Hej, jag vill anlägga en köksträdgård och har byggt en stor pallkrage på 17 m2 som är 40 cm djup. Nu vill jag fylla den med jord, men vet inte vilken typ jag ska välja. Planteringsjord? Matjord? Trädgårdsjord? Frilandsjord? Blanda med kogödsel?

Något mer jag borde tänka på innan jag beställer 8 ton jord? 😱

Jag använder stallgödsel, kompost och planteringsjord.

Jag skulle börja med ett lager löv, kanske ett par halmbalar, några släp ko eller stallgödsel och sedan toppa med planteringsjord.

• Gilla
Frndus
  • Laddar…
Om du tänker odla annat är rotfrukter så ha grenar och kvistar i bottnen. Dels behövs det mindre mängd jord men det avger även näring när träet bryts ned.
Hügelbädd/hügelkultur kallad det.

• Gilla
Frndus
  • Laddar…
Någon gammal ensilagebal skulle jag lagt i. Den kommer brytas ned snabbt.

• Gilla
Frndus
  • Laddar…
Det beror på vad det du tänker odla behöver men generellt.

Har du tillgång till fallfrukt, löv, träflis, halm, grenar, strö, gödsel etc? I så fall lägg ett lager i botten över vintern och sedan fyller du bara på med lämplig jord när det är dags att odla. Läs på om hur en kompost byggs upp och gör på samna sätt i odlingsramen. Har du gödsel i botten så kan du löpa en betydligt magrare jord till våren men har du mest koldominant material så kan du behöva mer näring.

Sen skulle jag inte fylla helt utan lämna plats för täckmatetial i framtiden. Täcker du 10 cm två gånger per säsong och slänger på fallfrukt etc varje höst så höjs jorden vartefter.

• Gilla
Frndus
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du tänker odla annat är rotfrukter så ha grenar och kvistar i bottnen. Dels behövs det mindre mängd jord men det avger även näring när träet bryts ned.
Hügelbädd/hügelkultur kallad det.
Bra idé! Jag har lagt kvistar och grenar i mina mindre pallkragar, vet inte varför jag inte tänkte på det nu.

Z z_bumbi skrev:
Det beror på vad det du tänker odla behöver men generellt.

Har du tillgång till fallfrukt, löv, träflis, halm, grenar, strö, gödsel etc? I så fall lägg ett lager i botten över vintern och sedan fyller du bara på med lämplig jord när det är dags att odla. Läs på om hur en kompost byggs upp och gör på samna sätt i odlingsramen. Har du gödsel i botten så kan du löpa en betydligt magrare jord till våren men har du mest koldominant material så kan du behöva mer näring.

Sen skulle jag inte fylla helt utan lämna plats för täckmatetial i framtiden. Täcker du 10 cm två gånger per säsong och slänger på fallfrukt etc varje höst så höjs jorden vartefter.
Många bra idéer! Tack!

S Småbrukaren skrev:
Jag använder stallgödsel, kompost och planteringsjord.

Jag skulle börja med ett lager löv, kanske ett par halmbalar, några släp ko eller stallgödsel och sedan toppa med planteringsjord.
Tack! Jag ska ta en sväng till närmaste stallet snart :)

Vi gjorde bäddar för ett år sedan, 30cm kant. Underlaget var schaktad och utjämnad lerjord som vi luckrade lite med grep. Hade det varit direkt på gräsmattan så lägger man kartong med ordentligt överlapp, gärna två lager. Ingen (jävla) markduk eller plast I botten!
Sen grenar/kvistar och bös. Höstlöv och trött jord från krukor, den gamla komposthögen som inte riktigt tagit sig. Vi fick väl till en decimeter iaf.
Ovanpå det hästgödsel från den lokala ridskolan, en till två decimeter. Tveksamt brunnet men ska ju ligga till våren. Vi hämtar fler rundor om året, man får mer sig någon kubik på ett lånesläp från Bauhaus.
På våren lade vi några centimeter planteringsjord så att de späda plantorna har en bra struktur att etablera sig i. På med halvrutten ensilage som inte är duglig som foder runt plantorna.

Nu när säsongen är över så kapar vi ner sista blasten med häcksaxen och låter det ligga. Rötterna är kvar i jorden. Sen på med mer hästgödsel och ensilage varje ny odlingssäsong.

Maskar och svampar hämtar upp mineraler och näringsämnen ur de djupare lagren och blandar runt, så mineraljord behöver inte tillföras. Det rör sig om en småskalig men kommersiell snittblomsodling, men principen är samma för ätbara växter.

• Gilla
Frndus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.