Jag har en byggbod omgjord till permanent stuga på tomten. Det är en 3-fas kabel med 2 handskar i var ände nu. Nu är kabeln skadad på 2 ställen å den blir för kort för att kapa av. Så jag undrar om ny EKKL funkar? behöver 50m å denna finns på biltema som 50m. Annars säljs 25m men de blir för kort. Finns det annan bättre kabel? Har redan grävt I backen å kabeln ska delvis ligga bredvid dräneringsslang. Det är egen elcentral i stugan och inne i stugan 220v. Golvvärme finns. Sedan undrar jag, önskar ha 2 st gatlyktor 220v utanför. Har sånna från Jula 2.30 cm höga. Kan man be elektriker dra 220v kabeln från stugans el, som läggs i rör i jorden eller måste det vara en särskild kabel i jorden i rör till det från boningshuset? Har 20 amp i proppskåpet där elen kommer ifrån. självklart ska elektriker koppla men jag tänkte om jag kunde köpa materialet själv då elektriker som tidigare var här tog ut 100% mer på materialet än vad det kostade i vanliga fall. (elektriker har gjort om all el inomhus och materialet kostade skjortan) okunnig å tacksam om jag får råd om vilka kablar som är godkända som jag som privatperson kan få tag i. Mvh Helene

Skall du göra det riktigt så lägger du en gul 50 mm slang med slät insida och i den drar du i antingen N1XV 5G2,5 mm2 den måste säkras med Max 16A. C:a 40kr/ m
Eller bättre 5G6 mm2. 83kr/ m, där räcker huvudsäkring till.
Samtidigt drar du ett VP-rör med nätverkskabel i samma rör

• Gilla
Helene Jarno
  • Laddar…
hej.
vad menas med att den måste säkras med 16A? du menar att stugan ska ha en egen säkring? nätverkskabel , är det en vanlig 220v som jag lägger i den gula?

Vad skall du använda stugan till?

Skrivningen om säkring.

Om du väljer en 2,5 kvmm kabel så skall den tumregelmässigt skyddas av en 16A säkring (eller 3 säkringar för trefas). Normalt lägger man 6 kvmm kabel till en central, det ger mer flexibilitet att öka säkringen senare.

Nu skrev jag tumregel. Skall du ha 50m kabel så är det inte säkert att tumregeln duger. Din elektriker bör räkna på vilken dimension som behövs.

Med lång kabel så får man två faktorer, dels funktion. Det blir spänningsfall i kabeln så att apparater i stugan inte får full drivspänning. Men också att resistansen i den långa kabeln gör att om det uppstår kortslutning i en apparat i stugan, så blir kortslutningsströmmen för låg för att säkringen skall uppfatta det som en kortslutning. Vid kortslutning måste en säkring lösa ut inom 0,4s (har jag för mig). Uppfattas det bara som en stor ström, så kan det ta sekunder eller tom. minuter innan säkringen löser ut.

Och om det är kortslutning i en apparat som någon håller i så kan höljet bli spänningsförande med ca 115V tills säkringen löser ut. Vilket då är livsfarligt, om det tar sekunder eller mer.

Kortslutningsströmmen begränsas av ledningarna ända ifrån elnätets matning (alltså en tranformatorstation som kan ligga flera km ifrån dig), och ut till din apparat som det är fel på. Om du då har ett "svagt" nät, långt till transformatorn, så ger det mindre marginal för klena långa ledningar inom din fastighet. Det är detta elektrikern kan behöva räkna på, om du skall ha 50m ledning.

Med "bra matning" blir en kortslutningsström typ 1000A. Med en "tveksam matning" blir det kanske 150 - 200A.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad skall du använda stugan till?
den har varit permanent boende till min grabb tidigare

byggboden var även hos tidigare ägare permanent boende hos deras dotter. det är egen elcentral med snabbsäkringar även i byggboden. in 3-fas som i själva byggboden är 220v i uttagen inne i stugan. + golvvärme.

H hempularen skrev:
Skrivningen om säkring.

Om du väljer en 2,5 kvmm kabel så skall den tumregelmässigt skyddas av en 16A säkring (eller 3 säkringar för trefas). Normalt lägger man 6 kvmm kabel till en central, det ger mer flexibilitet att öka säkringen senare.

Nu skrev jag tumregel. Skall du ha 50m kabel så är det inte säkert att tumregeln duger. Din elektriker bör räkna på vilken dimension som behövs.

Med lång kabel så får man två faktorer, dels funktion. Det blir spänningsfall i kabeln så att apparater i stugan inte får full drivspänning. Men också att resistansen i den långa kabeln gör att om det uppstår kortslutning i en apparat i stugan, så blir kortslutningsströmmen för låg för att säkringen skall uppfatta det som en kortslutning. Vid kortslutning måste en säkring lösa ut inom 0,4s (har jag för mig). Uppfattas det bara som en stor ström, så kan det ta sekunder eller tom. minuter innan säkringen löser ut.

Och om det är kortslutning i en apparat som någon håller i så kan höljet bli spänningsförande med ca 115V tills säkringen löser ut. Vilket då är livsfarligt, om det tar sekunder eller mer.

Kortslutningsströmmen begränsas av ledningarna ända ifrån elnätets matning (alltså en tranformatorstation som kan ligga flera km ifrån dig), och ut till din apparat som det är fel på. Om du då har ett "svagt" nät, långt till transformatorn, så ger det mindre marginal för klena långa ledningar inom din fastighet. Det är detta elektrikern kan behöva räkna på, om du skall ha 50m ledning.

Med "bra matning" blir en kortslutningsström typ 1000A. Med en "tveksam matning" blir det kanske 150 - 200A.
Nu är jag inte elektriker.
Men en sak vet jag. Det är ingen "raketvetenskap" att bestämma kabel för ändamålet. Jag är helt säker på att, i det närmaste, ingen elektriker tagit fram miniräknaren/datorn för att räkna ut erfordelig kabel.
Det finns många på detta forum som kan ge TS ett tydligt svar.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Räkna på kabelareor är normalt inget som en elektriker gör utan det brukar arbetsledningen sköta. Däremot samlar dom allra flesta på sig en rätt stor "kunskapsbank" av erfarenhet och brukar vara rätt bra på att uppskatta vad som borde gälla i dom olika fallen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Helene Jarno Helene Jarno skrev:
vad menas med att den måste säkras med 16A
Alla ledningar skall föregås av en säkring som skyddar dem ifrån att bli överbelastade. En ledning har ett inbyggt motstånd som gör att en del av den ström som passerar genom ledningen omvandlas till värme. Motståndet beror på ledningens material och dess längd. Förutom överlast skall säkringen även skydda mot kortslutning och dimensioneras så att den då löser ut tillräckligt snabbt. Där är det framför allt det spänningsfall som ledningens motstånd orsaker som problemet.

En kopparledning med ledningsdiameter 2,5 kvadratmillimeter får enligt de tumregler som finns normalt sett belastas med maximalt 16A (ampere). Det gäller dock bara för lagom långa kablar och när vi börjar prata längre sträckor gäller inte tumreglerna. Då måste det räknas på det speciella fallet.

Precis som många redan påpekat saknar majoriteten av landets elektriker kompetens att själva räkna. Istället används datorprogram, tumregler eller så får de förlita sig på en auktoriserad elinstallatör eller en ingenjör. Därmed är den vanligaste ryggmärgsreflexen hos elektriker är att dra till med 5G6, det vill säga en femledarkabel i dimension 6 kvadratmillimeter. Den är enligt tumreglerna godkänd för 25A inom rimliga längder. Det är även den dimension som nästan alla villainstallationer är dimensionerad för, vilket innebär att kabeln kan anslutas direkt till huvudsäkringarna utan extra avsäkring.

Redigerat:
  • Gilla
Helene Jarno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.