Hej
Håller på att förbereda för ett garagebygge. Grävaren startar imorgon med att gräva ur och grusa upp. Jag tänkte förbereda för elen med att lägga ut gul kabelslang. Jag antar det kan vara hyffsat joxigt att trä i kabeln i efterhand.
Min Fråga: Vilken kabel ska jag köpa? Huset är avsäkrat med 16A huvudsäkring och tänkte ha detsamma i garaget. Längden på kabeln blir ca 15m.
 
Se till att det är kabelslang med draglina och mjuka böjar så är det inte minsta problem att dra i kabel i efterskott. Var hantlangare åt elektrikern när vi drog 45m 3X10+10
 
Heimwerker skrev:
Hej
Håller på att förbereda för ett garagebygge. Grävaren startar imorgon med att gräva ur och grusa upp. Jag tänkte förbereda för elen med att lägga ut gul kabelslang. Jag antar det kan vara hyffsat joxigt att trä i kabeln i efterhand.
Min Fråga: Vilken kabel ska jag köpa? Huset är avsäkrat med 16A huvudsäkring och tänkte ha detsamma i garaget. Längden på kabeln blir ca 15m.
Gräv 60 cm ner. Kabel du bör lägga ner är EKKJ 4x6/6. Den får du säkra 25 A, om det skulle behövas i framtiden. Finns på Clas-ohlson /jula/el butiker/järn handeln.

Kabel består av svart PVC mantel som tål solljus och vatten, 4 koppar kablar
(1 blå =Neutral ledare/Nolla, 3 faser (dessa kan vara svarta, eller 1 svart, 1 brun, 1 vit eller 1 brun, 1 svart, 1 grå lite beroende när den e tillverkad).
Samt en mantel bestående av koppar , denna kopplas sedan in som skyddsjord.



Lycka till.

/Richard
 
Tackar för verkligt fina svar. Kabeln med kopparmantel, går den verkligen att dra i efterhand i kabelslangen?
 
Richard:
Då avser du att först gå in i husets elcentral och sen ta ut den som femledare?

Alternativet är väl just den 3X10+10 jag råkade nämna om man vill ha garaget oberoende av husets central?

Kopparmanteln är en kopparfläta som ligger innanför nötskyddet. Detta för att nån som gräver först ska få kontakt med jord och sen i värsta fall med spänningsförande delar. Som jag sa ovan så gick det att få i 45 meter när det fanns draglina i alla fall
 
I mitt fall sitter mätarskåpet närmare garaget än vad husets central gör, så det smidigaste borde vara att ta direkt från mätarskåpet.
 
Då tror och jag menar tror jag att du måste ha 3X10+10 om du nu inte har en nätägare som levrerar femledare.
 
Dra i ett ordentligt rep först med hjälp av dragtråden som ligger i röret, sedan är det bara att dra i kabeln.
Jag hade kört med SE-N1XV, samma kabel som elverken plöjer ner.
Då slipper du skärmen, mycket mer lättjobbad kabel + att du får belasta den hårdare då den är PEX-isolerad.
 
Borde jag inte klara mig med en 3x6+6 eftersom den går upp till 25A. Mätarskåpet är som sagt avsäkrat 16A. Jag har 4-ledarsystem.

Postad av: mats_o Postad den: Idag kl. 21:33
Då tror och jag menar tror jag att du måste ha 3X10+10 om du nu inte har en nätägare som levrerar femledare.
 
C
sverre skrev:
Jag hade kört med SE-N1XV, samma kabel som elverken plöjer ner.
Då slipper du skärmen, mycket mer lättjobbad kabel + att du får belasta den hårdare då den är PEX-isolerad.
Är den verkligen mer "lättjobbad" i alla lägen? "Min" elektriker påstår att den är extremt styv jämfört med EKKJ vilket kan göra det väldigt knepigt att komma igenom rörböjar. Har han rätt?
 
C
Heimwerker skrev:
Borde jag inte klara mig med en 3x6+6 eftersom den går upp till 25A. Mätarskåpet är som sagt avsäkrat 16A. Jag har 4-ledarsystem.
Minst 10mm[sup]2[/sup] PEN ledare i huvudledning har det sagts här...
Men du kan väl gå över till 5-ledarsystem i mätarskåpet och dra 4x6/6. Vad jag har förstått så är femledarsystem från mätarskåpet att föredra. Elektrikern som drog om min huvudledning påstod att det gick bra med 4x2,5/2,5 med 16A huvudsäkring (jag hade dock köpt 4x6/6). Vet inte om det stämmer dock...
 
cpalm skrev:
[quote author=sverre link=1146076858/0#7 date=1146084002]
Jag hade kört med SE-N1XV, samma kabel som elverken plöjer ner.
Då slipper du skärmen, mycket mer lättjobbad kabel + att du får belasta den hårdare då den är PEX-isolerad.
Är den verkligen mer "lättjobbad" i alla lägen? "Min" elektriker påstår att den är extremt styv jämfört med EKKJ vilket kan göra det väldigt knepigt att komma igenom rörböjar. Har han rätt?[/quote]


Det skiljer säkert från person till person vad man tycker.
Jag tycker den är lättare.
Visst är PEX:en lite styvare än PVC, men känner man på kabeln som helhet så tycker jag att den är betydligt smidigare.
Den är dessutom helt slät och cirkulär på utsidan, medans en EKKJ/FKKJ oftast är lite ojämn.
Likaså slipper man att hålla på med den koncentriska ledaren.
Dessutom är den inte lika brandfarlig och utvecklar inte lika farlig rök.

Men inget alternativ är fel, det är bara en fråga om tycke och smak.
Den totala arbetstiden lär dock bli lägre vid inkoppling om man slipper den koncentriska ledaren.

Att man skulle förlora tid vid idragning tvivlar jag på, får du inte igenom den ena så lär inte den andra heller gå igenom.
 
Själv klart är pex kabel bättre, gillar den skarpt, slipper hålla på med manteln, smidigare. (dock svårare att få tag på som privat person).

Ja PEN skall kanske vara 10 mm. Men anslut både nolla och gröngul vid el skåpet, och dra SE-NIXV 5G6.

Då får du en sepererad nolla och jord. Du får göra ett 5-ledar system efter ett 4-ledar system , men aldrig tvärtom.

/Richard
 
mats_o skrev:
Då tror och jag menar tror jag att du måste ha 3X10+10 om du nu inte har en nätägare som levrerar femledare.
Men gör om detta till 5-ledar system. dra 5G6 SE-NIXV från elskåpet.

TN-S system finns det vell ingen i Sverige som levererar......
 
Richard: mjo det finns tn-s i vissa nät beroende på jordproblem. Inte så utbrett men det finns

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.