Hej,
Håller på med mina innanfönster och dom saknar knopp att dra ut dom med så det är ett evigt pill när dom ska ut.
Gysinge har dessa knopp men kanske funkar dessa från Amazon lika bra?
Det är sekelskiftesstil - typ. Inte jättenoga men ska se vettigt ur och fungera.
Fönsterbågarna är tillverkade på 90-talet och inga beslag fanns kvar
Så - Är amazon-aternativet OK eller rekomenderar ni något annat?
Jag har aldrig sett hur det ska se ut "orginal"
Alt denna knopp
Tips?
Håller på med mina innanfönster och dom saknar knopp att dra ut dom med så det är ett evigt pill när dom ska ut.
Gysinge har dessa knopp men kanske funkar dessa från Amazon lika bra?
Det är sekelskiftesstil - typ. Inte jättenoga men ska se vettigt ur och fungera.
Fönsterbågarna är tillverkade på 90-talet och inga beslag fanns kvar
Så - Är amazon-aternativet OK eller rekomenderar ni något annat?
Jag har aldrig sett hur det ska se ut "orginal"
Alt denna knopp
Tips?
Mycket snyggt!T turbo100 skrev:
Har aldrig haft eller för den delen sett några knoppförsedda innanfönster, så min åsikt var mer en magkänsla.
Tycker man otroligt sällan ser innanfönster med någon sorts beslag överhuvudtaget. Vanligtvis ser det ut som på din bild. Så jag vet inte heller om det direkt finns någon "tradition" att förhålla sig till heller, om man nu vill det.
Men jag förstår tanken, det kan bli ett jäkla pillande när man skall ha ur dem. Jag skulle ta något så litet och diskret som möjligt, kanske en vit knopp? En i mitten eller en upptill och en nedtill?
Värt att nämna är att de där billiga "mässings"-knopparna är tillverkade av någon sorts chinesium, dvs. det är inte mässing. Dessutom blir det väl potentiellt problem med genomgående skruv?
Har själv monterat sådana där skruvbeslag. Ett tips är att korta av skruven vid montering så att den är lagom lång. Blir ett j-kla skruvande annars. Sen noterade jag att det är svårt att "pricka hålet" när man sätter in fönsterna. Delvis pga att den gängade brickan saknar fasning av hålet gissar jag. Fick hur som helst borra upp hålet i fönstret i flera omgångar innan det gick smidigt. Slutligen får man göra en habrovink på sådana innanfönster där ena bågen är öppningsbar, om du har sådana.
De beslag som traditionellt använts på innanfönster är väl vervel eller fönsterklinka. Jag har inga beslag på mina, hade inte velat ha det heller för det är lite lirkande innan de släpper. Hade vart vanligt enbart dra i en knopp. Är väldigt rädd om och förtjust i mina fönster 😄
Vad är det du söker egentligen?T turbo100 skrev:
Jag har sån innanfönsterskruv med mutterstycken och även fönsterstift till bågar och tillhörande brickor till karm. Allt nytt men gammalt från nerlagd lanthandel. Skicka pm om du är intresserad.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Jag plockar bort våra på våren och under vintern sitter de med fönsterremsa så då går det ändå inte öppna. Så jag har inte några beslag efter att vi renoverade och måla om dem.
Innan satt det förnicklade (iaf silvriga) klinkor och gångjärn med lös pinne
Innan satt det förnicklade (iaf silvriga) klinkor och gångjärn med lös pinne
Hej,
Det verkar alltså som att det inte är vanligt med någon "knopp" att ta tag i när man ska ta ut bågarna.
Man skulle kanske kunna sätta en rampamuff i ena bågen och dra ut dom med en M-gängad krok, sedan dölja hålet i rampamuffen med en gängskruv med spår under vintern.
Vad tror ni om det?
Det verkar alltså som att det inte är vanligt med någon "knopp" att ta tag i när man ska ta ut bågarna.
Jag har satt innanfönsterskruv men använde rampamuff istället för motbleck men kommer nog sätta sådana (alltså motbleck) senare för syns skull. Men som sagt mitt problem är att när bågarna ska ut så sitter dom tight och det finns inget att "dra" i och det är just det problemer jag försöka lösa. Det är monterade med stift och inte öppningsbara med gånggärn så det görs en gång per år.K Kurtivan skrev:
Man skulle kanske kunna sätta en rampamuff i ena bågen och dra ut dom med en M-gängad krok, sedan dölja hålet i rampamuffen med en gängskruv med spår under vintern.
Vad tror ni om det?
Jag har inte heller sett såna knoppar du beskriver men känner lite igen att de kan vara lite svåra att få loss om de sitter kärvt. Jag brukar ta ett rejält klämgrepp om spröjsen mot mittstolpen och ibland hjälpa till med att snedställa och bända med den losstagna fönsterskruven i hålet och försöka vinkla ut mittendelen av innanfönstren samtidigt.
Är du rädd om den gamla stilen så komplettera inte med rumpmuffar.
Tack för input. Jag kommer hoppa dessa "mässingsknoppar" som du säger. Ja det är pillande och ibland får den lilla kofoten komma fram vilket ger spackel och bättringsfärgC cpalm skrev:Mycket snyggt!
Har aldrig haft eller för den delen sett några knoppförsedda innanfönster, så min åsikt var mer en magkänsla.
Tycker man otroligt sällan ser innanfönster med någon sorts beslag överhuvudtaget. Vanligtvis ser det ut som på din bild. Så jag vet inte heller om det direkt finns någon "tradition" att förhålla sig till heller, om man nu vill det.
Men jag förstår tanken, det kan bli ett jäkla pillande när man skall ha ur dem. Jag skulle ta något så litet och diskret som möjligt, kanske en vit knopp? En i mitten eller en upptill och en nedtill?
Värt att nämna är att de där billiga "mässings"-knopparna är tillverkade av någon sorts chinesium, dvs. det är inte mässing. Dessutom blir det väl potentiellt problem med genomgående skruv?
Har själv monterat sådana där skruvbeslag. Ett tips är att korta av skruven vid montering så att den är lagom lång. Blir ett j-kla skruvande annars. Sen noterade jag att det är svårt att "pricka hålet" när man sätter in fönsterna. Delvis pga att den gängade brickan saknar fasning av hålet gissar jag. Fick hur som helst borra upp hålet i fönstret i flera omgångar innan det gick smidigt. Slutligen får man göra en habrovink på sådana innanfönster där ena bågen är öppningsbar, om du har sådana.
Läser om ditt problem att pricka gängan, kan förstå det. Med rampamuff är det inga problem.
Kanske borrar upp bläcket och sätter det utanför muffen för syns skull. Bara dra in muffen något varv till så blecket får plats. Muffarna är inte så snygga.
Gogglade lite till och visst, inte en enda bild med "knopp" men blev förvånad då att dom såldes.
Ungeför så har jag oxå gjort men ibland är det bara för tight. Muffarna ska bort eller döljas med bleck.K Kurtivan skrev:Jag har inte heller sett såna knoppar du beskriver men känner lite igen att de kan vara lite svåra att få loss om de sitter kärvt. Jag brukar ta ett rejält klämgrepp om spröjsen mot mittstolpen och ibland hjälpa till med att snedställa och bända med den losstagna fönsterskruven i hålet och försöka vinkla ut mittendelen av innanfönstren samtidigt.
Jo jag tänkte så.K Kurtivan skrev:
Idag har jag muff i mittkarmen där karmskriven ska i, den muffen ska bytas till bleck.
Sedan tänkte jag muff i bågen som jag kan "dölja" med en spårskriv, denna gänga blir för att ta ut fönstern.
Håller med att det inte känns bra men hus rka jag göra?
Slipa ner bågarna till "lösare" passform kanske är ett laternativ...?
I ditt fall hade jag kört med en spackel och lirkat upp på förra ställen för att få jämn spänning innan de lossnar.K Kurtivan skrev:Jag har inte heller sett såna knoppar du beskriver men känner lite igen att de kan vara lite svåra att få loss om de sitter kärvt. Jag brukar ta ett rejält klämgrepp om spröjsen mot mittstolpen och ibland hjälpa till med att snedställa och bända med den losstagna fönsterskruven i hålet och försöka vinkla ut mittendelen av innanfönstren samtidigt.