Hej, har problem att välja kabel :blushing:

Jag har lagt ett rör från husets central till garaget.
Huset har 25A så jag ska säkra garaget med samma.
Det ska vara 3fas 400V i garaget.

Är en av dessa rätt val? eller finns det ett bättre alternativ?
N1XV 5G6
EKKJ 4x6/6mm2

Vad har ni?
 
Båda två är helt Ok. Välj den som är billigast. Kolla också på ACEFLEX om den är billigare.
EKKJ är nog den vanligaste kabeln som ligger i marken idag, men N1XV är kanske den vanligaste som läggs ned idag.
 
tack, priset verkar vara nästan samma...
Vad är egentligen skillnaden på dessa två?
 
EKKJ har en jobbig kopparfläta runt kabeln som skyddar mot mekanisk åverkan och funkar som skyddsjord medans N1XV har en grön/gul ledare istället och inget skydd mot mekanisk åverkan. Sedan är det PEX-isolering i N1XV, om jag inte minns helt galet.

Lägg N1XV säger jag, har för mig att den ska vara några öre billigare också.

//Patrik
 
N1XV upplever jag jobbigare att lägga i sträng kyla
 
Rikard Ågren skrev:
N1XV upplever jag jobbigare att lägga i sträng kyla
Ingen kabel är väl kul att lägga i sträng kyla. :rolleyes: Speciellt i ditt område, där är det väl 37 minus om dagarna..? ;) När vi har 20 minus, då är det sommar jämfört med er "där uppe".

Patrik
 
Tack, då kör jag troligen på n1xv.

Någon som har tips på vem som har bra pris på dessa?
 
om den ska läggas i mark måste den inte ha en fläta runt då ifall någon sätter spaden i den? är ju inte kul och sätta spaden mellan två faser :p
 
Förr lär en skärmad kabel ha krävts, men kabeltillverkarna har lyckats lätta på det kravet. EKKJ är alltså en bättre kabel ur skyddssynvinkel. Det lär har inträffat penetreringsolyckor med kabel av typen N1XV. Dock är N1XV med sin PEX-mantel bättre skyddat mot väta än EKKJ då PVC tar in vatten.
 
Har hört sägas att nu för tiden måste det vara minst 10mm2 om man ska mata central med 4-Ledare........
Kan någon bekräfta det ?????
 
PEN ledaren måste vara 10mm2 i det fallet (under förutsättning då att avsäkringen avser en "normalvilla")
 
Om kabeln ska innehålla en PEN-ledare (kombinerad jord och nolla) så ska denna ha en area på minst 10mm2
 
A
Men ingen av TS kabelval är väl totalt 4 ledare?
N1XV 5G6 => 5 ledare
EKKJ 4x6/6mm2 => 4 ledare + jordfläta
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Men ingen av TS kabelval är väl totalt 4 ledare?
N1XV 5G6 => 5 ledare
EKKJ 4x6/6mm2 => 4 ledare + jordfläta
Exakt. :)
Så båda är som tidigare sagt helt OK.
Och kopplas givetvis som 5-ledarsystem då (TN-S). med separerad nolla och jord.

Själv skulle jag valt N1XV alla dagar i veckan, då den är så otroligt mycket roligare att arbeta med på flera sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.