt kabel.
Angående lasten så vågar jag sätta pengar på att värmaren är enfas. Och således kommer två faser belastas mer än den tredje som förmodligen bara är för belysning och eventuella högtalare. Hade värmaren kopplats flerfasigt så hade 3x10A räckt.
Något att tänka på när du kopplar in badkaret. Så att lasterna fördelas jämnt.
Angående lasten så vågar jag sätta pengar på att värmaren är enfas. Och således kommer två faser belastas mer än den tredje som förmodligen bara är för belysning och eventuella högtalare. Hade värmaren kopplats flerfasigt så hade 3x10A räckt.
Något att tänka på när du kopplar in badkaret. Så att lasterna fördelas jämnt.