Hej!

Ställer frågan här då elektrikern verkade osäker på vad som gällde.

Jag ska dra en kabel till ett bastuaggregat, 3 fas, 6kw i ett hus byggt 1955.

Jag har rör i väggen som går från säkringscentralen till ett rörutlopp i duach/badrummet som bastun ligger i.

Får man gå med en kabel hela vägen till centralen från bastuaggregatet? Vilken slags kabel isåfall?
Måste det vara nån värmeklassad kabel, känns som att det är olika bud om man läser här i forumet o när man frågar en elektriker.

Eller måste man sätta en dosa och en arbetsbrytare utanför bastun?

I det rummet där kabeln kommer ut i kommer kabeln gå in under/bakom ett badkar och gå in i bastun genom väggen under aggregatet.

Rörutloppet är ett av hålen på bilden, bastun är till vänster om väggen i bild så tanken är att dra kabeln i hörnet på rummet o sen ner genom väggen under badkaret.

• Grönt badrum med vit badkarskant, ventilationshål i väggen och träpall i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det räcker med en vanlig kabel till aggregatet på det sättet du tänkt. Ja den kan gå hela vägen till aggregatets anslutningsdosa. Ja denna kan sitta på lämplig plats vid aggregatet enligt tillverkarens anvisningar. Det behövs ingen arbetsbrytare om du inte vill ha det.

Ledningen kommer passera genom område 1 i badrummet så den måste skyddas av jordfelsbrytare. Det kan kanske ställa till det om tillverkaren av aggregatet inte tycker att aggregatet ska skyddas av jordfelsbrytare. Men då går elsäkerheten före.

Vanlig ledningsdimensionering behöver göras men strömmen till aggregatet blir under 10A så om centralen är i närheten går det nog bra med 5g1,5.

Det var en lite udda kabelväg minst sagt. Kan det ha suttit en tvättmaskin och torktumlare där tidigare kanske?

Det är mycket möjligt att elinstallationen här räknas från ett annat år än nutida regler. I så fall har jag dålig koll på vad som gäller, år 1955 t ex.

Om jag missat något viktigt skriv gärna.

Redigerat:
  • Gilla
MagnusSt och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för ett bra och tydligt svar.

Från början var det mycket riktigt tvättstuga så ett rörutlopp var tvättmaskin och det andra var bastu.
Var inget badkar i detta rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.